Ingezonden persbericht
Genomineerd voor VSCD MIMEPRIJS 2009
karina holla être blessé
being hurt, being blessed
Idee & Spel karina holla, Regie kia berglund, Eindregie gerardjan rijnders,
Kostuums & Decor: youlian tabakov , Muziek: rikard borggård, Licht anders shorty larsson,
être blessé is een co-productie van
teater giljotin, stockholm, het grand theatre groningen en compagnie karina holla, amsterdam.
Wereldpremière: 12 september 2008 in het teater giljotin, stockholm.
Nederlandse première: 17 oktober 2008 in de toneelschuur, haarlem
De pers over de voorstelling:
"A life in the middle of modern theatre history" Dagens Nyheter
"Brilliant, naked and beautiful" Svenska Dagbladet
"Als er iets is dat al die vrouwen delen die in Holla's lijf huizen,
is het woede omgezet in kunst. Niet in het minst Holla zelf." Volkskrant
"In een bijna anderhalf uur durende monoloog zette ze gisteravond
haar publiek op het verkeerde been, bezorgde het kippenvel en
soms de aandrang om weg te kijken, maar greep haar toeschouwers
vooral op indrukwekkende manier bij de lurven." Leeuwarder Courant.
"The statement about art being so beautiful for the fact of not
having purpose definitely cannot apply to the work of the Dutch
queen of mime Karina Holla in this exceptional, good spirited
and sincere project involving personal identity of a woman
and an artist "Being Hurt, Being Blessed (It is) an impressive
and inspiring work about art as means of surviving the pain
and temptations fatally imposed by life." Jutarnji List
"by means of her vitality and charisma she bears witness to
the healing powers of uncensored expression and deep protest." Novi List
Met gedoseerde zelfspot speelt Karina Holla haar meest recente theaterproductie Être blesse - being hurt, being being blessed. De titel verwijst zowel naar de pijn en het verdriet als naar de zegeningen in haar leven en carrière. Theatermaakster Karina Holla heeft het talent om expressief, humoristisch, avontuurlijk en inhoudelijk theater te maken. Dat doet ze nu al meer dan 30 jaar in Nederland en ver daar buiten. Haar theatertaal balanceert op tegenstellingen: geschiedenis en actualiteit, extreme activiteit en subtiele stilte, humor en tragedie. Zij is een krachtige theaterpersoonlijkheid en weet op sublieme wijze de verschillende kanten van het theater te belichten.