Oratie Marcus Specht: Mobieltjes als sleutel tot leren in de toekomst
07/09/2009 09:18
Open Universiteit Nederland
Mobieltjes worden in het klaslokaal nog vooral gezien als een storende factor, maar ze kunnen ook een sleutel zijn tot een nieuwe, meer persoonlijke leerwereld. Dat stelt prof. dr. Marcus Specht van de Open Universiteit Nederland in zijn oratie op vrijdag 11 september.
Voor leerlingen, van welke leeftijd dan ook, zijn mobieltjes een integraal onderdeel van hun leefwereld. Met mobiele media hebben ze ook rechtstreeks toegang tot informatie, waar en wanneer ze maar willen. Dat heeft gevolgen voor hun verwachtingen ten aanzien van onderwijs." De student van de toekomst eist informatie en begeleiding die past bij zíín situatie of context op het moment dat híí het nodig heeft. Mobieltjes zijn dé technologie om dat soort contextgebonden leren te bieden", aldus prof. dr. Marcus Specht, hoogleraar Advanced Learning Technologies bij CELSTEC (Centre for Learning Sciences and Technologies), het onderzoeksinstituut van de Open Universiteit Nederland.
Digitale nomaden
Meer dan 50% van de wereldbevolking beschikt over een mobiele telefoon en in Nederland bezitten bijna alle vijftienjarigen een mobiel. De 'digital natives' (degenen die opgroeien met computers, internet en mobiele apparaten) gebruiken mobiele media voortdurend, Dit beïnvloedt de manier waarop ze communiceren, leven en leren. De kernvraag is wat dit gebruik van mobiele leerinstrumenten betekent voor het leren. Hoe kunnen we de kracht van de mobiele en contextuele technologie inzetten voor het leren? Er is technisch veel mogelijk, maar leert dat ook beter? Om een begin te maken met het beantwoorden van deze vraag, heeft Marcus Specht een conceptueel model ontwikkeld om patronen te beschrijven van contextuele begeleiding van leren met mobiele media. Hij presenteert dit model op 11 September 2009 in zijn oratie getiteld 'Learning in a Technology Enhanced World' bij de Open Universiteit Nederland in Heerlen.
Zij aan zij
Mobiele technologie maakt nieuwe manieren van leren mogelijk op school, thuis en op het werk. Marcus Specht claimt dat de nieuwe technologieën geen beperking zijn voor het onderwijs, maar een echte facilitator. Echter, de technologische innovatie en de onderwijsmodellen moeten zich zij aan zij ontwikkelen. Onderwijsaanbieders, vernieuwers van technologieën en instructiemethodologen moeten samenwerken om het leren te verrijken en te verbeteren met technologie. Dit zal in sommige opzichten een drastische verandering betekenen van de onderwijssystemen en -organisaties zoals we die nu kennen. Het betekent ook dat in sommige gevallen nieuwe techologieën, die uitgevonden of gebruikt worden voor onderwijs vandaag, een hype blijken te zijn, zullen uitsterven, of over 20 jaar misschien voor iets heel anders gebruikt worden.
Symposium
De oratie maakt onderdeel uit van het symposium Mobile Learning in Context dat om 11.00 uur van start gaat. De oratie begint om 16.00 uur. Het symposium belicht belangrijke aspecten van mobiel leren zoals personalisatie, contextualisatie, toegankelijkheid, informeel leren en ondersteuning bij nomadisch leren. Doel is om onderzoekers en professionals een nieuwe visie te geven op technologie verrijkt onderwijs met gecontextualiseerd mobiel leren.
Over Marcus Specht
Prof. dr. Marcus Specht is professor Advanced Learning Technologies bij de Open Universiteit Nederland. Hij is actief in verschillende nationale en internationale onderzoeksprojecten over competentiegebaseerd leven-lang-leren, gepersonaliseerde informatie ondersteuning en gecontextualiseerd leren. Hij studeerde psychologie en promoveerde aan de Universiteit van Trier in 1998 op adaptieve informatietechnologie. Van 1998 tot 2001 werkte hij als senior onderzoeker human computer interaction en mobiele informatietechnologie bij het GMD onderzoekscentrum. Vanaf 2001 gaf hij leiding aan het department Mobile Knowledge van het Fraunhofer Institute for Applied Information Technology (FIT). Sinds 2005 is hij universitair hoofddocent bij de Open Universiteit en houdt hij zich bezig met competence based education, learning content engineering and management, en personalization for learning. In juni 2008 werd hij benoemd tot hoogleraar. Marcus Specht werkt momenteel aan mobile and contextualized learning technologies, learning network services, en social and immersive media for learning.
http://www.ou.nl