Ministerie van Economische Zaken
Voortgangsrapportage Toerismebrief
8 september 2009 | kamerstuk | PDF document, 170 Kb
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA 's-GRAVENHAGE
Datum
Betreft Voortgangsrapportage Toerismebrief
Pagina 1 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Bezuidenhoutseweg 20
Postbus 20101
2500 EC Den Haag
T 070 379 8911 (algemeen)
www.ez.nl
Behandeld door
dhr. mr. drs. A.A.H. Teunissen
Mw drs,Y.Haane
T 070 379 6956
F 070 379 7746
a.a.h.teunissen@minez.nl
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Bijlage
1
1 Inleiding
Op 9 juni vorig jaar heb ik de Toerismebrief1 gepresenteerd. In die brief geef ik
mijn toerismebeleid voor de komende jaren weer.
Mijn toerismebeleid heeft drie hoofdlijnen te weten: een promotiestrategie,
werken aan een concurrerend ondernemingsklimaat voor de toeristische sector en
het stimuleren van vernieuwing en verduurzaming van de toeristische sector. In
deze voortgangsrapportage geef ik aan hoe de activiteiten van mijn ministerie en
bijvoorbeeld ook het NBTC daaraan hebben bijgedragen.
U ontvangt deze brief mede namens de minister van LNV in aanvulling op de brief
"Genieten van Buiten"2, die de minister van LNV u op 29 juni jl. heeft toegestuurd.
U bent in haar brief onder meer geïnformeerd over de totstandkoming van de
regionale beeldverhalen en het project Vermindering Regeldruk & Toezicht
Toerisme en Recreatie en HORECA.
Conform mijn toezegging tijdens het Algemeen Overleg over de Toerismebrief op
10 september 2008 en het Algemeen Overleg Wetgeving op 15 juni 2009,
ontvangt u hierbij een toelichting op de voortgang van de uitvoering van de brief
en geef ik invulling aan mijn toezeggingen.
2 Ontwikkelingen toerisme
De trends en ontwikkelingen op het gebied van inkomend toerisme vertonen een
somber beeld en het is evident dat de economische crisis ook op deze sector een
negatief stempel drukt.
1 Kamerstukken II, 2007 - 2008, 26419, nr. 34
2 Kamerstukken II, 2008-2009, 26419, nr. 36
Pagina 2 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Tabel 1: Ontwikkeling van het inkomend toerisme in Noordwest-Europa 2005 -
2008
(x1.000) 2005 2006 2007 2008 Groei 07-08 in %
Verenigd
Koninkrijk
28,0 30,7 30,9 30,2 -2%
Duitsland 21,5 23,6 24,4 24,9 2%
Nederland 10,0 10,7 11,0 10,1 -8%
België 6,7 7,0 7,0 7,2 3%
Denemarken 9,3 9,6 9,6 9,1 -5%
In 2008 was de terugval in West Europa 1,6% en in 2009 zal deze trend zich
doorzetten. Voor Nederland verwacht het NBTC een daling over heel 2009 van
7%. Dit is in lijn met voorlopige cijfers van het CBS over de eerste vijf maanden
van 2009 waarin een daling van 7% te zien is ten opzichte van dezelfde periode in
2008.
De terugval van het inkomend bezoek in Nederland was, ten opzichte van de ons
omringende landen, relatief hoog. Aspecten die daarbij een rol spelen zijn de
afwezigheid van Britse en Amerikaanse toeristen (die normaal gesproken voor
Amsterdam kiezen) vanwege de economische ontwikkelingen aldaar en de voor
hen nadelige Euro/Dollar koers verhouding.
Positieve effecten zijn echter bij inkomend toerisme ook zichtbaar, dankzij het
goede weer en het kiezen van een bestemming dichtbij; Nederland mocht meer
Fransen en Belgen verwelkomen.
Het kiezen van een vakantiebestemming dichtbij leidt vanzelfsprekend ook tot
meer binnenlands toerisme. Naar verwachting brengen zo'n 100.000 Nederlanders
meer dan andere jaren hun vakantie door in eigen land.
Voor de toeristische sector, dus inclusief het binnenlands toerisme, leiden
genoemde ontwikkelingen tot een divers beeld. Zo geven de pretparken, de
campings en de bungalowparken aan dat zij een redelijk jaar beleven en onze
stranden hebben vanwege de mooie zomer een hoog bezoekersaantal. Velen in de
sector (denk aan hotels en bungalowparken) hebben om hun bezetting op peil te
houden aanpassingen in de prijs moeten doen. Daartegenover staan bijvoorbeeld
musea en vooral de duurdere hotelklassen die sterk te lijden hebben onder het
teruglopende inkomend toerisme en met name de zakelijke toeristen.
Middels mijn overleggen met branchevertegenwoordigers en individuele
ondernemers volg ik de ontwikkelingen in deze tijd nauwgezet.
