Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport


4. Reactie Gezondheidsraadadvies Gezonde Voeding: logo's onder de loep

Reactie Gezondheidsraadadvies Gezonde Voeding: logo's onder de loep

Kamerstuk, 10 september 2009

Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG

VGP/VV-2953100

10 september 2009

In deze brief wil ik u mijn reactie geven op het advies van de Gezondheidsraad Gezonde voeding: logo's onder de loep dat ik op 2 december 2008 heb ontvangen.
De reactie hierop heeft enige tijd in beslag genomen, omdat ik nog nader overleg heb gepleegd met de verschillende betrokken partijen die een rol spelen bij de informatieverstrekking over gezonde voeding via logo's. Dit overleg was nodig om mijn hieronder verwoord standpunt over de logo's te kunnen inzetten.

Inleiding

In lijn van de preventienota 1) en zoals nader verwoord in de Nota voeding en gezondheid 2) wil de overheid het gezonde voedingspatroon bevorderen via verandering van het productenaanbod (innovatie) door het bedrijfsleven en een bewust keuzegedrag door de consument. Gezonde keuze bevorderende logo's vormen voor beide doelen een belangrijk instrument.
Echter, voor consumenten is het lastig om steeds weer een weloverwogen en bewuste keuze te maken voor een gezonde voeding. Dat wordt onder andere veroorzaakt door een overvloed aan informatie en reclame over voedingsmiddelen. Bovendien worden verschillende inzichten, bewoordingen en opvattingen onder stakeholders, wetenschappers, aanbieders van producten en vertegenwoordigers van consumenten uitgedragen.
Eenduidige en betrouwbare informatie over voedingsmiddelen is essentieel voor het keuzeproces van de consument. Informatie op het etiket is hierbij heel belangrijk. Dit kan via de ingrediënten- en voedingswaardedeclaratie, maar ook de ontwikkeling van het zogenaamde GDA-systeem (Guideline Daily Amount) en logo's dragen ertoe bij dat de consument voor de gezondere producten kan kiezen. Mijn ambtsvoorganger heeft op dat gebied een stevige stap voorwaarts gezet. Uitgangspunt voor mij is, in aansluiting hierop, dat de gezonde keuze een gemakkelijke keuze is.
Ik ben voorstander van een eenvoudig, positief en vrijwillig keuze bevorderend logo voor gezonder eten dat breed wordt gebruikt in Nederland. Daarbij zoek ik internationale aansluiting. Dit is in het belang van eenduidige informatievoorziening naar de consument en van de overwegend netto exporterende Nederlandse levensmiddelenindustrie.

In 2007 heb ik geconstateerd dat er meerdere initiatieven waren ontplooid om de consument te helpen bij het maken van de gezonde keuze: de logo's `Gezonde keuze Klavertje' (Albert Heijn) en `Ik Kies Bewust' (stichting IKB), maar ook werd het GDA-systeem dat de consument informeert over de dagelijkse benodigde inname geïntroduceerd.
Hierop rees de vraag in hoeverre logo's op voedingsmiddelen het maken van een gezonde keuze door de consument bevorderen en de vraag of en de mate waarin deze logo's de voedingsmiddelenindustrie stimuleren tot het ontwikkelen van gezondere producten.

Ik heb de Gezondheidsraad gevraagd een wetenschappelijk oordeel te vellen over: