Organisaties ondanks crisis optimistisch over verduurzaming

08/09/2009 17:29

MarketResponse Nederland BV

Klanten hierbij betrekken blijft lastig

Leusden, 8 september 2009 - Dit blijkt uit onderzoek van MarketResponse in samenwerking met Pure? onder 61 professionals die binnen hun organisatie betrokken zijn bij het thema duurzaamheid. Het merendeel van de ondervraagden is positief over de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid binnen hun eigen organisatie. Zes op de tien verwachten dat duurzaamheid over vijf jaar volledig is ingebed in de eigen organisatie. Ook heeft de recessie in de meeste gevallen geen invloed gehad op de prioriteit voor duurzaamheid.

Inzicht in 'duurzame klant' blijft uitdaging

Men is positief over het verduurzamen van de eigen organisatie. Toch is het voor deze organisaties vaak nog lastig een volledig en consistent beeld op te bouwen van de duurzame vraag en behoeften van hun klanten, aldus Imre van Rooijen, Research Consultant van MarketResponse. Zo geven zeven op de tien ondervraagden aan dat hun organisatie bij de ontwikkeling van nieuwe producten, diensten of oplossingen op het gebied van duurzaamheid vaak zelf het beeld van de klantvraag en -behoeften invult. Ook is het volgens vier op de tien ondervraagden lastig potentiële klanten te bereiken voor duurzame producten, diensten of oplossingen. Daarnaast worden duurzame initiatieven voornamelijk via de eigen website gecommuniceerd; terwijl nog maar weinig organisaties hier 'pushmiddelen' voor inzetten.

De ondervraagden beschouwen klanten wel als belangrijke stakeholder bij het verduurzamen. Volgens Pieter van Os van Pure? staan organisaties dan ook voor de uitdaging klanten te betrekken met passende oplossingen en gerichte communicatie.

Over het onderzoek

Het onderzoek is in de maanden juni en juli 2009 uitgevoerd onder professionals die binnen hun organisatie betrokken zijn bij het thema duurzaamheid. In totaal hebben n=61 respondenten aan het onderzoek deelgenomen.

Over MarketResponse

MarketResponse is een toonaangevend research consultancy bureau in Nederland. MarketResponse helpt bedrijven maximaal rendement te halen uit hun klanten, medewerkers, productportfolio en communicatiebeleid. Vijfentwintig jaar onderzoeksexpertise staat garant voor heldere inzichten en pragmatische aanbevelingen.

Over Pure?

Pure? ondersteunt organisaties bij het ontwikkelen en naar de markt brengen van duurzame proposities.