SGP


Kinderporno

Een artikel in HP de Tijd (1) over de Nederlandse recherche sprak onlangs boekdelen. Ondanks de inspanningen van de recherche is het ophelderingspercentage laag. Veel eenvoudige zaken worden aangepakt, maar ingewikkelde zaken waarbij zelfs de daders soms bekend zijn, blijven op de plank liggen. Het percentage wordt kunstmatig opgeschroefd. Intussen is er nog een vacaturedruk van ruim 10 procent met uitschieters naar boven.

Datzelfde beeld komt naar boven wanneer we de brieven over kinderporno lezen. De Nederlandse politie heeft grote ambities. Er ligt een plan van aanpak, maar in de praktijk blijven nog 691 zaken liggen. En dan zwijgen we nog over een gebrek aan digitale recherche.

Het is een ernstige zaak dat kinderporno (seksueel misbruik) en âreizende kindermisbruikersâ steeds gewelddadiger en extremer worden en ook steeds jongere kinderen betreft. Terecht kiest de minister kiest voor âVerlegging van bezit naar productieâ (2) . Daders en slachtoffers blijven teveel buiten beeld. Maar waarom zegt hij dat nu pas? Het verbeterprogramma van de politie laat hierover nog veel onduidelijkheid bestaan.(3)

1. Meer rechercheurs
De ambities van politie en recherche zijn goed, de inzet ook, maar er blijft een te groot tekort aan mensen en geld. De politie constateert zelf: âde echte bottleneck zit bij politie en OMâ (4). Zelfs de minister erkent dat! (5) Waarom kiest de minister niet (tijdelijk) voor meer rechercheurs om de plankzaken weg te werken?


2. Stel internetserviceproviders verantwoordelijk De SGP verbaast zich erover dat het allemaal zo lang duurt voordat internetserviceproviders hun verantwoordelijkheid nemen. Sinds september 2008 is alweer een jaar verstreken en in de laatste brief wordt slechts gesproken over de âherbevestiging van de bereidheid een samenwerkingsverband op te richtenâ (6). Dit gaat ons veel te traag.


3. Stel filtering verplicht
De minister schrikt terug voor filteren door de overheid. Dat is nog wel te begrijpen. Maar waarom negeert hij de juridische mogelijkheden om ISPâs te verplichten internetverkeer te filteren op (onder meer) kinderporno? De minister is veel te vriendelijk voor de providers. Zie het voorbeeld van de VS waar bibliotheken en scholen die plicht hebben. (7) Hoe zit het trouwens met filtering in gevangenissen en tbs-klinieken? Juist daar zijn toch wel mogelijkheden.


4. Stimuleer innovatie
Ook al is de effectiviteit van filtering niet op voorhand onomstreden, het moet wel onderdeel uitmaken van een integrale aanpak van voorlichting, digitale recherche, convenanten met providers etc. Maar vooral: zorg dat bedrijven zelf actief innoveren op dit terrein. Waarom komt de minister niet samen met zijn collega van EZ met een innovatieregeling voor verfijndere technieken? Bedrijven investeren wel in verbetering van zoekfuncties. Dan mag toch ook inspanning op dit terrein verwacht worden?


5. Bescherm ook 16 en 17-jarigen
We missen een duidelijke reactie op onze motie (8) over een steviger aanpak voor 16- en 17-jarigen. Het lijkt erop dat de minister de wetswijziging op dit punt niet echt wil handhaven. Waarom zou er onderscheid gemaakt moeten worden tussen opsporing van âproductieâ onder de veertien jaar en âcommerciële productieâ boven de 14 jaar? (9) Naar onze mening is het misbruik even ernstig.


6. Omkeren bewijslast meerderjarigheid
De minister toont veel te veel begrip voor exploitanten van websites. (10) Bij zijn argumenten rond omkering van bewijslast bij meerderjarigheid kiest de minister voor ongepaste vriendelijkheid boven daadkracht. Wanneer mensen graag porno op internet aan willen bieden, dan mag men toch ook verwachten dat ze zelf het bewijs willen leveren dat hun slachtoffers tenminste 18 zijn, ook al lijken ze âkennelijk minderjarigâ?


