1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/8015
Uw kenmerk
Datum 8 september 2009 2009Z14928
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Van Gent heeft gesteld over de
tunnelveiligheid op het spoor.
1. Kent u het artikel "Ontsnapt aan ramp" over de tunnelveiligheid op het spoor
en de calamiteit in de Schipholtunnel op 2 juli 2009?1
1. Ja.
2. Bent u bekend met het rapport van NS-Reizigers over de gebrekkige
veiligheid van spoortunnels en kunt u dit aan de Kamer ter beschikking
stellen?
2. Ik ga er van uit dat u doelt op de rapportage "Bedrijfsonderzoek,
Rookontwikkeling in Schipholtunnel op 2 juli 2009" van NS Reizigers, Netwerk
Randstad Noord. Hier bijgevoegd ontvangt u deze rapportage. Deze bevat de
zienswijzen van een aantal medewerkers van NS Reizigers. Alleen op basis
hiervan kan ik nog geen conclusies trekken.
3. Is het waar dat de brandweer vond dat de zeven volle treinen die bij de
calamiteit (rookontwikkeling) op 2 juli in de tunnel waren, deze moesten
verlaten, terwijl de treindienstleiders van ProRail de treinen lieten staan? Zo
ja, hoe is dit mogelijk? Zo nee, wat is er dan wel gebeurd?
3. Ik heb aan de Inspectie Verkeer en Waterstaat gevraagd om een diepgaand
onderzoek naar dit incident. De Inspectie heeft mij geïnformeerd dat dit
onderzoek naar verwachting in november 2009 afgerond zal zijn. Zo gauw ik
het rapport van dit onderzoek heb ontvangen zal ik dit naar uw Kamer sturen.
Ik wil niet vooruitlopen op de bevindingen van dit onderzoek. Overigens werkt
de Inspectie Verkeer en Waterstaat bij dit onderzoek samen met de Inspectie
Openbare Orde en Veiligheid van het ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties.
1 De Telegraaf, 19 augustus 2009
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4636560/_Ontsnapt_aan_ramp_.html
a
Pagina 1 van 2
Datum
4. Is het waar dat het twintig minuten duurde voordat de machinisten alsnog de
opdracht kregen de tunnel uit te rijden? Wat hadden de gevolgen kunnen zijn Ons kenmerk
als er niet slechts sprake was geweest van rookontwikkeling, maar van een VenW/DGMo-2009/8015
echte brand?
4. Zie het antwoord op vraag 3.
5. Is het waar dat het brandalarm op Schiphol niet afging en dat de
verantwoordelijke treindienstleider, die een beslissing moest nemen, niet
aanwezig was?
5. Zie het antwoord op vraag 3.
6. Deelt u de mening dat er betere communicatie nodig is tussen
verantwoordelijke parijen bij calamiteiten en er meer specifieke trainingen
moeten komen in het kader van de bestrijding van mogelijke rampen? Zo
nee, waarom niet?
6. Zie het antwoord op vraag 3.
7. Welke actie gaat u ondernemen om te voorkomen dat dergelijke gevaarlijke
situaties zich vaker zullen voordoen?
7. Zie het antwoord op vraag 3. Op basis van de resultaten van het onderzoek
dat momenteel uitgevoerd wordt door de Inspectie Verkeer en Waterstaat zal
ik bepalen of, en zo ja welke, acties nodig zijn.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat