Blauw Research


---

Bedrijven negeren enthousiaste klanten en medewerkers Superpromoters zorgen voor omzetgroei en succes Rotterdam , 10 september 2009
Bedrijven moeten minder energie steken in vruchteloze pogingen om ontevreden klanten het naar de zin te maken. Zorg ervoor dat tevreden klanten nog enthousiaster worden en richt je op hen, is de boodschap van Rijn Vogelaar, algemeen directeur van Blauw Research en schrijver van het nieuwe boek De superpromoter. Superpromoters zijn klanten of medewerkers die hun enthousiasme over een merk, product of bedrijf spontaan uitdragen en hiermee de mening of het koopgedrag van mensen in hun omgeving beïnvloeden.

Bedrijven richten zich teveel op wat er verkeerd gaat Superpromoters zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor omzetgroei en bepalen de reputatie van bedrijven. Bovendien zorgen ze voor vernieuwing wanneer ze de gelegenheid krijgen om mee te denken. Bedrijven richten zich echter voornamelijk op ontevreden klanten en medewerkers omdat kwaliteitssystemen en beoordelingsystemen zijn gericht op verbeterpunten. Hierdoor richten bedrijven zich alleen op wat er verkeerd gaat en weten ze amper nog wat ze goed doen. Doordat alle bedrijven dezelfde verbetertrajecten inzetten gaan ze ook steeds meer op elkaar lijken en ontstaan er prijsoorlogen. Als bedrijven meer naar hun enthousiaste klanten zouden luisteren zouden ze beter in staat zijn om zich te onderscheiden. Bovendien is het nog eens veel aangenamer ook!

Een nieuwe stroming in denken over marketing, productontwikkeling en bedrijfsvoering
In het boek De Superpromoter legt Rijn Vogelaar uit hoe je superpromoters kunt inzetten om een organisatie succesvoller te maken. Vogelaar beschrijft een nieuwe stroming in denken over marketing, productontwikkeling en bedrijfsvoering. Het wordt tijd dat organisaties zich niet meer alleen richten op klagende klanten en ontevreden medewerkers, maar zich veel meer gaan richten op hun enthousiaste vrienden, de superpromoters. Organisaties die deze evolutie doormaken zullen, met minder budget en met veel meer positieve energie, de concurrentie achter zich laten of zelfs irrelevant maken.

Rijn Vogelaar is algemeen directeur van Blauw Research. Hij is gespecialiseerd in klantrelaties, aanbevelingsgedrag en social networking. Hij studeerde sociale psychologie en psychologische methodenleer in Amsterdam (UvA) en Leeds.