4. Reactie Gezondheidsraadadvies Gezonde Voeding: logo's onder de
loep
Reactie Gezondheidsraadadvies Gezonde Voeding: logo's onder de loep
Kamerstuk, 10 september 2009
Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
VGP/VV-2953100
10 september 2009
In deze brief wil ik u mijn reactie geven op het advies van de
Gezondheidsraad Gezonde voeding: logo's onder de loep dat ik op 2
december 2008 heb ontvangen.
De reactie hierop heeft enige tijd in beslag genomen, omdat ik nog
nader overleg heb gepleegd met de verschillende betrokken partijen die
een rol spelen bij de informatieverstrekking over gezonde voeding via
logo's. Dit overleg was nodig om mijn hieronder verwoord standpunt
over de logo's te kunnen inzetten.
Inleiding
In lijn van de preventienota 1) en zoals nader verwoord in de Nota
voeding en gezondheid 2) wil de overheid het gezonde voedingspatroon
bevorderen via verandering van het productenaanbod (innovatie) door
het bedrijfsleven en een bewust keuzegedrag door de consument. Gezonde
keuze bevorderende logo's vormen voor beide doelen een belangrijk
instrument.
Echter, voor consumenten is het lastig om steeds weer een weloverwogen
en bewuste keuze te maken voor een gezonde voeding. Dat wordt onder
andere veroorzaakt door een overvloed aan informatie en reclame over
voedingsmiddelen. Bovendien worden verschillende inzichten,
bewoordingen en opvattingen onder stakeholders, wetenschappers,
aanbieders van producten en vertegenwoordigers van consumenten
uitgedragen.
Eenduidige en betrouwbare informatie over voedingsmiddelen is
essentieel voor het keuzeproces van de consument. Informatie op het
etiket is hierbij heel belangrijk. Dit kan via de ingrediënten- en
voedingswaardedeclaratie, maar ook de ontwikkeling van het zogenaamde
GDA-systeem (Guideline Daily Amount) en logo's dragen ertoe bij dat de
consument voor de gezondere producten kan kiezen. Mijn ambtsvoorganger
heeft op dat gebied een stevige stap voorwaarts gezet. Uitgangspunt
voor mij is, in aansluiting hierop, dat de gezonde keuze een
gemakkelijke keuze is.
Ik ben voorstander van een eenvoudig, positief en vrijwillig keuze
bevorderend logo voor gezonder eten dat breed wordt gebruikt in
Nederland. Daarbij zoek ik internationale aansluiting. Dit is in het
belang van eenduidige informatievoorziening naar de consument en van
de overwegend netto exporterende Nederlandse levensmiddelenindustrie.
In 2007 heb ik geconstateerd dat er meerdere initiatieven waren
ontplooid om de consument te helpen bij het maken van de gezonde
keuze: de logo's `Gezonde keuze Klavertje' (Albert Heijn) en `Ik Kies
Bewust' (stichting IKB), maar ook werd het GDA-systeem dat de
consument informeert over de dagelijkse benodigde inname
geïntroduceerd.
Hierop rees de vraag in hoeverre logo's op voedingsmiddelen het maken
van een gezonde keuze door de consument bevorderen en de vraag of en
de mate waarin deze logo's de voedingsmiddelenindustrie stimuleren tot
het ontwikkelen van gezondere producten.
Ik heb de Gezondheidsraad gevraagd een wetenschappelijk oordeel te
vellen over:
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport