Universiteit Leiden


* Nieuws

Vader en dochter: Romeins glas en beeldende kunst

Een mailtje van Hans van Rossum (60) naar de Nieuwsbrief leidt ertoe dat hij en zijn dochter Tamarah (28) tien dagen later, op 4 september, tegelijkertijd hun handtekening zetten in het Zweetkamertje. Gesprek met twee enthousiaste alumni Kunstgeschiedenis.

De handtekening

`Trouw lees ik altijd nog de Nieuwsbrief van de Universiteit Leiden en steeds weer verschijnt die glimlach op mijn gezicht.' Zo begint het mailtje van Hans van Rossum van 25 augustus. Hij vertelt hoe hij in 2004 zijn dochter volgde die een jaar eerder aan de opleiding Kunstgeschiedenis in Leiden was begonnen en hoezeer ze het naar hun zin hadden. De laatste zin luidt: `Resteert nog de handtekening zetten in het Zweetkamertje.' Het kwam er eerder niet van vanwege de verbouwing van het Academiegebouw. Nu dus wel, en de Nieuwsbrief mocht erbij zijn.

Weinig kunstgeschiedenis
Tamarah van Rossum ging na de havo naar de Willem de Kooning Academie (de kunstacademie) in Rotterdam. Haar voornemen om diergeneeskunde te gaan studeren strandde jammerlijk op haar zwakke bètavakken en dus ging ze haar talent voor tekenen achterna. Ze koos, op aanraden van een havo-lerares, voor de docentenopleiding zodat ze tegelijkertijd een vakdiploma op zak zou hebben. Goed voor later, vond de lerares. Op de academie bleek dat haar liefde lag bij de kunstgeschiedenis, een vak dat echter maar spaarzaam in het curriculum voorkwam. `Ik wilde daar veel meer van weten, vandaar mijn besluit om ook nog de universiteit te gaan doen. En nee, ik heb eigenlijk nauwelijks een andere universiteit overwogen. Kunstgeschiedenis wás voor mij Leiden.'

Zonwering
Haar ouders, in het bijzonder haar vader, waren kunstliefhebbers. Niet altijd tot onverdeeld genoegen van de kleine Tamarah, sleepten ze hun vier dochters tijdens vakanties door tal van musea. Terwijl dat niet zo voor de hand lag: Hans
- die de HBS niet had afgemaakt - en Leny van Rossum begonnen al jong een handelsonderneming in `zonwering en afsluiting', en bouwden dat uit tot het beste bedrijf in de branche binnen de Benelux, getuige een prijs die ze kregen. Het betekende hard werken en veel uren maken. Hans' andere passie, toegepaste kunst en dan in het bijzonder Romeins glas, kwam op de tweede plaats. Diep in zijn hart was het misschien wel zijn eerste passie; in de loop van de jaren bouwde hij een collectie op van Romeins glas uit de eerste tot de zesde eeuw, en hij las alles wat los en vast zat over glas.

Ook ouderen

In 1999 verkocht Hans zijn bedrijf en een jaar later, op zijn 52ste, waren alle banden ermee doorgesneden. Echtgenote Leny keerde terug naar de zorg waarin ze in een vorig leven ooit had gewerkt en begon een opleiding tot kraamverpleegster, Hans nam thuis de honneurs waar. Tamarah, aangekomen in Leiden in 2003, wist dat haar vader hetzelfde wilde als zij maar dat hij ertegenop zag om als ouweheer tussen al dat jonge spul te gaan zitten. Ze verblijdde haar vader al spoedig met een telefoontje: `Pap, de studenten hier zijn niet allemaal jong, er zijn ook ouderen, van jouw leeftijd...' Toch aarzelde pap nog: kon hij het eigenlijk wel, leren? Tamarah schreef de hele westerse kunstgeschiedenis met stromingen en jaartallen voor hem uit op een rol behang en Hans begon de hele rol, als training van de grijze hersencellen, uit zijn hoofd te leren. `Dat ging, en het ging steeds sneller. Eerst twee dingen, toen drie erbij, toen tien. Na een tijdje kende ik de hele rol van buiten.' En dus zette Hans zich aan de voorbereiding van het colloquium doctum, waar hij goed doorheen kwam. In 2004 kwam ook hij naar Leiden.

