Milieu Centraal



Nederlanders gaan voor de zon en dubbel glas

Amsterdam, 9 september 2009 - Er is goed gebruik gemaakt van de telefonische helpdesk van Milieu Centraal, SenterNovem, GreenWish en Urgenda op de Dag van de Duurzaamheid. Het callcenter, ondergebracht op het kantoor van de Nationale Postcode Loterij, noteerde twee uur voor het sluiten van de helpdesk een tussenstand van 250 telefoontjes. Meer dan negentig procent van de vragen kwam van particulieren. Met name zonnepanelen, zonneboilers en zuinige verlichting blijken veel mensen bezig te houden. Nederlanders zijn gek op subsidies voor duurzaam gedrag. Bedrijven belden vooral over isolatie en zonne-energie.

De meest opmerkelijke vraag aan de helpdesk die alleen op 9.9.9. actief was, kwam van een mevrouw die zei haar eten op willen sturen. In het telefoongesprek maakte ze duidelijk dat ze graag duurzame recepten wil verspreiden. Ook wilde een beller weten of er subsidie is op het laten weghalen van loden leidingen. En kunnen de lantaarnpalen niet later aan en eerder uit? Opmerkelijk was ook een mevrouw die streeft naar een duurzaam rampenpakket: een pakket hulpmiddelen voor een ramp, maar dan met meer oog voor het milieu.

De Nationale Postcode Loterij stelde een fiets beschikbaar die is uitgereikt aan de meest originele hulpvraag van de dag: een beller wil het grondwater in zijn kruipruimte gaan gebruiken om het toilet door te spoelen.

Ondernemers die contact hebben gezocht met de helpdesk maken kans op een Energiescan van SenterNovem en het Energiecentrum Midden- en Kleinbedrijf, zodat ze snel en gemakkelijk inzicht krijgen in het energieverbruik van hun onderneming.

Op 9.9.9., de Dag van de Duurzaamheid, bruiste het van de duurzame activiteiten door heel Nederland. Urgenda nodigde mensen uit mee te doen of om zelf actief te worden. Deze oproep is goed aangeslagen. Een overzicht van de activiteiten is te vinden op
www.dagvandeduurzaamheid.nu.