EU EC Enterprise


Wetenschap en technologie - Informatietechnologie - 09/09/2009

SOS op de baan

Alarmsysteem voor wegongevallen "eCall" ondersteund door Europese mobiele telefoonsector

De mobiele telefoonsector heeft zijn steun beloofd voor de EU-campagne om nieuwe auto's uit te rusten met een systeem voor een automatische noodoproep bij een ongeval.

De goedkeuring door de GSM Association, een wereldwijde organisatie waar honderden telecombedrijven bij aangesloten zijn, is een hele stap vooruit voor eCall English . Voor de ontwikkeling van het systeem is immers de medewerking vereist van telecomindustie, autoproducenten en hulpdiensten.

EU-commissaris voor telecommunicatie Viviane Reding hoopt dat deze plechtige belofte, die op 9 september werd ondertekend, de EU-landen zal overtuigen eerder van start te gaan met eCall. Momenteel is het systeem een vrijblijvende optie, maar de EU overweegt een verplichting als er tegen het einde van het jaar geen verbetering is.

Oorspronkelijk zou eCall dit najaar van start gaan, maar het is nog in geen enkel EU-land in werking, en dat na vier jaar voorbereiding.

Het systeem zou in Europa ongeveer 2500 levens per jaar kunnen redden en het aantal ernstige letsels zou met minstens een tiende kunnen dalen. eCall is alleen bestemd voor nieuwe auto's. De EU vraagt niet om oude auto's aan te passen.

Sommige landen maken zich zorgen over de kosten, die worden geschat op 100 euro per auto. Andere hebben hun noodcentrales niet snel genoeg aangepast of hebben te weinig personeel opgeleid om de oproepen te verwerken.

Wanneer het eCall-apparaat een hevige schok registreert, belt het automatisch 112, het Europees noodnummer, en geeft het de hulpdiensten door waar de auto zich bevindt. Het systeem kan ook met een knop geactiveerd worden.

In beide gevallen worden niet alleen automatisch gegevens doorgeseind, maar komt er ook een telefoonverbinding tot stand. Als de inzittenden van de auto nog kunnen praten, kunnen zij dan meer informatie geven.

Meer over eCall English