Senternovem

10-09-2009 | Workshop Slim Leasen tijdens TFMM Jaarcongres in teken van mobiliteitsproviders

Hoe verleiden leasemaatschappijen werkgevers tot mobiliteitsmanagement? Dat was de centrale vraag tijdens de workshop die de werkgroep Anders omgaan met mobiliteit (AOM) presenteerde tijdens het jaarcongres TFMM (Taskforce Mobiliteitsmanagment) in Den Haag.

Lodewijk de Waal ontvangt de visie Slim leasen uit handen van VNA-directeur Renate Hemerik

Lease draait allang niet meer alleen om de financiering van een auto of het beheer van het wagenpark. Leasemaatschappijen hebben zich in de loop der tijd ontwikkeld tot uitvoerders van een complete autoregeling. En daar blijft het niet bij. Met het oog op kostenbeheersing en maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds kritischer gekeken naar het rijgedrag van werknemers. Is de reis wel nodig? Is openbaar vervoer een alternatief? De leasemaatschappijen van nu zijn de mobiliteitsproviders van morgen.

Vaste versus variabele kosten
Een mobiliteitsprovider adviseert klanten over zakelijk reizen. Door de variabele kosten van de lease-auto in kaart te brengen, kunnen de gebruikskosten van de auto direct worden vergeleken met de kosten van openbaar vervoer (OV). Met een mobiliteitspas voor zowel tanken als OV is de werknemer flexibel om de ene keer in de lease-auto te stappen (deur-tot-deur) en de andere keer in de trein (files vermijden, effectief gebruik van werktijd). Mobiliteitsmanagement gaat overigens verder dan auto's van de zaak. Wat te doen als een werknemer in een oude, bepaald niet schone auto naar het werk komt? Hoeveel kilometers woon-werk wil je dat je werknemer dagelijks aflegt? Mobiliteitsmanagement voor werknemers in brede zin betekent voor mobiliteitsproviders een interessante uitbreiding van de doelgroep.

Presentaties
Tijdens de workshop schetste Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA), de veranderende rol van de leasemaatschappij naar mobiliteitsprovider. Hans Blink, CEO van Athlon Car Lease International, gaf aan hoe de leasebranche verschuift van B2B naar B2Employee en schetste het stappenplan mobiliteit:

1. alleen reizen als het nodig is

2. bij reizen de beste keuze maken

3. áls de auto wordt gekozen, dan een schone auto
4. zuiniger rijden

5. compenseren van de CO2-uitstoot

André van 't Holt, contract- en leveranciersmanager bij Delta Lloyd, illustreerde hoe mobiliteitsmanagement in de praktijk leidt tot kostenbesparing, beperking van de declaratiestroom, meer werkbare uren en een aanzienlijke CO2-reductie. "Kostenbewaking is vlees en bloed van de leasemaatschappijen", concludeerde Jan van Delft, workshopleider en voorzitter van de werkgroep AOM. "Ze zijn dan ook bijzonder goed voorbereid op mobiliteitsmanagement."