Pagina 3 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Nederland gastvrij en goed bereikbaar vakantieland
Buitenlandse toeristen zijn positief over Nederlanders en Nederland als
vakantieland. Dat is de belangrijkste conclusie van het NBTC imago-onderzoek,
dat ik in juni jl. in ontvangst heb genomen. 3
Het imago-onderzoek is uitgevoerd in de vijf belangrijkste herkomstlanden van
buitenlandse toeristen in Nederland: Duitsland, Groot-Brittannië, België, de
Verenigde Staten en Frankrijk. Hieruit blijkt onder andere dat Nederland wordt
beschouwd als een gastvrij en goed bereikbaar vakantieland, dat ideaal is voor
korte vakanties. De bekende Hollandse iconen zoals tulpen, kaas en molens, zijn
nog steeds de eerste associaties die Nederland oproept. Daarnaast denkt men aan
Amsterdam, water, fietsen en de vriendelijke Nederlanders.
Met behulp van de uitkomsten van het onderzoek zal NBTC de
marketingactiviteiten in het buitenland verder aanscherpen. Zo laat het onderzoek
zien op welke aspecten Nederland zich positief kan onderscheiden van
concurrerende bestemmingen. Daarnaast biedt het aanknopingen om nieuwe
aspecten te introduceren en te versterken, zoals design, architectuur en muziek.
3 Holland Promotie
In de Toerismebrief heb ik u mijn strategie voor de toeristische promotie van
Nederland in het buitenland toegelicht. In samenwerking met het NBTC geef ik
invulling aan deze Holland Promotie.
In deze paragraaf geef ik u een nadere toelichting op de doelstelling en voortgang
van Holland Promotie.
Doelstelling Holland Promotie
Door middel van toeristische Holland Promotie wil ik de bijdrage van het inkomend
toerisme aan de economie vergroten. Daarbij richt ik mij niet alleen op een groei
van het aantal buitenlandse gasten (volume), maar ook op de gemiddelde
bestedingen van de doelgroepen die ons land aandoen (klantwaarde). Ik leg extra
nadruk op de bestbestedende buitenlandse bezoekers, te weten de steden- en
zakelijke bezoekers.
Voor de periode 2008 - 2010 heb ik ruim 50 miljoen euro beschikbaar gesteld aan
het NBTC voor de promotie van Nederland in het buitenland. In de EZ begroting
20094 heb ik u geïnformeerd over de streefwaarden die ik met het NBTC ben
overeengekomen:
1 Een volumeontwikkeling van het inkomend toerisme van gemiddeld 2% per
jaar over de jaren 2008 tot en met 2010.
2 Een volumeontwikkeling van het inkomend toerisme naar Nederlandse
steden van gemiddeld 4% per jaar over de jaren 2008 tot en met 2010.
3 Holland Imago Onderzoek 2008, NBTC
4 Kamerstukken II, 2008 - 2009, 31700XIII, nr. 2
Pagina 4 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
3 Voor de deelname aan internationale congressen: ultimo 2010 een
marktaandeel van 19% in het totaal van de internationale congressen in België,
Denemarken, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland.
De landelijke Holland Promotie richt zich op het internationaal concurrerende
toeristische aanbod. De Holland Promotie is de basis voor de regionale promotie
door provincies en gemeenten. De veranderende status van Bonaire, St. Eustatius
en Saba zal ik hierbij bezien. Onder het merk "Lekker Weg in Eigen Land" initieert
en coördineert NBTC, mede in opdracht van EZ, een platform voor regionale
promotie-initiatieven.
Recessiemarketing
De economische crisis noopt tot aanpassing van promotie- en
marketingactiviteiten. Zo zet het NBTC nu sterker in op de nabije markten als
België en Duitsland, omdat toeristen in tijden van crisis vakantie dichter bij huis
vieren. Daarnaast is het NBTC met het oog op de recessie een aantal korte termijn
campagnes gestart:
"Nederland biedt waar voor je geld" is de kern van de campagne "Value for
Money". Binnen deze campagne zocht het NBTC de samenwerking met partners
Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB), Den
Haag Marketing en Expedia. De online campagne liep van eind november tot en
met april 2009 in Europa en Noord-Amerika (10 landen) en leverde 6,5 miljoen
euro aan extra bestedingen in Nederland op als direct gevolg van dit initiatief.
In vervolg op "Value For Money" werden in Duitsland en België twee consumenten
voordeelacties gevoerd, te weten 3=2 en 2=1. De "3=2-actie" in Duitsland was
gericht op gezinnen en 50-plussers die door middel van online acties en PR
werden geïnformeerd over aantrekkelijke last minute voordelen. Rond de 100.000
bezoekers zijn gedurende deze maanden naar de holland.com 3=2 site gegaan
voor aanbiedingen en boekingen en er was een bereik van 9 miljoen consumenten
door advertentiecampagnes op de radio en in magazines en door publiekacties.
Een soortgelijke actie was de "2=1"-actie in België: de prijsgevoelige Belgische
consument werd benaderd met aantrekkelijke prijsaanbiedingen en kortingen in
Nederland. De campagne liep van juni tot en met eind augustus.
In nauwe samenwerking met het ATCB initieerde het NBTC de PR-campagne
"Give me a break". Met deze campagne werd Nederland en met name
Amsterdam in negen landen onder de aandacht gebracht door het gratis
weggeven van 1001 hotelovernachtingen in Amsterdam.
Ook aan de binnenlandse markt werd aandacht besteed. Dat het in eigen land
goed toeven is, laat de Familie Lekkerweg zien. Deze campagne, die het NBTC
in samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland, RECRON en VVV Nederland
heeft ontwikkeld, speelt in op het gegeven dat Nederlanders in tijden van recessie
vakantie dichter bij huis vieren. In het kader van deze campagne werd een
Brabantse familie geselecteerd die gedurende een half jaar de mooiste plekken
Pagina 5 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
van Nederland bezoekt en hiervan verslag doet op haar eigen website. Tevens
vindt de bezoeker op deze website meer dan 300 arrangementen voor een dag,
weekend of vakantie in eigen land. De provincies Friesland, Gelderland, Zeeland,
Zuid-Limburg en Groene Hart/Zuid-Holland namen deel in deze campagne.
Voortgang Holland Promotie
Het inkomend toerisme in Nederland loopt terug als gevolg van de crisis. Dit heeft
zijn weerslag op de streefwaarden die ik met het NBTC heb afgesproken. Ofschoon
het marktaandeel van het aantal internationale congressen op peil is, loopt het
inkomend toerisme terug. Met een daling van 8% in 2008 en een verwachte
daling van 7% in 2009, zal het NBTC een gemiddelde groei van het inkomend
toerisme van gemiddeld 2% per jaar (periode 2008 - 2010) niet halen. Ook voor
het inkomend stedenbezoek is het streefcijfer van gemiddeld 4% groei per jaar
thans niet reëel. Daarom zal ik in plaats daarvan met het NBTC een afspraak
maken over en invulling geven aan een streefcijfer voor de relatieve marktpositie
van Nederland.
Op dit moment worden diverse pogingen ondernomen om aan deze buitengewone
marktomstandigheden het hoofd te bieden. Ook voor het najaar van 2009 zijn
dergelijke bijzondere initiatieven voorzien.
Campagnes
Hierbij licht ik u recente marketing en promotiecampagnes van het NBTC toe:
Internationale evenementen
Als staatssecretaris van Economische Zaken heb ik de ambitie om iedere twee jaar
een groot internationaal aansprekend evenement te laten plaatsvinden. Een
evenement dat in staat is extra buitenlandse gasten naar Nederland te trekken:
In 2009 en 2010 staan de vier grote steden van Nederland in het teken van
kunst en cultuur tijdens het evenement "Holland Art Cities". In Amsterdam,
Rotterdam, Den Haag en Utrecht ligt een aantal van 's werelds mooiste musea op
een uur reisafstand. Tijdens "Holland Art Cities" verzorgen de culturele
organisaties en topmusea uit deze steden twee jaar lang een cultuuraanbod van
hoog niveau dat in het buitenland wordt gepromoot onder de slogan: de hoogste
concentratie kunst/cultuur per km2. Als onderdeel van "Holland Art Cities" heeft
het Amsterdamse museum Hermitage Amsterdam haar heropening groots
gevierd.
Voor de promotie van "Holland Art Cities" voert NBTC een grote
promotiecampagne uit met als doel om 150.000 à 200.000 extra buitenlandse
bezoekers naar Nederland te trekken. Uit eerste onderzoeksresultaten blijkt dat
deze doelstelling waarschijnlijk wordt gerealiseerd. Dit is mede te danken aan een
aantal grote publiekstrekkers zoals de tentoonstellingen 'Van Gogh en de Kleuren
van de Nacht' (Van Gogh Museum) en de tentoonstelling 'Aan het Russische Hof'
(Hermitage Amsterdam) die respectievelijk een half miljoen en 100.000 (eerste
maand) bezoekers mochten ontvangen.
Pagina 6 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Op 4 september jl. heb ik "Holland Naturally 2012" officieel aangekondigd als
evenement van het jaar 2012. Hiermee wil ik tenminste 200.000 extra
buitenlandse bezoekers naar Nederland trekken. Dragend evenement van "Holland
Naturally 2012" is de Wereld Tuinbouw Tentoonstelling Floriade in Venlo. De
Floriade heeft zich in het verleden bewezen als een uitstekend middel voor Holland
Promotie en heeft een enorme spin-off op het imago van Nederland. "Holland
Naturally 2012" zal waar mogelijk aansluiten bij Floriade-thema's als
duurzaamheid, natuur, innovatie, gezondheid en authenticiteit, die en een grote
groep mensen aanspreken. Op verzoek van uw Kamer heeft de minister van LNV
voor deze Floriade een bedrag van 5 miljoen euro beschikbaar gesteld.
Ik kijk ook graag verder vooruit. 2016 is het 500ste sterfjaar van de Bossche
schilder Jheronimus Bosch. De Gemeente Den Bosch en de Provincie Noord-
Brabant zijn van plan dit sterfjaar groots te vieren, met onder andere een
overzichtstentoonstelling van Jheronimus Bosch in Den Bosch. Ook hebben zij
"Jheronimus Bosch 500" gekandideerd als dragend thema voor het
evenementenjaar 2016. Dit heeft mijn volle steun.
Naast internationale aansprekende evenementen en tentoonstellingen dragen ook
grote sportevenementen bij aan het inkomend toerisme en de versterking van het
imago van Nederland in het buitenland. Het Kabinet heeft eerder middelen ter
beschikking gesteld voor haalbaarheidsonderzoeken naar het WK Voetbal 2018
en de Olympische Spelen 2028.
In het Kabinetstandpunt bij het Olympisch Plan 20285, dat in juli jl. is
gepresenteerd, ondersteunt het Kabinet de ambitie van het NOC*NSF om
Nederland naar Olympisch niveau te brengen. Het Kabinet zal vanaf 2016
beslissen over kandidaatstelling van Nederland als gastland voor de Olympische
Spelen 2028. We doen alvast wat ervaring op door dit jaar de Vuelta (Ronde van
Spanje) en volgend jaar de Giro d'Italia en de Tour de France in Nederland te
laten beginnen. Het zijn publiektrekkers die een enorme uitstraling hebben op ons
land.
Gay Games
In 1998 heeft de Gemeente Amsterdam de Gay Games, de 'Olympische Spelen'
voor homoseksuele sporters, georganiseerd. De Gay Games hebben een
belangrijke bijdrage aan de emancipatie en de zichtbaarheid van homoseksuelen
in Amsterdam geleverd. U heeft mij tijdens het Algemeen Overleg over de
Toerismebrief verzocht me in te spannen om de Gay Games opnieuw naar
Amsterdam te halen.
Het Kabinet is bereid zich in te zetten voor de Gay Games. Voorwaarde is
uiteraard wel dat de Gemeente Amsterdam zich kandideert en het Kabinet om
steun verzoekt. De Gemeente Amsterdam oriënteert zich thans op
kandidaatstelling voor de Gay Games 2017. Een besluit hierover valt in 2011. 6
5 Kamerstukken II, 2008 - 2009, 30234, nr. 25
6 Actieprogramma Amsterdam Gay Capital 2009 - 2011, Gemeente Amsterdam, 2009
Pagina 7 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Themajaar 2011: Dutch DNA
De jaren tussen de evenementenjaren in organiseert het NBTC themajaren. In een
themajaar bundelt het NBTC steeds andere bestaande aspecten van het
Nederlands toeristisch aanbod, die door samenhangende promotiecampagnes
extra in de schijnwerpers worden gezet.
In 2011 heeft het NBTC i.s.m. de sector gekozen voor het thema Dutch DNA.
Tijdens dit jaar laat het NBTC i.s.m. haar partners de binnenlandse en
buitenlandse bezoekers kennis maken met het Nederlandse DNA: aan de hand
van verschillende invalshoeken zoals Nederlandse architectuur, design, culinair
aanbod en innovaties tonen zij bezoekers dat Nederland een interessante
toeristische bestemming is.
Eén programma voor Holland Branding en Promotie in China en India
Begin 2009 zijn de EVD en het NBTC gestart met integratie van hun
activiteitenprogramma's voor economische Holland Branding en toeristische
Holland promotie in China en India. Met dit geïntegreerde programma wordt
Nederland en als investeringspartner en als toeristische bestemming in deze
landen op de kaart gezet.
Binnen het programma stellen EVD en NBTC een gezamenlijke promotiestrategie
op. Gezamenlijke activiteiten rondom economische missies en samenwerking
tijdens handelsbeurzen en speciale evenementen maken hier onder meer
onderdeel van uit.
Het geïntegreerde programma voor China en India is een goed voorbeeld van
samenwerking tussen de EVD en het NBTC. Deze samenwerking wil ik de
komende jaren graag verder gestalte geven, in ieder geval bij de voorbereiding
van grote evenementen als de Olympische Spelen 2028.
