SGP
Kinderporno
Een artikel in HP de Tijd (1) over de Nederlandse recherche sprak
onlangs boekdelen. Ondanks de inspanningen van de recherche is het
ophelderingspercentage laag. Veel eenvoudige zaken worden aangepakt,
maar ingewikkelde zaken waarbij zelfs de daders soms bekend zijn,
blijven op de plank liggen. Het percentage wordt kunstmatig
opgeschroefd. Intussen is er nog een vacaturedruk van ruim 10 procent
met uitschieters naar boven.
Datzelfde beeld komt naar boven wanneer we de brieven over kinderporno
lezen. De Nederlandse politie heeft grote ambities. Er ligt een plan
van aanpak, maar in de praktijk blijven nog 691 zaken liggen. En dan
zwijgen we nog over een gebrek aan digitale recherche.
Het is een ernstige zaak dat kinderporno (seksueel misbruik) en
âreizende kindermisbruikersâ steeds gewelddadiger en extremer worden
en ook steeds jongere kinderen betreft. Terecht kiest de minister
kiest voor âVerlegging van bezit naar productieâ (2) . Daders en
slachtoffers blijven teveel buiten beeld. Maar waarom zegt hij dat nu
pas? Het verbeterprogramma van de politie laat hierover nog veel
onduidelijkheid bestaan.(3)
1. Meer rechercheurs
De ambities van politie en recherche zijn goed, de inzet ook, maar
er blijft een te groot tekort aan mensen en geld. De politie
constateert zelf: âde echte bottleneck zit bij politie en OMâ (4).
Zelfs de minister erkent dat! (5) Waarom kiest de minister niet
(tijdelijk) voor meer rechercheurs om de plankzaken weg te werken?
2. Stel internetserviceproviders verantwoordelijk
De SGP verbaast zich erover dat het allemaal zo lang duurt voordat
internetserviceproviders hun verantwoordelijkheid nemen. Sinds
september 2008 is alweer een jaar verstreken en in de laatste
brief wordt slechts gesproken over de âherbevestiging van de
bereidheid een samenwerkingsverband op te richtenâ (6). Dit gaat
ons veel te traag.
3. Stel filtering verplicht
De minister schrikt terug voor filteren door de overheid. Dat is
nog wel te begrijpen. Maar waarom negeert hij de juridische
mogelijkheden om ISPâs te verplichten internetverkeer te filteren
op (onder meer) kinderporno? De minister is veel te vriendelijk
voor de providers. Zie het voorbeeld van de VS waar bibliotheken
en scholen die plicht hebben. (7) Hoe zit het trouwens met
filtering in gevangenissen en tbs-klinieken? Juist daar zijn toch
wel mogelijkheden.
4. Stimuleer innovatie
Ook al is de effectiviteit van filtering niet op voorhand
onomstreden, het moet wel onderdeel uitmaken van een integrale
aanpak van voorlichting, digitale recherche, convenanten met
providers etc. Maar vooral: zorg dat bedrijven zelf actief
innoveren op dit terrein. Waarom komt de minister niet samen met
zijn collega van EZ met een innovatieregeling voor verfijndere
technieken? Bedrijven investeren wel in verbetering van
zoekfuncties. Dan mag toch ook inspanning op dit terrein verwacht
worden?
5. Bescherm ook 16 en 17-jarigen
We missen een duidelijke reactie op onze motie (8) over een
steviger aanpak voor 16- en 17-jarigen. Het lijkt erop dat de
minister de wetswijziging op dit punt niet echt wil handhaven.
Waarom zou er onderscheid gemaakt moeten worden tussen opsporing
van âproductieâ onder de veertien jaar en âcommerciële productieâ
boven de 14 jaar? (9) Naar onze mening is het misbruik even
ernstig.
6. Omkeren bewijslast meerderjarigheid
De minister toont veel te veel begrip voor exploitanten van
websites. (10) Bij zijn argumenten rond omkering van bewijslast
bij meerderjarigheid kiest de minister voor ongepaste
vriendelijkheid boven daadkracht. Wanneer mensen graag porno op
internet aan willen bieden, dan mag men toch ook verwachten dat ze
zelf het bewijs willen leveren dat hun slachtoffers tenminste 18
zijn, ook al lijken ze âkennelijk minderjarigâ?
