Blauw Research
---
Bedrijven negeren enthousiaste klanten en medewerkers
Superpromoters zorgen voor omzetgroei en succes
Rotterdam , 10 september 2009
Bedrijven moeten minder energie steken in vruchteloze pogingen om
ontevreden klanten het naar de zin te maken. Zorg ervoor dat tevreden
klanten nog enthousiaster worden en richt je op hen, is de boodschap
van Rijn Vogelaar, algemeen directeur van Blauw Research en schrijver
van het nieuwe boek De superpromoter. Superpromoters zijn klanten of
medewerkers die hun enthousiasme over een merk, product of bedrijf
spontaan uitdragen en hiermee de mening of het koopgedrag van mensen
in hun omgeving beïnvloeden.
Bedrijven richten zich teveel op wat er verkeerd gaat
Superpromoters zijn in belangrijke mate verantwoordelijk voor
omzetgroei en bepalen de reputatie van bedrijven. Bovendien zorgen ze
voor vernieuwing wanneer ze de gelegenheid krijgen om mee te denken.
Bedrijven richten zich echter voornamelijk op ontevreden klanten en
medewerkers omdat kwaliteitssystemen en beoordelingsystemen zijn
gericht op verbeterpunten. Hierdoor richten bedrijven zich alleen op
wat er verkeerd gaat en weten ze amper nog wat ze goed doen. Doordat
alle bedrijven dezelfde verbetertrajecten inzetten gaan ze ook steeds
meer op elkaar lijken en ontstaan er prijsoorlogen. Als bedrijven meer
naar hun enthousiaste klanten zouden luisteren zouden ze beter in
staat zijn om zich te onderscheiden. Bovendien is het nog eens veel
aangenamer ook!
Een nieuwe stroming in denken over marketing, productontwikkeling en
bedrijfsvoering
In het boek De Superpromoter legt Rijn Vogelaar uit hoe je
superpromoters kunt inzetten om een organisatie succesvoller te maken.
Vogelaar beschrijft een nieuwe stroming in denken over marketing,
productontwikkeling en bedrijfsvoering. Het wordt tijd dat
organisaties zich niet meer alleen richten op klagende klanten en
ontevreden medewerkers, maar zich veel meer gaan richten op hun
enthousiaste vrienden, de superpromoters. Organisaties die deze
evolutie doormaken zullen, met minder budget en met veel meer
positieve energie, de concurrentie achter zich laten of zelfs
irrelevant maken.
Rijn Vogelaar is algemeen directeur van Blauw Research. Hij is
gespecialiseerd in klantrelaties, aanbevelingsgedrag en social
networking. Hij studeerde sociale psychologie en psychologische
methodenleer in Amsterdam (UvA) en Leeds.