Eén Database voor Toerisme Recreatie en Cultuur
Uit een studie, waaraan ik financieel heb bijgedragen, die door VVV Nederland
samen met het NBTC en het Nederlands UitBuro (NUB) is uitgevoerd, blijkt dat
een Nationale Databank voor Toerisme, Recreatie en Cultuur (NDTRC) haalbaar is.
Deze ICT databank zal de websites en andere interactieve informatiedragers van
individuele VVV's, Regionale Bureaus voor Toerisme (RBT's), Uitburo's en het
NBTC voeden met informatie over toerisme, recreatie en cultuur. Ik denk hierbij
aan bijvoorbeeld het aanbod van verblijfsaccommodaties, attracties, evenementen
en kunsttentoonstellingen.
Medio dit jaar is VVV Nederland in samenwerking met NBTC en NUB gestart met
de daadwerkelijke ontwikkeling van de Nationale Databank. Ook aan deze
ontwikkeling zal ik mijn bijdrage leveren. In de discussies die ik met betrokkenen
heb gevoerd, heb ik er op aangedrongen dat de te ontwikkelen Databank en
gerelateerde sites vraaggestuurde informatie gaan verschaffen. Naar verwachting
zal de databank nog in 2009 als prototype gereed zijn en kunnen de VVV's nog
meer invulling geven aan hun Gastheerschapformule.
De toerisme- en recreatiesector zou nog veel meer gebruik kunnen maken van
ICT om het aanbod van de vele mogelijkheden die Nederland biedt beter te laten
Pagina 8 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
aansluiten bij de vraag. Het is goed dat de communicatie met de sector daarvoor
open staat.
Stijging aantal internationale congressen in Nederland
In 2008 is Nederland gestegen van de elfde naar de tiende plaats op de ranglijst
internationale congresdestinaties. Dit blijkt uit het jaarlijkse overzicht van de
International Congress and Convention Association (ICCA). In 2008 noteerde de
ICCA 227 internationale congressen voor Nederland. In 2007 waren dit er nog
195.
Het marktaandeel van Nederland t.o.v. de ons omringende landen wat betreft
internationale congressen blijft met 22,2% op peil. (Zie tabel 2).
Tabel 2 Ontwikkeling aandeel internationale congressen 2005 - 2008
In 2009 is het aantal congressen op peil gebleven, maar is het bezoekersaantal
sterk teruggelopen. RAI, Jaarbeurs en horeca ondervinden daarvan de gevolgen.
Ik span mij in het bijzonder in om congressen naar Nederland te halen die
Nederland op de kaart zetten als innovatieland. Ik zal daarom extra inzet tonen op
congressen over thema's waarop Nederland wil excelleren, in het bijzonder die
van de programmatische aanpak van Pieken in de Delta en de (Maatschappelijke)
Innovatieprogramma's.
4 Aanspreekpunt voor de sector
De minister van LNV en ik zijn samen het eerste aanspreekpunt voor toerisme en
recreatie binnen het Kabinet. Een terugkerend onderwerp tijdens ons overleg met
de sector is de vermindering van regeldruk. Ook uw Kamer vroeg hiervoor
aandacht in het algemeen overleg over regeldruk van 2 september jl. Zoals in dat
overleg toegezegd, ga ik graag hieronder nader op dit onderwerp in. In hun
dagelijkse bedrijfsvoering hebben toeristisch-recreatieve ondernemers te maken
met tal van wetten, regels en vergunningen. Deze regeldruk wil ik graag
vereenvoudigen. Bijvoorbeeld door strijdige regels aan te pakken, vergunningen
te schrappen en administratieve lasten en lasten door toezicht te verminderen.
Daarmee krijgt het bedrijfsleven meer ruimte om te ondernemen. De beleving van
de ondernemer staat centraal. Ik ga daarom vraaggericht te werk.
2005 2006 2007 2008 Marktaandeel 2008
Aantal internationale congressen
België 334 334 431 489 17,5%
Denemarken 220 195 207 242 8,6%
Duitsland 730 768 953 801 28,6%
Nederland 538 578 618 620 22,2%
Groot-Brittannië 656 629 609 647 23,1%
NW Europa 2.478 2.504 2.818 2.799 100%
Pagina 9 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
In het Algemeen Overleg over de Toerismebrief heb ik ondernemers opgeroepen
concrete knelpunten op het gebied van regeldruk bij mij aan te dragen. Op basis
daarvan hebben een aantal recreatieondernemers en de RECRON een top zeven
van prangende knelpunten gepresenteerd, onder andere met betrekking tot de
wettelijke vereisten voor zwemwater, de logboeken bij speeltoestellen en de
bouwvergunningen voor stacaravans. In samenwerking met de Regiegroep
Regeldruk worden deze knelpunten aangepakt, waarmee de lastendruk voor
ondernemers wordt verminderd. Zoals ik ook aangaf in het algemeen overleg over
regeldruk van 2 september jl., wordt hierbij gewerkt met accounthouders van
RECRON, maar ook van bijvoorbeeld de watersportsector. Ook via geregeld
overleg met deze en andere sectoren houden we zo goed mogelijk de vinger aan
de pols over regeldrukklachten en kunnen we met de sectoren en de
vakdepartementen concrete knelpunten wegwerken.
