EU EC Enterprise
Wetenschap en technologie - Informatietechnologie - 09/09/2009
SOS op de baan
Alarmsysteem voor wegongevallen "eCall" ondersteund door Europese
mobiele telefoonsector
De mobiele telefoonsector heeft zijn steun beloofd voor de EU-campagne
om nieuwe auto's uit te rusten met een systeem voor een automatische
noodoproep bij een ongeval.
De goedkeuring door de GSM Association, een wereldwijde organisatie
waar honderden telecombedrijven bij aangesloten zijn, is een hele stap
vooruit voor eCall English . Voor de ontwikkeling van het systeem is
immers de medewerking vereist van telecomindustie, autoproducenten en
hulpdiensten.
EU-commissaris voor telecommunicatie Viviane Reding hoopt dat deze
plechtige belofte, die op 9 september werd ondertekend, de EU-landen
zal overtuigen eerder van start te gaan met eCall. Momenteel is het
systeem een vrijblijvende optie, maar de EU overweegt een verplichting
als er tegen het einde van het jaar geen verbetering is.
Oorspronkelijk zou eCall dit najaar van start gaan, maar het is nog in
geen enkel EU-land in werking, en dat na vier jaar voorbereiding.
Het systeem zou in Europa ongeveer 2500 levens per jaar kunnen redden
en het aantal ernstige letsels zou met minstens een tiende kunnen
dalen. eCall is alleen bestemd voor nieuwe auto's. De EU vraagt niet
om oude auto's aan te passen.
Sommige landen maken zich zorgen over de kosten, die worden geschat op
100 euro per auto. Andere hebben hun noodcentrales niet snel genoeg
aangepast of hebben te weinig personeel opgeleid om de oproepen te
verwerken.
Wanneer het eCall-apparaat een hevige schok registreert, belt het
automatisch 112, het Europees noodnummer, en geeft het de hulpdiensten
door waar de auto zich bevindt. Het systeem kan ook met een knop
geactiveerd worden.
In beide gevallen worden niet alleen automatisch gegevens doorgeseind,
maar komt er ook een telefoonverbinding tot stand. Als de inzittenden
van de auto nog kunnen praten, kunnen zij dan meer informatie geven.
Meer over eCall English