Belastingdienst start bewustwordingscampagne laaggeletterdheid
10/09/2009 15:12
Stichting Lezen & Schrijven
Jan Kees de Jager geeft startschot in Belastingkantoor Leiden
Op donderdagmiddag 10 september 2009, in de Week van de Alfabetisering, gaf staatssecretaris van Financiën, Jan Kees de Jager, het startschot voor een bewustwordingscampagne bij de Belastingdienst gericht op laaggeletterdheid. Margreet de Vries, directeur Stichting Lezen & Schrijven, overhandigde een levensgrote blauwe envelop aan de staatssecretaris met daarin een zogenoemde herkenningswijzer waarop meer informatie te vinden is over het herkennen van laaggeletterdheid. De campagne van de Belastingdienst sluit aan bij de slogan 'Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker' en richt zich op twee doelgroepen: de medewerkers van de Belastingdienst en de laaggeletterde klanten.
Doelgroepen campagne
Medewerkers van de Belastingdienst hebben een belangrijke rol in de aanpak van laaggeletterdheid. Klanten doen vaak een beroep op hen voor hulp bij het invullen van de belastingformulieren of het aanvragen van bijvoorbeeld huurtoeslag. Reden hiervoor kan zijn dat de klanten niet of nauwelijks kunnen lezen en schrijven. Om medewerkers hiervan bewust te maken en hen te helpen met het herkennen en helpen van laaggeletterden, worden speciale herkenningswijzers ingezet. Anderzijds richt de campagne zich op de anderhalf miljoen volwassenen in Nederland die laaggeletterd zijn en ook als klanten met de Belastingdienst te maken hebben. Zij worden via posters opgeroepen een cursus lezen en schrijven te gaan volgen.
Toeslagen.nl
Naast het herkennen en doorverwijzen van laaggeletterden naar een lees- en schrijfcursus zet de Belastingdienst zich ook in om informatie verder toegankelijk te maken. Zo is op de website toeslagen.nl een voorleesfunctie beschikbaar. Deze functie stelt de bezoeker in staat om een pagina te laten voorlezen. Daarnaast is er een begrippenlijst samengesteld die de betekenis van een aantal lastige begrippen uitlegt. Deze begrippenlijst is opgesteld met medewerking van een aantal ex-laaggeletterden.
Onderzoek richtlijnen voor eenvoudige communicatie
In samenwerking met de Belastingdienst is er door Universiteit Twente als afstudeeropdracht een onderzoek opgezet naar de toepassing van richtlijnen voor eenvoudige communicatie. Doel van het onderzoek was om na te gaan welk effect de toepassing van de richtlijnen heeft op de begrijpelijkheid van de informatie op toeslagen.nl. Ook is er in het onderzoek gekeken naar het gebruik en de waardering van de middelen die op dit moment worden ingezet. Voor dit onderzoek is er een deel van de website herschreven met behulp van richtlijnen voor eenvoudige communicatie. Ook wordt er, mede door onderzoek, inzicht verkregen in de manier waarop laaggeletterden werken met de website. De middelen die op dit moment worden ingezet worden positief gewaardeerd door de doelgroep en het gebruik ervan lijkt hen te ondersteunen bij het begrijpen van de informatie op de website.
Week van de Alfabetisering
De Week van de Alfabetisering vindt dit jaar plaats van maandag 7 tot en met zondag 13 september 2009. Het thema is 'Laten we open kaart spelen'. Laaggeletterdheid is nog vaak een verborgen probleem met twee kanten. Enerzijds durven mensen met lees- en schrijfproblemen er zelf niet over te praten en anderzijds vindt hun omgeving het moeilijk om het probleem bespreekbaar te maken. Met een speciale campagne worden tijdens de Week deze twee kanten van de aanpak van laaggeletterdheid in beeld gebracht. Als iedereen open kaart speelt, kan er gewerkt worden aan een duurzame oplossing.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.