Senternovem
08-09-2009 | Uitkomsten en acties workshop "Meer met MIA-Vamil"
Uitkomsten en acties workshop "Meer met MIA-Vamil"
In april heeft de workshop Meer met MIA\Vamil plaatsgevonden. Tijdens
deze workshop zijn verschillende aspecten doorgesproken die beter
zouden kunnen, zowel bij de regelingen MIA en Vamil, de beoordeling
van de meldingen, maar ook bij de melders zelf. Naar aanleiding van de
workshop zijn en worden er bij SenterNovem acties opgezet, die moeten
leiden tot verbetering. Alle deelnemers van de workshop hebben een
brief ontvangen.
Hieronder worden de belangrijkste punten genoemd die in de brief staan
vermeld. In de workshop zijn onder andere de doorlooptijd, afronding
van meldingen en communicatie naar voren gekomen.
Doorlooptijden
Bij SenterNovem worden de doorlooptijden op subsidieaanvragen
bijgehouden en wordt hierop bijgestuurd. Doorlooptijden hebben dus
onze voortdurende aandacht. Twee jaar terug hebben we binnen MIA\Vamil
een project uitgevoerd dat ook tot verbetering heeft geleid. Toch
wordt het probleem van de doorlooptijden als belangrijkste pijnpunt in
de workshop benoemd. Daarom pakken wij dit project met een nieuwe
projectleider opnieuw op.
Afronding beoordeelde meldingen
In de workshop werd gesignaleerd dat de melder/tussenpersoon te weinig
tijd krijgt om te reageren op een telefonische mededeling over het
MIA\Vamil-advies van SenterNovem. Als actie geven wij de
melder/tussenpersoon bij complexe meldingen een aantal dagen de tijd
om op onze beoordeling te reageren.
Ook werd gesignaleerd dat er geen bezwaarmogelijkheid is bij
SenterNovem voor de MIA\Vamil. Wij zijn, in tegenstelling tot de EIA,
hiervoor niet bevoegd en de kans is klein dat dat verandert. We hopen
wel dat door de eerder genoemde ruimere mogelijkheid om op een
telefonische mededeling te reageren een deel van deze pijn wordt
weggenomen.
Communicatie
Tijdens de workshop zijn verschillende verbeterpunten op het gebied
van communicatie gemeld:
* Naam klant op uitstelbrief: is doorgevoerd
* Emailadressen van de werknemers van MIA\Vamil op de website: In
verband met het EZ-beleid ten aanzien van emailadressen op de
website is dit niet mogelijk. Wel wordt gekeken of de
emailadressen standaard in de brieven vermeld kunnen worden. Het
is mogelijk om via de helpdesk een emailadres van een adviseur op
te vragen
* Ervaringen en praktijkcases met nieuwe technieken beschikbaar
stellen: We willen in ieder geval de interviews uit jaarverslagen
op de website zetten. Daarnaast willen we een internetmarktplaats
gaan opstarten. Ideeën zijn welkom.