SGP


10 - 09 - 09 | Op bres voor palingvissers

Op bres voor palingvissers

'Die by den steert een palingh houdt,
En op deez' ministers woorden bouwt;
Die magh wel zegghen met verdriet,
't Is al maer wind, 'k en hebbe niet.'

---

Aalbeheerplan

10 september 2009
Algemeen
overleg

ir B.J. van der Vlies

MdV!

Merkwaardige gang van zaken: in 2005 presenteerde het Aalcomité al het eerste Nederlandse Aalbeheerplan. Er was brede overeenstemming tussen beroepsvisserij, sportvisserij, aalkwekers en natuurorganisaties. De toenmalige minister Veerman was positief over dit beheerplan. In 2007 werd uiteindelijk de Aalverordening gepubliceerd. Voor 1 januari 2009 moesten de beheerplannen ingeleverd worden. Niet meer dan twee à drie maanden voor deze deadline laat de minister weten dat het oorspronkelijke Nederlandse aalbeheerplan er niet meer toe doet en een vangstverbod voor de belangrijkste maanden ingevoerd zal worden. Waarom niet eerder? Beroepsvissers en Kamer moesten in allerijl in het geweer gekomen om nog een âthird opinionâ af te dwingen. Een aangenomen motie om het vangstverbod uit het beheerplan te halen en een beheerplan met open einden in te dienen werd niet uitgevoerd. De commissie Eijsackers heeft goed werk gedaan. De beroepsvissers kwamen met een vergaand alternatief beheerplan. Maart jl. heeft de Kamer de minister opgedragen het ingediende beheerplan hier op aan te passen. Dat is gebeurd. Tot vrijdag 10 juli was er constructief overleg tussen de Combinatie van beroepsvissers en LNV over de uitwerking van het aalbeheerplan. De minister deed voorkomen alsof het goed zou komen. In één weekend is het omgeslagen. Op 14 juli lag er al een brief in de Kamer waarin alsnog een vangstverbod voor enkele maanden werd afgekondigd, ingaande per 1 oktober a.s. Dat klinkt als een makkelijke overgave zonder overleg met Kamer en beroepsvissers. De SGP-fractie vindt dit een merkwaardige en ongewenste gang van zaken.

Het voorgenomen vangstverbod is een harde klap voor de beroepsvisserij. Het komt neer op een koude sanering. Het verlies aan omzet gaat richting de 10 miljoen euro per jaar voor de hele sector. De minister geeft aan dat voor een deel van de bedrijven sprake is van een bedrijfseconomisch marginaal bestaan. Ik zet daar tegenover dat de grotere bedrijven het meeste vangen, economisch kerngezond zijn en daarom de grootste klappen krijgen. 700.000 euro compensatie is volstrekt onvoldoende om deze bedrijven overeind te houden.

Ik wil een parodie op een oud Nederlands palinglied voordragen. Deze geeft in de kern het gevoel weer van mijn fractie en vele beroepsvissers:

âDie by den steert een palingh houdt, En op deezâ ministers woorden bouwt; Die magh wel zegghen met verdriet, 't Is al maer wind, 'k en hebbe niet.

Ik hoop dat de minister dit niet wil laten gebeuren en teruggaat naar Brussel met een herzien aalbeheerplan dat recht doet aan de belangen van de beroepsvisserij.

Het is heel opmerkelijk dat het ICES-advies nauwelijks rept over het aalbeheerplan van de beroepsvissers, inclusief de uitzet van 157 ton schieraal. Opmerkelijk, maar niet verwonderlijk. In het aalbeheerplan dat naar Brussel is gestuurd staat een cruciale tabel waarin het verwachte effect van de verschillende maatregelen op de uittrek van schieraal staat weergegeven. Daarin staat dat de komende tientallen jaren elk jaar 157 ton schieraal uitgezet zal worden door de beroepsvisserij. Waar haalt de minister dit vandaan?! In de motie Koppejan c.s. staat dat in 2009 157 ton schieraal uitgezet zal worden. Vanaf 2010 moeten voor elk watergebied een plan gaan gelden waarin op basis van monitoring in het gebied zelf gekeken zal worden welke maatregelen nodig zijn voor een duurzaam aalbeheer. Dan zien de getallen er veel anders uit. Waarom heeft de minister dit niet uitgevent in Brussel en bij ICES? Heeft de minister wel voldoende openheid van zaken gegeven?

