Ingezonden persbericht


PERSREACTIE
Leidschendam, 8 september 2009

Onderzoek CPB naar koopzondag is wassen neus

Het onderzoek van het Centraal Planbureau (CPB) naar de economische effecten van het wetsvoorstel om de koopzondagen te beperken, is een wassen neus. Detailhandel Nederland constateert dat het CPB ten onrechte aanneemt dat het aantal koopzondagen niet vermindert door het wetsvoorstel Winkeltijdenwet. Die aanname is nieuw, merkwaardig en tegenstrijdig met eerdere uitspraken van het kabinet. Het kabinet heeft aangegeven dat het wetsvoorstel juist is bedoeld om het aantal koopzondagen te beperken.

De regering worstelt met het wetsvoorstel. Enerzijds stelt het CPB dat het aantal koopzondagen en de manier waarop deze worden vastgesteld, gelijk blijft. Wanneer dit het geval is, is het wetsvoorstel volledig overbodig. Anderzijds wordt het gemeenten ­ volgens het wetsvoorstel - stukken moeilijker gemaakt om koopzondagen aan te wijzen wanneer er op lokaal niveau behoefte aan is. Belanghebbenden verwachten dat daardoor in de praktijk wel degelijk het aantal koopzondagen zal worden ingeperkt, tegen de wil van de winkeliers, gemeenten en consument in.

Door de ingangsdatum van het wetsvoorstel te veranderen geeft ook minister Van der Hoeven aan dat het wetsvoorstel extra onzekerheid oplevert. De stelling dat het banenverlies beperkt is, deelt Detailhandel Nederland niet. Consumenten willen de mogelijkheid om hun geld uit te geven op momenten dat het ze uitkomt. Dat is relatief vaak op zondagen. Dit verlies wordt maar gedeeltelijk opgevangen door omzetten op andere dagen. Deze onzekerheid over de omzetten en de werkgelegenheid wordt nu verplaatst naar 2011.

De toerismebepaling in de wet is achterhaald. In de huidige wet en in het wetsvoorstel kan een gemeente zich uitroepen tot toeristisch gebied en meer dan 12 koopzondagen aanwijzen. Detailhandel Nederland vindt dat winkels ook open moeten kunnen voor de eigen burgers en dat de toerismebepaling geschrapt moet worden. Gemeenten moeten samen met winkeliers zelfstandig kunnen bepalen of en hoeveel koopzondagen er in een gemeente zijn. De lokale overheid staat het dichtst bij de burger en kan daarom het beste de lokale belangen afwegen.

Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB- Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Detailhandel Nederland vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland.



Ingezonden persbericht