Gemeente Vlaardingen
Inwoners tevreden over service in het Stadskantoor
10 september 2009
De inwoners van Vlaardingen zijn tevreden over de service aan de
balies van het Stadskantoor. De dienstverlening aan de balies krijgt
een 7,6 van de bezoekers. Met een 7,6 neemt de gemeente Vlaardingen
een 61e plaats in op de ranglijst van in totaal 104 deelnemende
gemeenten aan de benchmark. De vriendelijkheid van de medewerk(st)ers
wordt het best (8,4) beoordeeld gevolgd door de totale doorlooptijd
(8,3) en de uiterlijke verzorging van de medewerk(st)ers (8,2). De
gemeente Vlaardingen scoort op deze onderdelen boven het landelijke
gemiddelde.
Bezoekers vinden de aspecten wachttijd, deskundigheid van de
medewerk(st)ers en openingstijden het belangrijkste bij de service aan
de balies. De wachttijd aan de balie in Vlaardingen van 6,8 minuten is
hoger dan bij vergelijkbare gemeenten. Het gemiddelde oordeel over de
wachttijd in alle gemeenten is een 8,1. In Vlaardingen wordt de
wachttijd gewaardeerd met een 8,2 ondanks dat de bezoekers langer
moeten wachten.
We willen de wachttijd nog meer verkorten door de bezoekers van te
voren een afspraak te laten maken via de website of telefoon. In 2010
krijgt de gemeente een nieuwe website waardoor het nog makkelijker
wordt om via internet een afspraak te plannen, aldus burgemeester
Bruinsma.
43% van de bellers werd in Vlaardingen direct geholpen. Dit gemiddelde
ligt hoger dan het landelijke gemiddelde van 33%. Een goede service
aan onze inwoners staat bij mij hoog in het vaandel, geeft
burgemeester Bruinsma aan. Ook de gemeente Vlaardingen werkt mee aan
het landelijke programma Overheid heeft antwoord. Antwoord© staat voor
betere dienstverlening. In dit programma is de ambitie geformuleerd om
80% van de inwoners direct te helpen bij het eerste telefonische
contact. We werken er hard aan om dit percentage te halen. De inwoners
geven gemiddeld een 7,2 voor het telefonische contact en dat is een
cijfer om trots op te zijn.
Het aanvragen of afhalen van het paspoort is voor het vierde jaar op
rij de meest voorkomende reden voor de inwoners om naar het
Stadskantoor te komen. Daarna volgen het rijbewijs en de
identiteitskaart. Bezoekers van de publieksbalie maken in 47% van de
gevallen een afspraak.
De gemeente Vlaardingen heeft samen met 104 andere gemeenten
deelgenomen aan de Benchmarking Publiekszaken. De benchmark maakt
jaarlijks de prestaties van gemeenten op het gebied van publieke
dienstverlening zichtbaar door deze met elkaar te vergelijken aan de
hand van kengetallen.