7. Digitaal binnentreden op besloten netwerken Het is niet erg duidelijk wat er precies gaat gebeuren rond besloten fora en netwerken. (11) Wanneer in een huis een misdrijf is gepleegd, dan kan de politie machtiging krijgen om binnen te treden zonder toestemming. Wanneer er aanwijzingen zijn voor misdrijven op een besloten netwerk, dan moet het toch mogelijk zijn te komen tot een âbevel van digitaal binnentredenâ?


8. Seksueel uitdagend poseren kinderen
Het Meldpunt kinderporno en Ecpat vermelden situaties dat seksueel uitdagend poseren van kinderen niet onder artikel 240b WvSr. wordt gerekend. Wat is het oordeel van de minister om ook zulke afbeeldingen strafbaar te stellen? Of vallen zij reeds onder andere artikelen in het wetboek?


9. Meldknop op sites voor kinderen
Sites voor kinderen en jongeren zijn lang niet altijd veilig. De SGP vindt het belangrijk dat ook kinderen eenvoudig moeten kunnen melden als zij geconfronteerd worden met misbruiksituaties. Welke mogelijkheden ziet de minister voor een meldknop zoals voorgesteld door het Meldpunt?


10. Bestrijd webcamseks
De minister kondigt aan dat er een vergunningstelsel komt voor het aanbieden van webcamseks. Waarom is dat nodig? Omdat we niet bereid zijn te stellen dat zulke perversiteiten in het algemeen strafbaar moeten worden. Minister: wees consequent en kom met een verbod, in plaats van met vergunningen met ook nog eens de risicoâs dat het toch om kinderen gaat.


11. Overige punten

Tegengaan illegaal downloaden
Op het internet zijn allerlei soorten bestanden illegaal te downloaden. Daartussen is ook kinderporno te vinden. Welke mogelijkheden zijn er om ook via het tegengaan van illegaal downloaden in het algemeen, kinderporno te bestrijden?

Inzicht in straffen
Waarom moet het meer dan een jaar duren voor de Kamer inzicht ontvangt in de opgelegde straffen voor kinderporno in verhouding tot de gestelde eisen?

Financiële recherche en Auteurswet
Financiële recherche krijgt nauwelijks aandacht in de voortgangsrapportage. Opnieuw lezen we dat de NVB bereid is mee te werken aan het uitwisselen van informatie over bijvoorbeeld betaalstromen. (12) Dat wisten we al. Maar wat verandert er concreet?
Nationaal rapporteur nodig.

Internationale aanpak
Het is opmerkelijk dat een groot deel van de pleegplaatsen van kinderpornografie niet de bekende âbronlandenâ betreft. Wat zegt dit over de effectiviteit van het internationaal beleid? Wat gaat de minister doen om de internationale aanpak te verbeteren?
---


1. Boudewijn Geels en Bart de Koning, âDe slappe arm der wetâ, HP de Tijd, 28 augustus 2009.

2. 31700 VI, nr. 130, blz. 1.

3. Verbeterprogramma kinderporno âop beeld vastgelegd seksueel misbruik van kinderenâ.

4. Verbeterprogramma, p. 21.

5. 31700 VI, nr. 114, blz. 1: Hij ontkent in ieder geval niet de visie van het College van PGâs: âVooral door een capaciteitstekort bij de politie komt de aanpak van de bestrijding van kinderporno niet goed van de grond. Ook officieren van justitie ervaren dagelijks dat door een tekort aan zeden- en digitale rechercheurs kinderpornozaken blijven liggenâ¦â

6. 31700, nr. 130, blz.2.

7. âFilteren van kinderporno op internetâ, p. 110.
8. 31200 VI, nr. 24.

9. Verbeterprogramma Kinderporno, blz. 9.

10. 31700 VI, nr. 130, blz. 7: âvoor de exploitant van een website een feitelijk onmogelijke opgaveâ.

11. Verbeterprogramma, blz. 11.

12. 31700 VI, nr. 130, blz. 2.