Mijn fractie heeft de Aalverordening er nog eens op nagelezen. De sanctie op het niet hebben van een nationaal aalbeheerplan is een verplichte reductie van de aalvangsten met 50%, met 15% vangstreductie per 2009 per jaar. De 50% vangstreductie is ook het referentiepunt voor de rapportage richting Brussel. Met het vangstverbod van twee of drie maanden zit Nederland hier ver boven! Dan liever het hele aalbeheerplan intrekken⦠Een gerelateerde vraag: ICES rept over een reductie van de visserijinspanning met 85%. Waar is dit percentage op gebaseerd? Graag een heldere reactie.

De minister is voornemens een verbod op het uitzetten van vistuigen waarmee paling gevangen kan worden te publiceren. Dat doet geen recht aan het feit dat vistuigen aangepast kunnen worden zodat paling er minder makkelijk in kan zwemmen. Het sluit ook de economisch waardevolle bijvangsten uit. Bovendien kost het een week om het vistuig uit het water te halen en nog een keer een week om het weer uit te zetten. Tel dus maar twee weken bij de verbodsperiode op. Waarom heeft de minister niet gekozen voor een plicht tot terugzetten van gevangen aal in plaats van een verbod op het uitzetten van aalvistuig? Mijn fractie dringt er bij de minister op aan tenminste hiervoor te kiezen.

De SGP-fractie vindt dat de minister de visstroperij onderschat. In het Nederlandse aalbeheerplan van 2005 staat dat op basis van beperkte onderzoeksgegevens en extrapolatie wordt ingeschat dat de jaarlijkse vangst van visstropers wel eens even groot zou kunnen zijn als de jaarlijkse vangst van beroepsvissers. Hoewel er het een en ander op af te dingen valt, is het signaal heel duidelijk. Waarom is de aanpak van de visstroperij in het huidige aalbeheerplan dan buiten beeld? De antwoorden van de minister op vragen die deze zomer hierover gesteld zijn, stellen ronduit teleur. Waarom duurt het bijvoorbeeld zolang voordat de visstroperij ondergebracht wordt bij de Wet op de economische delicten? Waarom is dat niet nu al of per 1 januari 2010 geregeld? Bovendien zijn er op dit moment veel te weinig fteâs voor goed toezicht. Als dan ook de beroepsvissers nog eens drie maanden niet het water op gaan, krijgen visstropers helemaal vrij spel. Het gaat er bij mijn fractie niet in dat de beroepsvissers het moeten bezuren, terwijl visstropers met een fluwelen handschoen aangepakt worden!

De SGP-fractie vindt het vreemd dat de verontreiniging van aal, het negatieve effect op de voortplanting en de consequenties hiervan voor het aalbeheer naar de rand geschoven worden. Gisteren presenteerde RIKILT de resultaten van onderzoek naar de verontreiniging van rode aal. De onderzoekers geven nadrukkelijk aan dat contaminanten een rol kunnen spelen bij de voortplanting van aal en adviseren om meer onderzoek hiernaar te doen. Dit is noodzakelijk om meer inzicht te krijgen in de kwaliteit van geslachtsrijpe paling. En wat te denken van de zwemblaasparasiet? Helaas wordt het belang hiervan onderschat. Heeft de minister dit signaal ook richting Brussel afgegeven?

De SGP-fractie heeft de indruk dat veel lidstaten veel minder vergaande en concrete voorstellen doen dan Nederland al deed met ondermeer de uitzet van 157 ton schieraal. Zou de minister een laatste update kunnen geven van de inzet van andere lidstaten? Het mag niet zo zijn dat Nederland haar beroepsvisserij om zeep helpt en andere lidstaten vrijuit gaan.

Recht uit mijn hart dring ik er bij de minister op aan haar voorgenomen besluit om de aalvisserij in de maanden september tot en met november te verbieden, in te trekken. Als de minister de uitzet van 157 ton schieraal en het decentrale aalbeheer er in Brussel niet doorheen kan slepen, vraag ik haar in te zetten op een minimale vangstreductie van 15% in 2009 in de vorm van een plicht tot het terugzetten van de gevangen aal en een strengere aanpak van de visstroperij.