Mike Miles volgt Peter Ventress op als President Staples International


Met `één merk strategie' verwerft Staples wereldwijd marktleiderschap

AMSTERDAM, 20090908 -- Per 1 september is de Amerikaan Mike Miles, COO van Staples in de Verenigde Staten, aangesteld als President Staples International. Miles wordt verantwoordelijk voor alle internationale activiteiten van Staples en treedt hiermee in het voetspoor van Peter Ventress, voormalig CEO van het recent door Staples overgenomen Corporate Express. Onlangs trad Rob Vale aan als President Staples Europe. Gezamenlijk geven zij onder meer invulling aan de onlangs gelanceerde `één merk strategie' in Europa.

"De grootste uitdaging in Europa is de overgang naar één Staples merk. Het in 1999 van Metro overgenomen Office Centre heet vanaf 4 september Staples Office Centre", vertelt Miles vanuit het hoofdkantoor van Staples Europa dat is gevestigd in Amsterdam. De goede naamsbekendheid en de onderscheidende afzetmarkt van Office Centre liggen ten grondslag aan de beslissing om de naam Office Centre te behouden. De naam Corporate Express is in maart reeds vervangen door Staples Advantage. Staples Office Centre is gespecialiseerd in het MKB, terwijl Staples Advantage zich voornamelijk richt op grotere organisaties en multinationals.

Staples is met een omzet van 23 miljard dollar wereldwijd de grootste leverancier van kantoorproducten. Mike Miles leverde al een belangrijke bijdrage aan de recente groei van Staples in Noord Amerika en bracht de verkoop via internet in een stroomversnelling. Op dit moment is Staples wereldwijd de tweede internet retailer. Miles: "De online markt wordt een steeds belangrijker verkoopkanaal. Door verkoop via internet en bezorging binnen een dag geven we invulling aan onze belofte: We maken het kopen van kantoorproducten gemakkelijk voor onze klanten."

Vergelijk met Starbucks
In de Verenigde Staten wordt Staples aangeduid als Starbucks onder de leveranciers van kantoorartikelen. Gemak, kwaliteit, herkenbaarheid en service zijn belangrijke uitgangspunten in de dienstverlening en communicatie. "De overnames van diverse Europese marktpartijen stellen ons in staat om ook in Europa invulling te geven aan onze doelstelling om overal één sterk merk aan te bieden", aldus Miles.

Verwerving naamsbekendheid in Europa
"De naamsbekendheid van Staples in de VS is 98%. Er ligt voor Europa een uitdagende opdracht om een vergelijkbare naamsbekendheid te verwerven. De Benelux is een van de eerste regio's die de naam Staples volledig doorvoert", vertelt Miles. "Een grote marketingcampagne genaamd `Love the Office' start halverwege september en moet Staples op de kaart zetten. Een videowedstrijd waarmee Staples creatievelingen uitdaagt om een kantoorfilm te maken is een van de onderdelen van de campagne."

Meer informatie over Staples (Nasdaq: SPLS) is beschikbaar op www.staples.com.