Bouwvergunningen Stacaravans
In de Woningwet zijn onder meer stacaravans vrijgesteld van de
bouwvergunningplicht. In de praktijk blijkt dat het onderscheid tussen een
stacaravan en een chalet, waarop de vergunningsplicht wel van toepassing is, niet
altijd duidelijk te zijn. Recreatieondernemers ondervinden daar in de praktijk
hinder van.
De Regiegroep Regeldruk en het ministerie van VROM zijn daarom met de branche
om tafel gegaan. Resultaat is dat, met de invoering van de Omgevingsvergunning
(gepland per 1 januari 2010) meer recreatieve nachtverblijven vergunningsvrij
zullen worden, mits deze verblijven niet in strijd zijn met het bestemmingsplan.
De vrijgestelde verblijven zullen in de Woningwet met concrete afmetingen
worden aangeduid. Hierdoor zal de wet in de praktijk voor gemeenten en
ondernemers gemakkelijker toepasbaar zijn.
In juni jl. heb ik gemeenten opgeroepen om de terrasvergunning af te schaffen.
In de Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV) kunnen gemeenten bepalingen
opnemen over openingstijden, veiligheidseisen, afmetingen en voorwerpen op het
terras om de veiligheid en de openbare orde te garanderen. Uiteraard moeten de
bepalingen in de APV helder zijn en geen wirwar van onnodige en omslachtige
regels, zodat ondernemers weten waar ze aan toe zijn. Naast de regeldruk rond
terrassen kan voor horecaondernemers in het algemeen de regeldruk ook nog
verder worden verminderd. Zo kan ook de horeca- en exploitatievergunning
door gemeenten worden afgeschaft. Deze vergunning is grotendeels overbodig en
zou alleen nog selectief moeten worden ingezet, bij bijvoorbeeld risicovolle
horeca. De gemeenten Zoetermeer en Haarlem hebben deze vergunning al met
succes afgeschaft.
Tijdens het Algemeen Overleg over de Toerismebrief heeft u geïnformeerd naar de
Winkeltijdenwet en de mogelijkheden voor lokaal bestuur. Het CPB doet op dit
moment onderzoek naar de economische gevolgen van het wetsvoorstel. Het
onderzoek is naar verwachting na de zomer gereed. De minister van Economische
Zaken zal u over de resultaten informeren.
Pagina 10 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Tenslotte heeft u mij tijdens het Algemeen Overleg over de Toerismebrief
verzocht om u te informeren over de eerste economische effecten van de
vliegtaks. In maart jl. heeft SEO in opdracht van de ANVR en het NBTC een
onderzoek gepresenteerd over de effecten van de vliegbelasting.
SEO concludeert dat de vliegtaks leidt tot een omzetderving voor de reisbranche
van 1,2 tot 1,3 miljard euro per jaar. Dit betreft de Nederlandse luchthavens,
luchtvaartmaatschappijen en de bedrijven die afhankelijk zijn van inkomend
toerisme en zakelijk verkeer.
Als onderdeel van het crisispakket van het Kabinet van maart jl. is de heffing van
de vliegbelasting per 1 juli 2009 beëindigd. De Schiphol Group is goed op weg om
weer een betere concurrentie positie te verwerven tussen de grote Europese
luchthavens door bij te dragen aan een verdere kostenreductie op de luchthaven
Schiphol (o.a. havengelden). Dit heeft ertoe geleid dat vanaf augustus een
tweetal nieuwe luchtvaartmaatschappijen op luchthaven Schiphol opereert: Air
Arabia Maroc en Belavia voeren vluchten uit naar respectievelijk Casablanca en
Minsk. Ook voor andere luchtvaartmaatschappijen is Schiphol weer aantrekkelijker
geworden om het aantal bestemmingen en het aantal vluchten te vergroten.
5 Vernieuwing en verduurzaming
Vernieuwing en verduurzaming is een belangrijk onderdeel van mijn
toerismebeleid. Alleen door continu nieuwe en betere producten en diensten aan
te bieden, kunnen ondernemers immers voorzien in de behoeften van de
consument en blijft het Nederlandse toeristische aanbod concurrerend en
aantrekkelijk voor nieuwe en ervaren toeristen.
Ik ben langs drie lijnen acties gestart:
Naar een beter toeristisch aanbod met regionale beeldverhalen
Door middel van regionale beeldverhalen werken ondernemers en regionale
overheden aan de verbetering van het toeristisch aanbod in de regio.
