Milieu Centraal
Nederlanders gaan voor de zon en dubbel glas
Amsterdam, 9 september 2009 - Er is goed gebruik gemaakt van de
telefonische helpdesk van Milieu Centraal, SenterNovem, GreenWish en
Urgenda op de Dag van de Duurzaamheid. Het callcenter, ondergebracht
op het kantoor van de Nationale Postcode Loterij, noteerde twee uur
voor het sluiten van de helpdesk een tussenstand van 250 telefoontjes.
Meer dan negentig procent van de vragen kwam van particulieren. Met
name zonnepanelen, zonneboilers en zuinige verlichting blijken veel
mensen bezig te houden. Nederlanders zijn gek op subsidies voor
duurzaam gedrag. Bedrijven belden vooral over isolatie en
zonne-energie.
De meest opmerkelijke vraag aan de helpdesk die alleen op 9.9.9.
actief was, kwam van een mevrouw die zei haar eten op willen sturen.
In het telefoongesprek maakte ze duidelijk dat ze graag duurzame
recepten wil verspreiden. Ook wilde een beller weten of er subsidie is
op het laten weghalen van loden leidingen. En kunnen de lantaarnpalen
niet later aan en eerder uit? Opmerkelijk was ook een mevrouw die
streeft naar een duurzaam rampenpakket: een pakket hulpmiddelen voor
een ramp, maar dan met meer oog voor het milieu.
De Nationale Postcode Loterij stelde een fiets beschikbaar die is
uitgereikt aan de meest originele hulpvraag van de dag: een beller wil
het grondwater in zijn kruipruimte gaan gebruiken om het toilet door
te spoelen.
Ondernemers die contact hebben gezocht met de helpdesk maken kans op
een Energiescan van SenterNovem en het Energiecentrum Midden- en
Kleinbedrijf, zodat ze snel en gemakkelijk inzicht krijgen in het
energieverbruik van hun onderneming.
Op 9.9.9., de Dag van de Duurzaamheid, bruiste het van de duurzame
activiteiten door heel Nederland. Urgenda nodigde mensen uit mee te
doen of om zelf actief te worden. Deze oproep is goed aangeslagen. Een
overzicht van de activiteiten is te vinden op
www.dagvandeduurzaamheid.nu.