Gemeente Cromstrijen


Aanvraag aan huis voor zesentwintig bewoners zorgcentrum

08-09-2009

Maandag 7 september 2009 bezochten twee medewerkers van de gemeente Cromstrijen zesentwintig bewoners van zorgcentrum De Buitensluis in Numansdorp. Deze bewoners waren niet in staat om naar het gemeentehuis te komen voor de aanvraag van hun identiteitsbewijs. De gemeente besloot daarom zelf naar deze mensen toe te gaan.

Wet op de identificatieplicht
Sinds 1 januari 2005 is het verplicht dat iedere inwoner van Nederland zich kan identificeren via een geldig legitimatiebewijs. Voor de meeste inwoners is het vanzelfsprekend om aan de balie in het gemeentehuis een nieuw identiteitsbewijs aan te vragen en op te halen.

Uitzondering
Het lastige van het krijgen van een geldig legitimatiebewijs is dat het bewijs persoonlijk aangevraagd en afgehaald moet worden. Daarvoor maakte de gemeente voor zesentwintig bewoners van zorgcentrum De Buitensluis een uitzondering.

Goede voorbereiding
De laatste maanden zijn de wettelijke voorbereidingen getroffen, zoals het laten komen van een erkende fotograaf, het identificeren van de bewoners en uiteindelijk het aanvragen van de identiteitsbewijzen. Twee medewerkers van de gemeente namen maandag 7 september de aanvragen door met de bewoners. "Alles was prima voorbereid door de medewerkers van De Buitensluis. Zelfs de pasfoto's van de mensen waren uitgeknipt en de formulieren lagen al klaar om door ons verder ingevuld te worden", aldus Renske van der Staaij medewerker Servicecentrum. "De samenwerking tussen de gemeente en De Buitensluis verliep op rolletjes. Over een week gaan we terug om de nieuwe identiteitsbewijzen aan de bewoners uit te reiken."