In een beeldverhaal ontwikkelen regionale overheden en ondernemers samen een
gebiedsvisie. In deze visie schetsen zij een toeristisch-recreatief toekomstbeeld
voor de regio en een herkenbare regionale identiteit. Daarbij verbinden zij de
ruimtelijke kwaliteiten van het gebied, de aanwezige natuur- en
landschapswaarden en cultuurhistorische waarden met de economische
ontwikkelingskansen voor de toeristisch-recreatieve sector. Met behulp van deze
visie wordt daarmee richting gegeven aan de ruimtelijke ontwikkeling van de regio
en aan productontwikkeling door ondernemers.
Het Interprovinciaal Provinciaal Overleg (IPO) heeft een plan van aanpak
opgesteld voor de ontwikkeling van de beeldverhalen. In dit plan heeft het IPO zes
voorbeeldprojecten geselecteerd. Begin oktober zal ik, mede namens de minister
van LNV, dit plan van het IPO in ontvangst nemen. Samen met de ministers van
LNV en VROM zal ik ondersteuning aanbieden voor de uitwerking van de zes
voorbeeldprojecten. In de brief "Genieten van Buiten" van de minister van LNV is
hierover een nadere toelichting gegeven.
Pagina 11 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
De Zeeuwse Delta
De Zeeuwse Delta is een van de zes geselecteerde voorbeeldprojecten.
Tot voor kort verkochten ondernemers en overheden het toeristisch product
Zeeland via de formule 'zon, zee en strand'. Hiermee heeft Zeeland een sterke
positie op de toeristische markt veroverd. Voor de toekomst is echter meer nodig.
Zon, zee en strand vind je immers op vele bestemmingen. De estuariene
dynamiek, de relatie tussen water en land, is wél uniek in Zeeland.
Ondernemers, overheden en natuurbeschermingsorganisaties in Zeeland hebben
de handen ineengeslagen om vanuit dit unieke Zeeuwse kenmerk een nieuw
beeldverhaal te ontwikkelen. Startpunt is het project 'Waterdunen' in West
Zeeuws Vlaanderen. Binnen Waterdunen wordt een gebied van 250 hectare
landbouwgrond teruggebracht naar een kustlandschap met wetlands en invloeden
van zee. Een tweede project, 'Perkpolder', wordt inmiddels voorbereid. In het
beeldverhaal zullen overheden en ondernemers nieuwe ruimtelijke concepten
ontwikkelen.
Friese Meren en de Watersport
Tijdens het Algemeen Overleg over de Toerismebrief heeft u mij gevraagd de
Friese Meren en de watersport mee te nemen in de PMPCs van het NBTC en de
regionale beeldverhalen.7
Watersport vormt een belangrijk onderdeel van recreatie en toerisme. Vooral de
Duitse markt -de belangrijkste herkomstmarkt voor inkomend toerisme in
Nederland- biedt hiervoor potentieel. Dit is de reden dat watersport door het NBTC
in Duitsland wordt gepromoot, als onderdeel van de PMPC The Good Life. Met deze
PMPC presenteert het NBTC het Nederlandse achterland richting consumenten die
actief willen zijn, maar ook willen ontspannen. Daarnaast wordt watersporten aan
de Nederlandse stranden meegenomen in de PMPC Beach Life. Het NBTC richt
zich met deze PMPC gezinnen en stellen, die willen genieten en ontspannen aan de
Nederlandse kust.
In Friesland is afgelopen jaren flink geïnvesteerd (o.a. met Kompas gelden) in 5
aquaducten ten behoeve van een "Staande mast route" en wil Friesland verder
invulling geven aan de 2e fase van het Friese merenproject. Er wordt ook extra
aandacht besteed aan het duurzaam gebruik maken van de Friese meren en
vaarwegen.
Het IPO heeft de Friese Meren daarnaast geselecteerd als één van de zes
voorbeeldprojecten beeldverhalen. Het Friese beeldverhaal zal de positie van
Friesland als watersportprovincie verder uitbouwen.
Regionale overheden en ondernemers nemen uiteenlopende initiatieven om hun
steden, regio's en bedrijven aantrekkelijk te maken voor toerisme en recreatie. Ik
noem er enkele.
Zo heeft de gemeente Amsterdam een hotelloods aangesteld om het nijpende
beddentekort te verminderen. De hotelloods beziet of vrijkomende panden op
7 Een uitleg over de PMPCs van het NBTC kunt u lezen in de Toerismebrief.
Pagina 12 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
goede locaties om te bouwen zijn tot hotel en of dit ruimtelijk gezien ook is toe te
staan. De ambitie is om in 2015 9000 extra hotelkamers te kunnen realiseren.
In Breda werken ondernemers samen om van de Bavelse Berg (65ha) een
Pleasure City te maken voor sport, vermaak, concerten, beurzen, congressen etc.
