Gemeente Vlaardingen


Inwoners tevreden over service in het Stadskantoor

10 september 2009

De inwoners van Vlaardingen zijn tevreden over de service aan de balies van het Stadskantoor. De dienstverlening aan de balies krijgt een 7,6 van de bezoekers. Met een 7,6 neemt de gemeente Vlaardingen een 61e plaats in op de ranglijst van in totaal 104 deelnemende gemeenten aan de benchmark. De vriendelijkheid van de medewerk(st)ers wordt het best (8,4) beoordeeld gevolgd door de totale doorlooptijd (8,3) en de uiterlijke verzorging van de medewerk(st)ers (8,2). De gemeente Vlaardingen scoort op deze onderdelen boven het landelijke gemiddelde.

Bezoekers vinden de aspecten wachttijd, deskundigheid van de medewerk(st)ers en openingstijden het belangrijkste bij de service aan de balies. De wachttijd aan de balie in Vlaardingen van 6,8 minuten is hoger dan bij vergelijkbare gemeenten. Het gemiddelde oordeel over de wachttijd in alle gemeenten is een 8,1. In Vlaardingen wordt de wachttijd gewaardeerd met een 8,2 ondanks dat de bezoekers langer moeten wachten.

We willen de wachttijd nog meer verkorten door de bezoekers van te voren een afspraak te laten maken via de website of telefoon. In 2010 krijgt de gemeente een nieuwe website waardoor het nog makkelijker wordt om via internet een afspraak te plannen, aldus burgemeester Bruinsma.

43% van de bellers werd in Vlaardingen direct geholpen. Dit gemiddelde ligt hoger dan het landelijke gemiddelde van 33%. Een goede service aan onze inwoners staat bij mij hoog in het vaandel, geeft burgemeester Bruinsma aan. Ook de gemeente Vlaardingen werkt mee aan het landelijke programma Overheid heeft antwoord. Antwoord© staat voor betere dienstverlening. In dit programma is de ambitie geformuleerd om 80% van de inwoners direct te helpen bij het eerste telefonische contact. We werken er hard aan om dit percentage te halen. De inwoners geven gemiddeld een 7,2 voor het telefonische contact en dat is een cijfer om trots op te zijn.

Het aanvragen of afhalen van het paspoort is voor het vierde jaar op rij de meest voorkomende reden voor de inwoners om naar het Stadskantoor te komen. Daarna volgen het rijbewijs en de identiteitskaart. Bezoekers van de publieksbalie maken in 47% van de gevallen een afspraak.

De gemeente Vlaardingen heeft samen met 104 andere gemeenten deelgenomen aan de Benchmarking Publiekszaken. De benchmark maakt jaarlijks de prestaties van gemeenten op het gebied van publieke dienstverlening zichtbaar door deze met elkaar te vergelijken aan de hand van kengetallen.