Partij voor de Vrijheid (PVV)
Leiden verstrengelingen tot niet aanpakken zorgbobos?
vrijdag 11 september 2009
Debat met minister Klink en staatssecretaris Bussemaker over Goed
Bestuur in de zorg.
Het afgelopen jaar werd er door de bewindspersonen van VWS en de
coalitiepartijen nogal eens geklaagd over de vele spoeddebatten die
wij voeren. Voor een groot deel van die spoeddebatten was het leidend
onderwerp hetzelfde, namelijk een zeer gebrekkig functionerende top
van zorggiganten en ziekenhuizen en wat leerden we?
Philadelphia had 800 locaties voor zorg aan gehandicapten verzameld,
raakte in de ban van vastgoedprojecten en verloor de zorg uit het oog.
Die andere gigant Meavita gaf zorg aan 100.000 zorgbehoevenden door
heel het land en bezweek onder maar liefst 5 managementlagen. Maar ook
de totaal ongewenste fusie van de IJsselmeerziekenhuizen, de
onterechte en volkomen overbodige (blijkt uit onderzoek) fusie van de
Oosterscheldeziekenhuizen (waardoor er geen verloskunde meer is in
Vlissingen en thuis bevallen op Walcheren niet meer mogelijk is) en ga
zo maar door. Hierbij meteen ons eerste voorstel: Stop de fusiedrift.
Niet alleen met een fusietoets maar maximeer het aantal locaties voor
zorginstellingen op 3 en stop fusies van ziekenhuizen.
Elke keer waren de zorgbobo's de verantwoordelijken maar vijf maal
werd ondergetekende afgehamerd omdat zij hen niet mocht benoemen. Maar
waarom eigenlijk niet? Ik kom hier later in mijn betoog op terug.
De beantwoording door de bewindspersonen in al die debatten deed de
verwachtingen voor vandaag hoog oplopen.
En toen kwam de 42 pagina's tellende teleurstellende brief. En dit was
niet alleen de gebruikelijke teleurstelling van een oppositiepartij
wier ideeën niet zijn overgenomen. De teleurstelling was groter omdat
het er sinds dit onderwerp geagendeerd was verschillende keren juist
op leek dat onze ideeën in aanzienlijke mate wel weerklank hadden
gevonden.
In onze spoedige reactie op het rapport van de RVZ (Governance en
Kwaliteit van Zorg) hebben wij gepleit voor een stevige aanpak van de
falende bestuurlijke elite door het limiteren van hun vele lucratieve
maar slordig uitgevoerde bijbanen omdat zelfs superman geen 79
bijbanen tegelijkertijd goed kan vervullen. Wij hadden dit trouwens
eerder en vaker bepleit, hier in de Kamer, en ik had het ook al eens
ter sprake gebracht bij Pauw en Witteman, toen ik daar te gast was met
de machtigste man (en bijbanenkoning) en vrouw van Nederland.
Na onze reactie op het rapport in een interview in Spits en een
opiniestuk in Trouw leek de bijval even verassend als overweldigend.
En ook EenVandaag besteedde maar liefst twee achtereenvolgende
afleveringen aan de schadelijke overdaad aan bijbanen. In de eerste
deelden kopstukken als Morris Tabaksblat en Rick van der Ploeg
dezelfde analyse als die van ons, en een dag later sprak zelfs de PvdA
bij monde van Staf Depla zich uit voor een wettelijke beperking van de
nevenfuncties. Nou, dat beloofde wat.
Ook de RVZ, die enige tijd later haar rapport in de Kamer kwam
toelichten sprak zich bij die gelegenheid voor een limitering van
bijbanen tot maximaal 5. Ik was er blij om, en het gaf ons de hoop dat
nu eindelijk de bijl gezet kon worden aan de wortels van de verrotte
bestuurcultuur in ons land.
De totaal verziekte, elkaar de mooie baantjes toespelende,
politiek-bestuurlijke, incestueuze elite. Weg met de
beroepshotemetoten. We hebben geen behoefte aan toverformules in
managementjargon. We hebben behoefte aan mensen uit de praktijk die de
menselijke maat terugbrengen in de zorg. Ik stel voor dat de Raden van
Toezicht en Advies voortaan vooral worden samengesteld uit mensen uit
de praktijk, bijvoorbeeld gepensioneerden. De uit onderzoek gebleken
te eenzijdige samenstelling van de Raden van Toezicht van mensen met
een financiële in plaats van medische achtergrond hebben namelijk niet
de grote financiële debacles van zorggiganten en ziekenhuizen weten te
voorkomen.