7. Digitaal binnentreden op besloten netwerken
Het is niet erg duidelijk wat er precies gaat gebeuren rond
besloten fora en netwerken. (11) Wanneer in een huis een misdrijf
is gepleegd, dan kan de politie machtiging krijgen om binnen te
treden zonder toestemming. Wanneer er aanwijzingen zijn voor
misdrijven op een besloten netwerk, dan moet het toch mogelijk
zijn te komen tot een âbevel van digitaal binnentredenâ?
8. Seksueel uitdagend poseren kinderen
Het Meldpunt kinderporno en Ecpat vermelden situaties dat seksueel
uitdagend poseren van kinderen niet onder artikel 240b WvSr. wordt
gerekend. Wat is het oordeel van de minister om ook zulke
afbeeldingen strafbaar te stellen? Of vallen zij reeds onder
andere artikelen in het wetboek?
9. Meldknop op sites voor kinderen
Sites voor kinderen en jongeren zijn lang niet altijd veilig. De
SGP vindt het belangrijk dat ook kinderen eenvoudig moeten kunnen
melden als zij geconfronteerd worden met misbruiksituaties. Welke
mogelijkheden ziet de minister voor een meldknop zoals voorgesteld
door het Meldpunt?
10. Bestrijd webcamseks
De minister kondigt aan dat er een vergunningstelsel komt voor het
aanbieden van webcamseks. Waarom is dat nodig? Omdat we niet
bereid zijn te stellen dat zulke perversiteiten in het algemeen
strafbaar moeten worden. Minister: wees consequent en kom met een
verbod, in plaats van met vergunningen met ook nog eens de
risicoâs dat het toch om kinderen gaat.
11. Overige punten
Tegengaan illegaal downloaden
Op het internet zijn allerlei soorten bestanden illegaal te
downloaden. Daartussen is ook kinderporno te vinden. Welke
mogelijkheden zijn er om ook via het tegengaan van illegaal
downloaden in het algemeen, kinderporno te bestrijden?
Inzicht in straffen
Waarom moet het meer dan een jaar duren voor de Kamer inzicht
ontvangt in de opgelegde straffen voor kinderporno in verhouding
tot de gestelde eisen?
Financiële recherche en Auteurswet
Financiële recherche krijgt nauwelijks aandacht in de
voortgangsrapportage. Opnieuw lezen we dat de NVB bereid is mee te
werken aan het uitwisselen van informatie over bijvoorbeeld
betaalstromen. (12) Dat wisten we al. Maar wat verandert er
concreet?
Nationaal rapporteur nodig.
Internationale aanpak
Het is opmerkelijk dat een groot deel van de pleegplaatsen van
kinderpornografie niet de bekende âbronlandenâ betreft. Wat zegt
dit over de effectiviteit van het internationaal beleid? Wat gaat
de minister doen om de internationale aanpak te verbeteren?
---
1. Boudewijn Geels en Bart de Koning, âDe slappe arm der wetâ, HP de
Tijd, 28 augustus 2009.
2. 31700 VI, nr. 130, blz. 1.
3. Verbeterprogramma kinderporno âop beeld vastgelegd seksueel
misbruik van kinderenâ.
4. Verbeterprogramma, p. 21.
5. 31700 VI, nr. 114, blz. 1: Hij ontkent in ieder geval niet de
visie van het College van PGâs: âVooral door een capaciteitstekort
bij de politie komt de aanpak van de bestrijding van kinderporno
niet goed van de grond. Ook officieren van justitie ervaren
dagelijks dat door een tekort aan zeden- en digitale rechercheurs
kinderpornozaken blijven liggenâ¦â
6. 31700, nr. 130, blz.2.
7. âFilteren van kinderporno op internetâ, p. 110.
8. 31200 VI, nr. 24.
9. Verbeterprogramma Kinderporno, blz. 9.
10. 31700 VI, nr. 130, blz. 7: âvoor de exploitant van een website een
feitelijk onmogelijke opgaveâ.
11. Verbeterprogramma, blz. 11.
12. 31700 VI, nr. 130, blz. 2.