PERSBERICHT
Consument steeds milieubewuster:
afval scheiden is populairste milieuhandeling in Nederland
Amstelveen, 8 september 2009 - Ruim 7 op de 10 Nederlanders sparen het milieu door hun afval apart weg te gooien en zo recycling mogelijk te maken. Daarmee staat afvalscheiding op nummer 1 in de top 5 van populairste groene maatregelen. Op nummer 2 staat het gebruik van spaarlampen (68%), gevolgd door het niet of minder vaak op stand-by laten staan van apparaten (66%), de thermostaat blijvend iets lager zetten (54%) en minder lang douchen (42%). Dit blijkt uit onderzoek dat door MSI-ACI Europe in opdracht van communicatieadviesbureau
Nederlanders zouden nog meer voor het milieu doen als dat goedkoper en gemakkelijker wordt gemaakt. Meer dan de helft (55%) zou meer groene maatregelen nemen als het minder geld kost, en bijna de helft (47%) zou dat doen als het minder moeite kost. Opvallend is dat een kwart zich ook meer voor het milieu zou inzetten als het leuker zou worden om dat te doen.
Goed gevoel
Bijdragen aan het milieu geeft meer dan de helft van de Nederlanders een goed gevoel. Ze doen het dus ook bewust voor zichzelf. De overgrote meerderheid (91%) vindt zichzelf bovendien enigszins tot zeer milieuvriendelijk. Onder de Nederlanders die zichzelf zeer milieuvriendelijk noemen (1 op de 5), zijn meer mannen (25%) dan vrouwen (17%). Mannen geven ook net iets meer dan vrouwen aan dat ze het afgelopen jaar meer hebben gedaan voor het milieu.
Milieuwinst
"Nederlanders zijn steeds meer met het klimaat en de aarde bezig", aldus Frank Peters, managing director van Porter Novelli. "Dat gaan ze zeker nog intensiever doen als overheid en fabrikanten het goedkoper en makkelijker maken. Maar de echte milieuwinst kunnen we behalen door het vooral leuker te maken om groen bezig te zijn. We moeten het minder serieus maken."
Over Porter Novelli
Porter Novelli is een fullservice communicatieadviesbureau dat opdrachtgevers onder meer adviseert op het gebied van verantwoord en duurzaam ondernemen. Het veldwerk voor het onderzoek werd uitgevoerd door MSI-ACI Europe B.V. onder een representatieve steekproef van bijna 600 consumenten van 18 jaar en ouder.