U begrijpt mijn teleurstelling nu de regering in deze brief juist
afziet van de wettelijke beperking van het aantal bijbanen en in
plaats daarvan verkondigt zijn hoop te vestigen op zelfdiscipline van
bestuurders en toezichthouders.
Je kunt je afvragen of deze regering lijdt aan een grenzenloze
naïveteit.
Ons voorstel: maximeer het aantal bijbanen op 3 en spreek de
wenselijkheid uit van maximaal 1 bijbaan en dat hoofd- en
nevenfuncties niet mogen conflicteren met elkaar. Hier kom ik terug op
de vraag die gesteld moet worden. Leidt het toestaan van bijbanen niet
per definitie tot een ongewenste verstrengeling van belangen?
Mijn aandacht werd getrokken door een interview in De Volkskrant met
CDA-minister Klink. Hij antwoordde dat hij niet de voorzitters - en
bijbanenkampioenen - van de Raden van Toezicht van de
IJsselmeerziekenhuizen, Philadelphia en Meavita aansprakelijk gaat
stellen voor hun falen. Wel wijst hij op een nieuwe wet in wording van
zijn collega-CDA-minister Hirsch Ballin maar die collega-minister is
van de zelfde partij en was als commissaris betrokken bij Philadelphia
en ook de voorzitter van de Raad van Toezicht van Philadelphia, de
heer Brinkman is van het CDA. En de CDA-woordvoerder hier in de Kamer
verklaarde zojuist het maximeren van bijbanen aan de sector zelf over
te willen laten.
Leiden dit soort verstrengelingen tot een verzwakt enthousiasme om de
bijbanencultuur aan te pakken?
De voorstellen van de regering hebben geen van allen betrekking op dat
wat echt niet goed gaat, namelijk het opvallende en stuitende gebrek
aan verantwoordelijkheidsgevoel. Telkens als het mis gaat, is er
niemand verantwoordelijk en voelt niemand zich verantwoordelijk. De
persoonlijke aansprakelijkheid van bestuurders in de zorg die moet
beter worden verankerd, nageleefd (artikel 2:9 BW). Tijdens de
hoorzitting vorige week stelde de sector zichzelf gewoon te gaan
verzekeren indien ze beter persoonlijk aansprakelijk worden gesteld.
Een pedofiel kan zich toch ook niet verzekeren tegen vervolging?
Waarom bestuurders dan wel?
En neem verslaafdenzorg Winnersway. Een rechtspersoon vraagt een
toelating aan voor de AWBZ en maakt daar vervolgens opzettelijk
misbruik van. Wat is de consequentie voor die rechtspersoon, ook voor
het opzettelijk in gevaar brengen van AWBZ-geïndiceerden?
Tenslotte de overhead. Zeer bloemrijk vertelde Prof. Dr. Smalhout over
de intrede en later zoals hij dat noemde `terreur' van het management.
Toen hij begon werd een ziekenhuis met 1000 bedden gerund door 3000
medewerkers, nu wordt een ziekenhuis met 900 bedden gerund door 6000
medewerkers. "Waar komen die allemaal vandaan?" Vroeg hij zich hardop
af. Ik stel voor om de overhead in de ziekenhuizen af te bouwen van
(31,1%) nu naar het niveau van de verpleeg- en verzorgingshuizen
(13,9%). De medewerkers hoeven niet te worden ontslagen maar kunnen
met behoud van salaris een functie op de werkvloer gaan vervullen.
Zelf moet de sector voor gaan stellen welke bureaucratie en
verantwoordingslast er weg moet.
En als laatste punt voorzitter. In de hoorzitting werd ook ons
vermoeden bevestigd dat een early warning system een doekje voor het
bloeden is. Wanneer de macrobudgetten - vooral in de langdurige zorg -
(ver) onder de kostprijs liggen - en dat liggen ze - dan komt een
instelling hoe dan ook in de financiële problemen. Heeft de minister
2000 alarmbellen op zijn werkkamer? Want ze gaan geheid allemaal
straks af.