Vereniging Nederlandse Gemeenten

Prinsjesdag: Gemeenten slagvaardig in crisistijd

11.09.2009

Aan de vooravond van Prinsjesdag presenteren gemeenten hun agenda voor economisch herstel. Voor gemeenten staat 2010 in het teken van investeren: in een goede toekomst voor werkloze jongeren en bijstandsgerechtigden, in woningbouw en ruimtelijke projecten zonder langdurige, complexe procedures, en in een schone en veilige leefomgeving.

De economische crisis is overal in de samenleving merkbaar. Mensen raken hun baan kwijt of krijgen hun huis niet verkocht, bedrijven hebben te maken met een dalende vraag en een overschot aan personeel. De overheid die dit als eerste voelt, is de lokale overheid. Gemeenten zien het aantal bijstandsgerechtigden en werkloze jongeren toenemen en bouwprojecten stilvallen. Gemeenten willen en kunnen daar iets aan doen. Zij blijven niet hangen in sombere bespiegelingen, maar creëren zelf een positief perspectief.

Arbeidsmarkt
Het aantal werkloze jongeren stijgt en het aantal bijstandsgerechtigden is toegenomen van 259.000 in januari tot 270.000 in juni 2009. Om te voorkomen dat deze groepen op een te grote afstand van de arbeidsmarkt komen te staan, willen gemeenten nu investeren in banen, stages, leerwerkbanen en scholing. Met loonkostensubsidies hebben gemeenten al tienduizenden mensen aan werk geholpen en met het actieplan jeugdwerkloosheid willen gemeenten ook jongeren vooruit helpen. Alleen als kabinet en gemeenten samen investeren kunnen werkloze jongeren en bijstandsgerechtigden behouden blijven voor de arbeidsmarkt.

De financiële slagkracht van gemeenten staat echter onder druk. Gemeenten hebben hun re-integratiebudget hard nodig; het beschikbare budget moet voor steeds meer werkzoekenden worden ingezet. De toename van het aantal bijstandsgerechtigden kost de gemeenten hoogstwaarschijnlijk al 160 miljoen per jaar (pas als hun tekorten bij de uitvoering van de WWB hoger oplopen dan dit bedrag, ontvangen zij compensatie van het rijk). Bovendien bezuinigt het kabinet op de middelen om bijstandsgerechtigden aan werk te helpen. Daardoor neemt het aantal bijstandsgerechtigden verder toe, terwijl gemeenten juist op het terrein van de bijstand de afgelopen jaren uitstekende resultaten hebben geboekt. De VNG pleit er dan ook voor niet te bezuinigen op het re-integratiebudget.

Woningbouw- en ruimtelijke projecten
De bouwproductie valt sterk terug. Schattingen liggen rond de 20% voor 2009, oftewel een bedrag van meer dan 10 miljard. Het verlies aan werkgelegenheid in de bouw kan daarbij oplopen tot 50.000 banen. Om te voorkomen dat deze trend in 2010 doorzet, willen gemeenten dan ook samen met marktpartijen de woningbouw op gang houden. Het aantal aanvragen voor de eerste tranche van de Tijdelijke Stimuleringsregeling Woningbouwprojecten 2009 overtrof ruim twee keer het beschikbare budget van 100 miljoen. Hieruit blijkt dat ook beperkte financiële bijdragen van het Rijk, gemeenten en ondernemers stimuleren om te investeren in woningbouw. De VNG dringt vanwege het succes van de eerste tranche aan op een ruimer budget bij de tweede en derde tranche, want de regeling voorziet duidelijk in een behoefte. Als gevolg van de dalende huizenprijzen zullen de grondprijzen in veel gemeenten volgend jaar dalen. Ook van deze lagere grondprijzen kan een positieve werking uitgaan voor de woningbouw.

Begin 2009 hebben gemeenten aangegeven een flink aantal geplande projecten naar voren te kunnen halen, waaronder aanleg van wegen en onderhoud van scholen. Naar schatting hebben gemeenten inmiddels tussen de 500 en 750 miljoen vrijgemaakt voor vervroegde projecten om op die manier een bijdrage te leveren aan de bestrijding van de economische crisis. Niet alle gemeenten zijn echter in staat om de uitgaven te vervroegen. Er is dus meer mogelijk; het kabinet kan gemeenten helpen door middelen vrij te maken voor projecten die gemeenten vervroegd kunnen uitvoeren.

Schone en veilige leefomgeving
Zwerfafval, alcoholgebruik op straat en hangjongeren zorgen voor overlast en dragen bij aan een gevoel van onveiligheid bij inwoners. Via veiligheidshuizen en straatcoaches pakken gemeenten, politie, justitie en jongerenwerk overlastgevende jeugdgroepen aan. Ook burgers worden betrokken bij de aanpak van gemeenten via buurtmentoren, sms-alert en Burgernet.

Gemeenten zijn de overheid met het beste zicht op wat zich afspeelt in wijken, op straat en soms ook achter de voordeur. Maar als er niet voldoende agenten zijn, kunnen gemeenten hun ambities niet waarmaken. Bezuinigingen op de politie kunnen gemeenten dan ook niet gebruiken. De politiecapaciteit schiet nu al tekort en gemeenten proberen gaten te vullen met extra buitengewone opsporingsambtenaren (boas) en particuliere beveiligers. Dat kost gemeenten geld en zorgt ervoor dat een soort alternatieve politie ontstaat. Gemeenten willen deze ongewenste ontwikkeling keren.

Investeringsmogelijkheden gemeenten
Gemeenten willen investeren om de gevolgen van de economische crisis te beperken. Maar dat kan alleen als langdurige en kostbare procedures verdwijnen en gemeenten over voldoende financiële armslag beschikken. Complexe procedures bij ruimtelijke ontwikkelingsprojecten belemmeren gemeenten. Wettelijke maatregelen als de Crisis- en herstelwet en de Wet gebiedsontwikkeling en milieu zijn noodzakelijk om de ruimtelijke ontwikkeling op gang te houden. De VNG heeft haar visie op de Crisis- en herstelwet eerder deze week kenbaar gemaakt: gemeenten, provincies en rijk moeten samenwerken bij de ontwikkeling van een bouwproject in plaats van naast en na elkaar. Om te voorkomen dat bezwaarprocedures bouwprojecten jarenlang vertragen, moet er één moment komen waarop belanghebbenden bezwaar kunnen maken. Daarna gaat onherroepelijk de schop in de grond.

Tegelijkertijd hebben gemeenten voldoende financiële armslag nodig in een periode dat hun inkomsten (o.a. uit OZB, grondopbrengsten en bouwleges) dalen. Voor de financiële positie van gemeenten op langere termijn is de ontwikkeling van het gemeentefonds belangrijk. Het is onzeker in hoeverre gemeenten door bezuinigingen van het kabinet vanaf 2012 financieel worden geraakt. Gemeenten verwachten van het kabinet zo spoedig mogelijk duidelijkheid over de uitkering uit het gemeentefonds vanaf 2012.