Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

HeadFirst laat kwaliteit van ZZP'ers tot 'kookpunt' stijgen Kennisoverdracht 'soft skills' op ICT'er door team Herman den Blijker

Hoofddorp, 10 september 2009 - Het kwaliteitsprogramma van HeadFirst, kennisbemiddelaar in met name de ICT-sector, is van start gegaan. ZZP'ers die ingeschreven zijn bij HeadFirst kunnen, op kosten van de kennisbemiddelaar, van het team van chef-kok Herman den Blijker leren hoe ze professionaliteit en gastvrijheid beter in kunnen zetten in hun dagelijkse werkzaamheden. Zo wil HeadFirst het segment van zelfstandig ondernemers in de ICT-sector op een hoger professioneel niveau brengen. De workshops zijn onderdeel van het mvo-initiatief van de kennisbemiddelaar. Tussen de horeca en het bedrijfsleven zijn meerdere vergelijkingen te trekken. De keuken van een restaurant is bijvoorbeeld de back office van een bedrijf, de gasten zijn de klanten die tevreden de deur uit gaan en het menu is de website van het bedrijf. Deze metafoor vertaalt HeadFirst in samenwerking met Engel & Colfield, een consultancy- en adviesbureau op het gebied van gastvrijheid en klantgerichtheid, voor de ZZP'er in het bedrijfsleven. Gastvrijheid, kwaliteit en professionaliteit, zijn kernwaarden die in restaurants duidelijk naar voren komen. Om deze kernwaarden ook in de ICT-sector in de praktijk te kunnen brengen heeft HeadFirst Herman den Blijker en zijn team bereid gevonden de vertaalslag van horeca naar bedrijfsleven door middel van culinaire educatie te ondersteunen. Het kwaliteitsprogramma staat in het kader van het mvo-inititatief, waarbij het bedrijf de sociale kant van de business extra aandacht geeft. Workshop
Het kwaliteitsprogramma van HeadFirst bestaat uit gratis workshops. Tijdens de workshop kookt een groep van circa dertig ZZP'ers die bij de kennisbemiddelaar staan ingeschreven gerechten van een sterrenmenu op de trainingslocaties van Engel & Colfield in Rotterdam, Amsterdam en Zwolle. De groepen worden begeleid door een team van specialisten, ook bekend van de tv programma's "Herrie in het hotel/aan de horizon" en "Mijn tent is top". Per workshop worden er door de chef-koks twee 'helden' gekozen. Alle helden mogen tijdens de finale in december samen restaurant Las Palmas van Herman de Blijker runnen.

Soft Skills
De ZZP'ers krijgen training in: Samenwerken, Professionele houding, Etiquette en Klantgerichtheid (SPEK), de zogenaamde 'soft skills'. Rick Kruiswijk, algemeen directeur van HeadFirst: 'De 'soft skills' van ZZP'ers in de ICT-sector zijn onderbelicht. Om als ZZP'er je vakinhoudelijke kwaliteiten beter over de toonbank te brengen, is het van belang deze vaardigheden te verbeteren. Wij hebben gemerkt dat ZZP'ers die de 'soft skills' goed onder de knie hebben, makkelijker aan een opdracht komen.'

Herman den Blijker: 'In een restaurant leer je dat je kwetsbaar bent. Gaat er iets niet goed dan hoor je dat direct van de klant en moet je à la minute een oplossing zoeken. Zo hoort het ook in het bedrijfsleven te gaan. Een slechte ervaring verspreid zich anders als een olievlek. Het product op zich is niet onderscheidend, het gaat om hoe je het brengt. Een gast moet het gevoel hebben dat de potten en pannen speciaal voor hem op het vuur zijn gezet. Om dat te bereiken moet je blijven communiceren met je team en met je gasten. Alleen dan kom je tot het perfecte eindresultaat, een meer dan tevreden klant.'

ZZP'er Hannie Ubachs,deelneemster aan de workshop, is zeer te spreken over HeadFirst en heeft naar eigen zeggen een leuke avond: 'HeadFirst is er speciaal voor freelancers en dus voor mij. Door hun werkwijze ben ik, voor mijn gevoel, veel directer betrokken bij de opdrachtgevers. Vaak is het zo dat er schakels tussen zitten die vooral hun eigen merk en consultants bij de opdrachtgever onder de aandacht brengen. HeadFirst doet dat niet.'

Tot nu toe hebben zich vierhonderd ZZP'ers voor de workshops ingeschreven. Het programma loopt door tot 24 november en inschrijven is nog mogelijk. In 2010 start HeadFirst opnieuw met het kwaliteitsprogramma.

Over HeadFirst
HeadFirst is al vanaf de begin jaren negentig een onafhankelijk kennisbemiddelaar die vraag en aanbod koppelt van tijdelijk werk voor professionals bij grote en middelgrote organisaties, met name op het gebied van ICT. Het bedrijf is gevestigd in Hoofddorp en heeft in 2008 een omzet van ¤ 200 miljoen beehaald. De kennisbemiddelaar zet per werkdag gemiddeld 2.000 professionals rechtstreeks aan het werk bij opdrachtgevers. HeadFirst draagt zorg voor de gehele keten, van het selectieproces tot het regelen van contractzaken en het vastleggen en afwikkelen van financiële en arbeidsrechtelijke verantwoordelijkheden. Daarnaast biedt de onderneming een breed palet aan opleidingen, motivatieprogramma's en kortingsregelingen voor aangesloten freelancers. HeadFirst werkt voor grote opdrachtgevers bij de overheid, het bank- en verzekeringswezen en nutsbedrijven. Voor meer informatie zie www.headfirst.nl

Over Engel & Colfield
Engel & Colfield maakt organisaties gastvrijer en klantgerichter door de analogie te trekken tussen de horecabranche en het bedrijfsleven. Welke gedragsvaardigheden uit de horeca kunnen gebruikt worden in het bedrijfsleven? Hoe maak je van je klant een gast? Door te laten ervaren en beleven wat dienstverlening en service in een gastvrije omgeving inhoudt, biedt Engel & Colfield haar klanten een herkenbare metafoor die kan worden toegepast bij het bepalen van de missie en visie tot aan de operationele processen en het gewenste gedrag in een organisatie. Engel en Colfield is een samenwerking tussen Colfield, specialist in service management en de Engelgroep van Herman den Blijker en David Crouwel. Deze twee bedrijven hebben drie jaar geleden hun krachten gebundeld om samen het serviceniveau in het bedrijfsleven en bij de overheid, op een hoger plan te brengen. Voor meer informatie zie www.engelcolfield.nl Meer informatie en beeldmateriaal voor de pers:

* Lubbers & De Jong, Margreet Poolman, T 020 4210565, E margreet@l-dj.nl
* HeadFirst, Diane Kilian, T 023 568 5630 of 06-223 9 79 034, E diane.kilian@headfirst.nl
* Engel & Colfield, Mirandaa Barten, T 010 2142208, E Miranda.barten@engelcolfield.nl