Partij voor de Vrijheid (PVV)
Algemeen Overleg Taxi - Inbreng
donderdag 10 september 2009
Hieronder de inbreng van Richard de Mos tijdens een algemeen overleg
d.d. 9 september 2009 over Taxi's.
Voorzitter,
Een aantal weken geleden heb ik het genoegen mogen smaken om op
uitnodiging van KNV Taxi, de taxiwereld, naast alle bestaande
mediaberichten, beter te mogen leren kennen. Mijn bezoek aan
taxibedrijf Van der Laan in Nieuwkoop en taxibedrijf Prestige in
Nieuwegein hebben mij laten zien dat er nog heel wat
ondernemersgeest in deze branche bestaat. Het laatst genoemde
bedrijf had zoveel initiatieven, die een voorbeeld voor de branche
kunnen zijn.
Een studententaxi, een convenant met een ROC uit de regio om zijn
personeel te laten scholen, groeimogelijkheden voor zijn personeel
en ga zo maar door. Het enige waar we het niet over eens waren was
het feit of FC Utrecht of ADO nou een mooiere voetbalclub is. Ik
houd het bij laatst genoemde.
De ontstane problemen in de taxibranche moeten in het juiste
perspectief worden bezien. Met 90% van de branche gaat het erg
goed. Dagelijks verloopt het contractvervoer in deze branche
prima, wordt er prima zorg- en leerlingenvervoer geleverd en kiezen
klanten de beltaxi waar zij tevreden over zijn.
Echter, die overige 10% van de branche, bestaande uit de
aanlooptaxi waarvan het merendeel in Amsterdam gevestigd, bepaalt
het gezicht van de branche. Daarover lezen wij de berichten in de
pers. Vooral de vrije rijders, doen er alles aan de taximarkt naar
de filistijnen te helpen.
Extreem hoge ritprijzen, het bedreigen van klanten, het weigeren
van korte ritten, ach we kennen de ellendige verhalen. Ook niet
echt bevorderlijk voor het toerisme in Nederland. Getuige ook de
lage klassering die de Amsterdamse taxi inneemt in de `Global
Travelers Guide'.
De door de staatssecretaris aangekondigde plannen aangaande
groepsvorming, ruimere bevoegdheden voor gemeenten en de wijziging
in de tariefsstructuur juicht de PVV toe, al zijn ze wel wat aan de
late kant gekomen.
Bovendien mist de PVV wel een aantal zaken.
Er moet een nauwgezet contact tussen Justitie en de Inspectie van
Verkeer en Waterstaat komen. Om een taxipas de krijgen hebben
chauffeurs een VOG nodig. Echter nadat de taxipas, die een
geldigheid van vijf jaar heeft, is afgegeven, is er geen controle
meer op het gedrag van de chauffeur.
Een half jaar na afgifte van de taxipas kan een chauffeur een klant
het ziekenhuis in slaan en vervolgens zit hij nog vierenhalf jaar
achter het stuur omdat zijn taxipas niet wordt afgepakt.
Uit eigen onderzoek van het Ministerie van V&W blijkt dat 1 op de 4
chauffeurs in aanraking is geweest met Justitie en gezien de ernst
van de door hen gepleegde delicten niet in een taxi horen. Het moet
toch niet zo moeilijk zijn om na aanraking met Justitie een
vlaggetje bij de Inspectie op rood te laten wapperen, zodat de
taxipas van een chauffeur die zich misdragen heeft kan worden
afgepakt? Hetzelfde moet gelden bij het verlies van het rijbewijs.
Raak je als taxichauffeur je taxipas kwijt door een
geweldsincident, verbeur dan ook de auto van die taxichauffeur.
Zet `Mystery Guests' in met de bevoegdheid om taxipassen in te
trekken, zodat elke chauffeur weet de kans te lopen zo'n `Mystery
Guests' in zijn wagen te krijgen en dat je het als chauffeur wel
uit je hoofd laat om te hoge prijzen te vragen, korte ritten te
weigeren of om eens een behoorlijk stuk om te rijden.
Voorzitter,
Problemen aanpakken daar waar ze zijn. De PVV wil, met
terugwerkende kracht tot 2000, de vrije rijders verplichten tot een
verzwaarde opleiding waarbij de chauffeur wordt geleerd zich als
een gentlemen te gedragen. Een goed Nederlands sprekende gentlemen
welteverstaan, met een degelijke kennis van de straten en stad waar
hij of zij rijdt.
Chauffeurs in loondienst kunnen een interne opleiding volgen bij de
ondernemer, waarbij de zwaarte van de opleiding afhankelijk moet
zijn van de functie van de chauffeur. De kwaliteit van zo'n interne
opleiding dient gecontroleerd te worden door het Sociaal Fonds
Taxi.
Als mijn bezoek aan de taxionderneming in Nieuwegein mij één ding
geleerd heeft, dan is het wel dat je het vak van taxichauffeur met
plezier moet willen uitoefenen. `Feeling hebben met wie je in je
auto hebt' zo citeer ik de directeur van Prestige.
Voorzitter,
Kan de staatssecretaris mij informeren hoeveel feeling chauffeurs
hebben met hun klanten als zij onevenredig, denk aan leningen met
lage rente, door de Sociale Dienst of de reclassering aan een
taxivergunning zijn geholpen?
Om hoeveel mensen gaat het en is er na deze hulp nog controle op
deze groep geweest?
Tenslotte heb ik nog wat losse vragen aan de staatssecretaris:
- Waarom gelden er voor de Tuk Tuk niet dezelfde eisen als voor
taxi's? Chauffeurspas / taximeter.
- Kan zij nagaan welke rol hotels spelen in de taximaffia en wat
kan zij doen om dit te bestrijden?
- Een veel gehoorde klacht uit de taxibranche is die aangaande de
rij-en rusttijdenwet, die nu gelijk is aan het lange
afstandvervoer, wat een enorme administratieve lastendruk met zich
meebrengt. Kan de staatssecretaris dat versoepelen?
Dank u voorzitter.