Consumentenbond
---
8 september 2009
Geen verbod op kinderreclame
Er komt geen verbod op reclames voor kinderen voor ongezonde voeding.
Dat is de uitkomst van het debat in de Tweede Kamer over de Nota
Overgewicht op 7 september. Ondanks de jarenlange campagne van de
Consumentenbond en de Nederlandse Hartstichting voor een wettelijk
verbod gelooft de politiek dat voorlichting over gezonde voeding en
een vrijblijvende oproep te stoppen met kinderreclame de beste manier
is om het groeiende probleem van overgewicht bij jonge kinderen tegen
te gaan. Dinsdag 15 september 2009 stemt de Tweede Kamer nog over een
motie die oproept tot een reclameverbod tot 12 jaar.
Daags voor het debat in de Tweede Kamer lanceerden de commerciële
omroepen in samenwerking met de levensmiddelenindustrie een
campagne-idee waarin televisieprogramma's aandacht moeten vragen voor
overgewicht bij kinderen. Voorlichting is echter niet de oplossing
voor de groeiende groep te dikke kinderen. Volgens de Consumentenbond
en de Hartstichting moet er een einde komen aan intensieve marketing
gericht op kinderen voor bijvoorbeeld junkfood, een van de
belangrijkste veroorzakers van het overgewichtprobleem.
Reclameverbod
Steeds meer kinderen zijn te dik en wetenschappers schatten dat
overgewicht onder kinderen in mogelijk 40% van de gevallen te wijten
is aan reclame voor ongezonde voeding. Een reclameverbod stelt ouders
beter in staat hun kinderen gezond te laten eten en moet onderdeel
uitmaken van een breed pakket aan maatregelen in de strijd tegen het
groeiende overgewicht onder kinderen.
---