VU medisch centrum

Professioneel projectmanagement

'De enige constante is verandering'

9 september 2009

"Organisatiewinst, proceswinst en financiële winst." Projectmanager Dave Heijmans, sinds 1 juli van dit jaar werkzaam bij de dienst strategie, bestuur en projecten (SBP), durft duidelijk te zijn over wat professioneel projectmatig werken VU medisch centrum op gaat leveren.

Dave Heijmans, eerder werkzaam als veranderingsdeskundige in de financiële wereld, is aangetrokken om ervoor te zorgen dat er lijn komt in alle energie die projectgroepen, regiegroepen, stuurgroepen en taskforces steken in activiteiten, die veelal de noemer 'project' hebben. Op donderdag 3 september presenteerde hij het plan en gaf de raad van bestuur goedkeuring. Doel van het plan is er - dankzij goed projectmanagement - voor te zorgen dat 'de rek erin blijft'. Dat VU medisch centrum iedere gewenste verandering aan kan. Want, zo luidt het credo van Heijmans: "De enige constante is verandering."

De aanleiding voor de aanstelling van Heijmans is een tweeledige. Hij vertelt daarover: "Eind 2008 is VU medisch centrum geadviseerd over het vraagstuk hoe in te springen op bijvoorbeeld de vraaggestuurde markt. Een van de adviezen betrof het beter managen van projecten. Tegelijkertijd groeide ook intern het bewustzijn dat projectmatig werken specifieke kennis en kunde én sturing vraagt." Oud-consultant Heijmans brengt die ervaring mee. "De banken hebben die vercommercialisering, waar wij als ziekenhuis nu mee te maken krijgen, een aantal jaar geleden al doorgemaakt. Toen ontstond daar de behoefte aan goed projectmanagement."

Langs de tijdlijn
Heijmans kreeg de informatie die hij nodig had om tot een goede probleemanalyse en een plan van aanpak te komen, uit kennismakingsgesprekken en uit het doorlichten van een aantal projecten. Twee 'hoofdproblemen' vielen hem al snel op. Heijmans: "Eén: Het ontbreekt ons aan sturing op effectiviteit. We kijken dus niet of we wel de juiste projecten doen. Dat heet officieel 'portfoliomanagement'. En twee: Het ontbreekt ons aan goede sturing op efficiency, aan projectmanagement. Er wordt dus niet gekeken of we de projecten goed doen en dan verzanden ze."
In de vele gesprekken die hij voerde, ontmoette Heijmans vooral voorstanders. Hen, en de enkele tegenstander die hij sprak, probeerde hij steeds weer uit te leggen wat goed projectmanagement is. "Het vooraf bepalen van het eindresultaat en de eindtijd. Om dan vervolgens van rechts naar links langs de tijdlijn te kijken en zo vast te stellen wat er allemaal moet gebeuren om dat resultaat op tijd op te leveren."
Projectdeskundige Heijmans hield ook zijn argwanende gesprekspartners voor dat op deze manier een grotere strategische executie ontstaat, hogere effectiviteit, meer focus, meer rendement en ook financiële winst, door een betere inzet van mensen en middelen.

Toolkit
In zijn plan van aanpak heeft Heijmans een aantal doelen gesteld, voor 2009 en 2010. Hij noemt er één. "We willen een standaard werkwijze voor projectmanagement ontwikkelen, compleet met toolkit en al." Hij begint te lachen en zegt: "Maar ik weet als geen ander, dat in ieder project 'quick wins' nodig zijn. Daarom presenteren we al op korte termijn een belangrijk instrument om mee te sturen. Een compleet overzicht van alle projecten binnen VU medisch centrum: het projectenportfolio."

Netwerk projectmanagers
De volgende netwerkbijeenkomst voor projectmanagers in VU medisch centrum vindt plaats op 23 september, van 8.30 tot 10.00 uur in De Waver. Tijdens deze bijeenkomst wordt het plan van aanpak toegelicht. Nog geen lid? Meld je aan via a.snoeks@VUmc.nl .

Mariet Buddingh
bron: Tracer