Precies wat het moest zijn
Is het wel leuk dat je vader dezelfde opleiding doet als jij? `Ja', zegt Tamarah meteen, `dat was zeker leuk. Maar dat kwam ook, denk ik, omdat het mij niet meer om het studentenleven ging. Hoewel ik tijdens mijn studie in Rotterdam thuis in Dordrecht was blijven wonen, had ik daar het studentenleven al geleefd. Het ging me in Leiden vooral om de inhoud, om de studie.' En ze werd niet teleurgesteld. `De universiteit was precies wat ik ervan verwacht en gehoopt had: lekker veel theorie, lekker veel colleges volgen.' Sterker nog, ze vond de werkgroepen zelfs wat minder. `Té hbo. Van alles in groepen doen had ik daar al uitentreuren meegemaakt, ik wilde kennis opdoen. Die werkgroepen waren achteraf bezien overigens toch wel nuttig.' Vader Hans genoot met volle teugen. Hij vond het heerlijk om te worden ondergedompeld in de geschiedenis van de kunst en in zoveel nieuwe contacten. Tamarah: `Hij heeft vrienden gemaakt in alle leeftijdsgroepen.'

Samen mediëvistiek
Van de vader/dochterrelatie hadden de Van Rossums geen last. Tamarah vindt het achteraf wél prettig dat ze voor haar vader uit studeerde. `We waren allebei goede studenten maar als we gelijk op waren gegaan, of hij voor mij uit, had ik misschien het gevoel gehad dat ik me met mijn vader moest meten.' Eén vak deden ze samen, in háár derde en zijn tweede jaar, en dat was Mediëvistiek. Gezellig. `Voor de rest van de familie misschien wat minder', zegt Hans, `want we praatten er samen voortdurend over.'
Vader en dochter waren beiden gedisciplineerde studenten maar Hans studeerde meer gestructureerd. Tamarah: `Mijn vader had ruim voor een tentamen alles wat hij moest leren in kaart gebracht, ik begon net even te laat en moest er dan de laatste week echt voor gaan zitten terwijl de familie leuke dingen deed zonder mij. Maar ik deed het wel.'

Nooit vertoond

Tamarah haalde in 2006 haar bachelordiploma. In 2007 kreeg zij haar masterdiploma, terwijl Hans in dezelfde ceremonie zijn bachelordiploma ontving. Zoiets was nog nooit vertoond in de honderdjarige geschiedenis van de opleiding. Hans ging daarna nog een jaar door en haalde in 2008 zijn masterdiploma. Allebei keurig op schema dus. Hans studeerde af op de invloed van de Romeinse glasvorm op de moderne glaskunstenaar (19e en 20e eeuw), Tamarah in de beeldende kunst: ze vergeleek seriële uitingen in de fotografie en de beeldende kunst vanuit drie invalshoeken: de antropologische, kunst als verzameling en identiteit, en ze vergeleek ook nog eens de kunstenaars onderling.

Hans kwam er overigens achter dat zijn focus, Romeins glas, in Leiden nauwelijks ontgonnen gebied is. Maar gelukkig kwam hij in contact met Titus Eliëns, hoofd collecties van het Gemeentemuseum in Den Haag en tevens hoogleraar in Leiden, die zijn scriptie kon begeleiden. `Die scriptie', vertelt Tamarah trots, `staat nu voorzien van een ISBN-nummer in de universiteitsbibliotheek.'

Educatie

En toen? Tamarah kwam erachter dat het nog niet zo eenvoudig was (en is) een baan op haar vakgebied te vinden, al heeft ze goede papieren. Na lang zoeken kon ze voor drie dagen in de week als freelancer aan de slag bij de Dordse musea, waarvan er een wegens verbouwing is gesloten. Ze houdt de educatieve programma's in de lucht en ontwikkelt nieuwe. `Maar of ik dit werk kan behouden is nog onzeker. Dat weet ik aan het einde van het jaar. Dat het werk part time is vind ik niet erg. Het laat ruimte voor de opdrachten van andere kunstinstellingen die op mijn pad komen.'

Hans weet nog niet wat hij verder wil. Op de vraag of er veel mensen in Nederland zijn die zoveel weten van Romeins glas blijft het even stil. Dan: `Nee, ik denk van niet. Als ik een Romeins glas zie weet ik in welke eeuw en in welk deel van het Romeinse Rijk het is gemaakt. Ook zie ik doorgaans direct of een glas authentiek is of dat het een falsificatie betreft. Musea en bekende veilinghuizen zijn op dat punt voor mij niet veilig. Na mijn studie wilde ik eerst de tijd nemen om na te denken. Ik ben er nog niet uit. Zal ik een tweede studie gaan doen, bijvoorbeeld egyptologie of archeologie? Of wil ik gaan promoveren? Of iets anders? Het is overigens niet zo dat ik niks doe. Ik ben oppasopa, doe veel vrijwilligerswerk, adviseer mede-collectioneurs van Romeins glas en ben bezig met mijn eigen catalogus in boekvorm. Af en toe werk ik voor het Allard Pierson Museum in Amsterdam bijvoorbeeld bij de organisatie van de Museumnacht en de Kunstschooldag voor leerlingen van groep 8.'

`Pap', zegt Tamarah, `jij moet les gaan geven. Ik weet zeker dat je dat hartstikke goed kunt.'

(8 september 2009/CH)

Webredactie - 08/09/2009