Ingezonden persbericht


Seminar 'Tegen de stroom in':

Hoe verkoop je in financieel lastige tijden toch woningen en zet je communicatie hierbij in/ hoe belangrijk is communicatie daarbij?

De financiële crisis is een feit. Niemand kan er meer omheen. Het hakt er behoorlijk in, met name in woningbouwprojecten en gebiedsontwikkeling. Tegenvallende resultaten zorgen voor zorgelijke vooruitzichten. De prognoses zijn erg somber: na de zomerperiode komt een groot deel van de bouw stil te liggen. Toch lukt het in sommige gevallen wél om projecten te realiseren en woningen te verkopen. Hoe komt dat? Welke aanpak wordt gehanteerd? In hoeverre heeft communicatie hier invloed op? CIRON biedt hierover een seminar aan waarin in één middag een goed overzicht is te krijgen van de belangrijkste communicatiefactoren bij succes in sombere tijden, rijk gelardeerd met hoogst actuele casussen en praktijkvoorbeelden.

We lichten alvast een tipje van de sluier op:
TIP 1 Stem beleidsprogramma's Gebiedspromotie en Citymarketing goed op elkaar af Het beeld over Spijkenisse is geheel veranderd. Had deze stad onder de rook van Rotterdam vroeger niet zo'n heel goede naam, de mensen wonen er graag en er komen ook mensen uit bijvoorbeeld Hoogvliet en Vlaardingen wonen. De verkoop en verhuur van zowel appartementen als rijenwoningen, tweekappers en vrijstaande woningen in de nieuwbouwwijk De Elementen langs de Oude Maas verloopt succesvol. Van de afgelopen voorjaar in de verkoop gebrachte 40 woningen van deelplan Het Land was binnen no-time 80% verkocht. Wethouder Gert-Jan 't Hart stemt citymarketing en gebiedspromotie goed op elkaar af en de positieve boodschap wordt steeds herhaald. De afgelopen jaren onderging de stad een complete metamorfose: zo is er een geheel vernieuwd stadshart en een bibliotheek. TIP 2 Goede coördinatie van communicatie tussen alle betrokken partijen Bouwfonds Ontwikkeling, Vivare Projecten en GEM WesterAam zijn afgelopen voorjaar begonnen met bouw van het project De Lanenbuurt in Elst, in het hart van de Betuwe. Er komen 500 woningen (in verschillende prijsklassen) en enkele bedrijfskavels. Ruim de helft van de woningen was al vrij snel verkocht, met name ook de duurdere woningen. Luc Drost, ontwikkelingsmanager Bouwfonds, heeft dit onder meer kunnen realiseren door een goed gecoördineerde communicatie. Maar hij maakt ook het verschil door zelf krachtig achter zijn bouwproject te staan en dit uit te stralen. Hoe stelt hij zich hierin op en wat verwacht hij van zijn mensen? TIP 3 Zorg voor eigen mensen die op het juiste moment de woningen onder de aandacht brengen en tot verkoop komen Woningen kun je verkopen via makelaars, maar je kunt het ook door eigen mensen laten doen. Zij kennen de woningen van top tot teen en kunnen extra snel schakelen. Kortom, de klant krijgt de aandacht die hij of zij verdient, stelt Gerbert Schreurs, hoofd Verkoop van Blauwhoed. TIP 4 Ontwikkel in kleine stappen, betrek makelaars intensief bij communicatie Het realiseren van kleinere aantallen woningaantallen is alleszins de moeite waard. Dat is de mening van Sander ter Beek, directeur Marketing en verkoop AM. De tijd van de grote aantallen woningverkopen is momenteel niet aan de orde. Bedenk dat veel kleintjes ook één grote maken. AM zoekt het qua uitvoering van de woningen nu vooral in de traditionele architectuur, dus geen bijzondere gevels en dergelijke. Omdat alles heel nauw luistert, hebben verkoopmedewerkers vanuit AM de banden met de makelaars geïntensiveerd. Er wordt dus sterk rekening gehouden met de vraag en de veranderende marktomstandigheden. Een voorbeeld van zo'n goed lopend project is Berkel-Enschot met woningen uitgevoerd in de jaren-dertig stijl: alle woningen zijn verkocht. Ook laat hij andere succesvolle projecten de revue passeren. Datum:
10 september 2009

Tijd:
13.00 uur ­ 17.00 uur (met aansluitend netwerkborrel)

Locatie:
Utrecht

Kosten:
¤ 245,00
Aanmelden:
www.ciron.nl