Online bedrijfsfilm neemt vlucht in Amerika


ZWOLLE, 20090910 -- Begint het gebruik van internet bedrijfsfilms in Nederland mondjes maat vorm te krijgen, in Amerika is deze vorm van profilering top of the list bij het verdelen van de internetmarketing budgetten. Ook in de verkoop en verhuur van woningen blijkt de inzet van film te leiden tot een toename van leads van 30 tot soms wel 300 procent.

Veel ontwikkelingen starten op de Amerikaanse markt en vloeien daarna langzaam door in de Nederlandse economie. Het gebruik van film op commerciële websites zal zeer waarschijnlijk ook binnenkort in Nederland gemeengoed gaan worden. Dat zegt Herman van der Haak, trendwatcher op het gebied van commerciële internetvideo en eigenaar van het filmproductiebedrijf Image Report. We zien nu al een explosieve groei van korte internet bedrijfsfilms op de Nederlandse markt. Resultaten van onderzoeken in Amerika geven aan dat binnen de internetmarketing de inzet van video de hoogste prioriteit heeft verworven. Onderzoek door PermissionTV, een online interactief videoplatvorm, onder ruim 400 eindverantwoordelijken in de marketing laat zien dat bijna 64% van de ondervraagden films inzet voor het promoten en het in de markt zetten van hun producten en bedrijven. Daarnaast blijkt dat tweederde van de geïnterviewden de films gebruikt voor het versterken van de relaties met hun bestaande klanten. En dat is niet voor niets, want uit een ander onderzoek blijkt dat in de maand juni 81,2 procent van alle Amerikaanse internetters online video heeft gekeken.

"Ook in de Amerikaanse vastgoedbranche zien we deze ontwikkeling" zegt van der Haak. Onderzoek door forrent.com, een grote Amerikaanse woningverhuursite, laat zien dat objecten waarbij een film is geplaatst gemiddeld 30 procent meer leads genereren. In ons eigen land zien we ook dat er steeds meer video wordt toegepast ter ondersteuning van de verkoop en verhuur van woningen. Stonden er in 2007 nog maar een kleine 1000 woningen met een video op de populaire website Funda, nu zijn dat er inmiddels bijna 4000. Voor dit soort ontwikkelingen blijkt de Nederlandse markt toch altijd een afwachtende houding aan te nemen. "Wij zijn al sinds 2005 heel actief bezig om het gebruik van film ter ondersteuning van de woningverkoop en bedrijfspresentatie op de Nederlandse marketingkaart te zetten, maar pas nu het in Amerika standard policy is geworden durven ook de Nederlandse bedrijven de stap te wagen", aldus van der Haak.

We kunnen er derhalve wel van uitgaan dat de komende twee jaar ook in Nederland het opnemen van marketingbudget voor het laten maken van een internetfilm geen overbodige luxe zal zijn. In de strijd om de klant en het behouden van relaties is een eenvoudige website met veel tekst niet meer van deze tijd. De internetter wil vermaakt worden en op een prettige manier van informatie worden voorzien. Dat dit in de vorm van film goed aanslaat blijkt wel uit het feit dat de eerder genoemde Amerikaanse internetter in de maand juni gemiddeld bijna 8 uur van zijn kostbare tijd heeft besteed aan het bekijken van online video.

Image Report