Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Gemiddeld zo'n 25% van de dagelijkse inname van zout komt uit brood
BECEL INTRODUCEERT BROOD MET 40% MINDER ZOUT
Rotterdam, 10 september 2009 - Een heerlijk volkorenbroodd met 40% minder zout; Becel introduceert 'Becel meergranen volkoren', een smakelijke manier om minder zout te eten. Ongeveer 25% van het zout dat we dagelijks tot ons nemen komt uit brood. Omdat veel Nederlanders teveel zout eten helpt Becel Brood mensen bewuster met de dagelijkse zoutconsumptie om te gaan.
Hoeveel zout eten we nu eigenlijk?
We eten gemiddeld 9 gram zout per dag en dat is bijna 2 keer zoveel als aanbeloven wordt door de Gezondheidsraad. Drie kwart van het zout dat we eten, zit in bewerkte voedingsmiddelen zoals vlees, soepen, kaas, melkproducten en brood. Uit onderzoek van TNS Nipo is gebleken dat Nederlanders zich geen voorstelling kunnen maken van 6 gram zout, het maximum dat wordt geadviseerd door de Gezondheidsraad. Hierdoor is men zich veelal niet bewust van de hoeveelheid zout die hij/zij dagelijks inneemt. Een derde van de respondenten geeft aan niet op zoutinname te letten, terwijl 90% van de respondenten wél weet dat een hoge zoutinname niet goed voor je is en kan leiden tot een verhoogde bloeddruk.
Zoutreductie
Unilever gaat zich de komende jaren inspannen om de hoeveelheid zout in vrijwel haar gehele voedingsmiddelenportfolio van 22.000 producten te verlagen. Het doel is om voor eind 2010 het zoutgehalte in haar producten te verlagen teneinde een dagelijkse inname van 6 gram zout per persoon mogelijk te maken. Een verdere verlaging maakt het zelfs mogelijk om eind 2015 de zoutinname te beperken tot 5 gram per dag, zoals aanbevolen door de wereldgezondheidsorganisatie WHO. Unilever is het eerste voedingsmiddelenbedrijf dat wereldwijde doelen vastlegt voor zoutreductie.
Verkrijgbaarheid
Becel Brood is verkrijgbaar bij Albert Heijn supermarkten. Een half brood kost ¤ 1,15 en een heel ¤ 2,19.
>
Over Becel
Becel zet zich al 40 jaar in voor een gezond hart en gezonde bloedvaten. In de loop der jaren zijn er veel producten en initiatieven gelanceerd die een bijdrage leveren aan deze doelstelling. Samen met onafhankelijke artsen en voedingskundigen zorgen we dat de Becel producten altijd zijn aangepast aan de laatste wetenschappelijke inzichten. Tot op de dag van vandaag lanceren we producten die een bijdrage leveren aan een gezond hart en gezonde bloedvaten. Naast de producten lanceren we verschillende initiatieven die consumenten helpen om gezond te leven. Samen met de Nederlandse Hartstichting werken we aan het gezonder maken van hart en bloedvaten, voornamelijk door het bewustzijn hierover te vergroten. Middels grote campagnes vestigen we bovendien aandacht op belangrijke thema's die helpen het hart en de bloedvaten gezond te houden, zoals cholesterol en bloeddruk. Met het Becel Institute én op international niveau doen we onderzoek naar de werking van onze producten en de verschillende ingrediënten. Daarnaast hebben we de Nationale Hartmonitor geïnitieerd; een continue monitor van hoe consumenten denken en handelen als het gaat over hun hart(gezondheid). Zo weten we ook voor de toekomst wat mensen bezighoudt en beweegt als het gaat om hun gezondheid. En daar kunnen we dan weer nieuwe producten of initiatieven op ontwikkelen.
EINDE BERICHT
Noot voor redacties
Achtergrondinformatie (