Hoe ervaart de consument de prijzenoorlog in de supermarkt
10/09/2009 14:41
MarketResponse Nederland BV
Vijf uitkomsten voor de retailer
Het is nog steeds prijzenoorlog in supermarktenland. Eind augustus startten verschillende formules opnieuw met keiharde acties. Bij Albert Heijn wordt volop gehamsterd, bij C1000 worden 1 euro producten ingeslagen en Super de Boer heeft de SuperToeterweken weer van stal gehaald. Maar hoe denkt de consument over de verschillende acties en hoe gaan ze met aanbiedingen om? MarketResponse heeft dit onderzocht en biedt retailers vijf uitkomsten om gerichter op aanbiedingen te sturen.
Eén product in prijs verlagen werkt beter dan bulkverpakking
Supermarkten kunnen beter de prijzen van producten verlagen, dan 2-voor-de-prijs-van-1 acties houden. Van de ondervraagden geeft 71% aan dat zij liever één product in prijs verlaagd zien dan dat zij meerdere producten moeten kopen om voordeel te behalen. De gemiddelde consument vindt de aanbiedingen van de verschillende formules niet altijd relevant en waardeert deze met een 6,9.
Vrouwen zijn koopjesjagers en hamsteraars
Vrouwen kunnen ten tijde van actieweken hun boodschappenlijstjes wel thuis laten. 1 op de 5 vrouwen koopt producten in de aanbieding die ze eigenlijk niet nodig heeft. Toch blijven vrouwen praktisch. Ze kopen meer producten als die in de aanbieding zijn om een voorraadje op te bouwen.
Aanbiedingen lokken nieuwe klanten naar uw winkel
Een derde van de consumenten gaat speciaal voor een aanbieding naar een andere supermarkt. Tweederde geeft aan dit niet te doen. Vooral klanten van Aldi en Lidl blijken prijskopers en zijn met aanbiedingen te verleiden een andere supermarkt te bezoeken. Aan consumenten is ook gevraagd of zij alleen de aanbieding kopen, of daar ook andere boodschappen doen. De helft (51%) doet ook gelijk andere boodschappen. Het blijkt dus interessant om met aanbiedingen nieuwe klanten te trekken. De uitdaging voor supermarkten is om deze klanten vast te houden. Hier speelt de 'eerste' indruk en prestatie van de winkel een grote rol.
Acties en aanbiedingen beïnvloeden nauwelijks voordelig imago
De helft van de Nederlanders beschouwt Albert Heijn als de duurste supermarkt. Bijna een derde van Albert Heijn's klanten vindt dit zelf ook. Opvallend, want volgens de Consumentenbond (april 2009) is Albert Heijn voor A-merken niet de duurste supermarkt. Voornamelijk klanten van C1000 en Jumbo zien Albert Heijn als een dure supermarkt. Hoewel Albert Heijn hard haar best doet om het prijsimago op te poetsen, blijken de hamsterweken nog niet echt bij te dragen aan een voordelig imago.
Crisis heeft weinig invloed op het volgen van aanbiedingen in media
Ruim 60% van de boodschappers volgt aanbiedingen in de media, zoals huis-aan-huis-bladen, op televisie en op Internet. Niet verrassend is dat vrouwen deze aanbiedingen vaker volgen dan mannen. De crisis speelt nauwelijks een rol bij het in de gaten houden van de aanbiedingen. Slechts 19% volgt aanbiedingen in de media vaker dan voor de crisis, tegenover 77% die dit net zo vaak als voor de crisis doet.
Over het onderzoek
Dit landelijk representatieve onderzoek is van 31 augustus t/m 4 september 2009 uitgevoerd onder 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is telefonisch uitgevoerd met behulp van CATI en opgenomen in het continue omnibus onderzoek binnen het consumentenpanel van MarketResponse: De Onderzoek Groep met circa 20.000 huishoudens.
Over MarketResponse
MarketResponse is een toonaangevend research consultancy bureau in Nederland. MarketResponse helpt bedrijven maximaal rendement te halen uit hun klanten, medewerkers, productportfolio en communicatiebeleid. Vijfentwintig jaar onderzoeksexpertise staat garant voor heldere inzichten en pragmatische aanbevelingen.