Een prima project waarin private partijen en de gemeentelijke overheid in
samenwerken.
Om recreatiebedrijven meer bewust te maken van de mogelijkheden die gezonde
en kwalitatieve voeding biedt, is in maart het Good Food Congres georganiseerd.
Het is een eerste grote stap geweest in de richting van een positieve houding ten
opzichte van een gezonder voedingsaanbod bij recreatiebedrijven. Het
kostenaspect blijkt vooralsnog een lastige drempel te zijn.
Vergroting bekendheid EZ instrumentarium
EZ heeft verschillende instrumenten voor vernieuwing en verduurzaming
beschikbaar voor de sector toerisme en recreatie terwijl het toch van groot belang
kan zijn bij het verkennen en uitvoeren van innovatieplannen van ondernemers,
zoals die van het Innovatieprogramma recreatie en Ruimte waarover u in de brief
"Genieten van Buiten" van de minister van LNV bent geïnformeerd. Ik zal de
mogelijkheden die dit instrumentarium biedt dan ook stevig blijven uitdragen.
Instrumentarium voor het MKB
Binnen het EZ instrumentarium voor het MKB zijn met name de Innovatievouchers
en Innovatie Prestatie Contracten (IPC's) interessant voor toeristisch-recreatieve
ondernemers:
Met de innovatievoucher kunnen MKB ondernemers voor een bedrag van 2.500
of 7.500 euro kennis inkopen bij publieke kennisinstellingen. Op dit moment wordt
ca. 4% van de vouchers aangevraagd door de sector toerisme en recreatie. Dat is,
gelet op de grootte van de sector (2,9% van het BBP in 2008), geen slecht
resultaat. Maar het kan beter. Dit najaar verspreid ik de brochure "Vooruit met
Innovatievouchers"8 onder de toeristische sector. Daarmee wil ik ondernemers
extra stimuleren om gebruik te maken van de vouchers.
Ook loopt er een proef met private innovatievouchers. Deze voucher kunnen MKB
ondernemers verzilveren bij private kennisinstellingen. Binnen deze proef is 8%
van de vouchers vanuit de sector toerisme en recreatie aangevraagd.
Het InnovatiePrestatieContract (IPC) is bedoeld voor groepen van bedrijven
die samen willen innoveren. Het kan gaan om diensten, producten en processen of
een combinatie daarvan. Om de sector toerisme en recreatie te stimuleren hiervan
gebruik te maken stel ik dit jaar 400.000 euro extra beschikbaar voor toerisme.
Dit bedrag kan de sector aanwenden om een IPC aanvraag voor te bereiden,
bijvoorbeeld door marktkansen te inventariseren en een business case op te
8 Vooruit met Innovatievouchers: Kansen voor toeristisch-recreatieve ondernemers, Ministerie van
Economische Zaken, 2009
Pagina 13 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
stellen. Een aanvraag van RECRON is inmiddels in behandeling en de HISWA
heeft een aanvraag in voorbereiding.
Instrumentarium voor gebiedsontwikkeling
Met Pieken in de Delta richt EZ zich op kansrijke clusters en sectoren in de
regio. De deelprogramma's voor de Noordvleugel van de Randstad en Zuidwest-
Nederland richten zich onder andere op toerisme, op de bevordering van het
internationale steden- en congrestoerisme en het kusttoerisme.
"Amsterdam bezoeken, Holland zien"
Buitenlandse toeristen brengen sinds jaar en dag slechts in beperkte mate een
bezoek aan de omgeving van Amsterdam. Het project "Amsterdam Bezoeken,
Holland Zien' wil dat veranderen. Dit project behelst uiteenlopende acties om het
imago van het Amsterdamse achterland te versterken en toeristen daar
daadwerkelijk daarheen te bewegen.
Zo staat in mei 2010 een Italië-festival op het programma rond de start van de
Giro d'Italia in Amsterdam. Onder andere Middelburg en Utrecht zullen worden
aangedaan.
Ander speerpunt vormt de ontwikkeling van de zogenaamde Holland Route. Deze
brengt de toerist langs industrieel erfgoed zoals het Hembrugterrein, Corus
Hoogovens, stoomgemaal De Cruquius, de Westergasfabriek en de Zaanse
Schans. Belangrijk is ook het maken van een toeristische kaart voor de hele regio.
Verder wordt een internetsite in maar liefst zes verschillende talen ontwikkeld,
met daarop de toeristische mogelijkheden, attracties en routes in de
metropoolregio.
"Amsterdam bezoeken, Holland zien" heeft een rijksbijdrage van bijna 2 miljoen
euro ontvangen uit het Pieken in de Delta programma.
"Vitaliteit en Wellness": Een Zee van Kansen
De vraag naar producten en diensten op het gebied van vitaliteit en wellness is
groot. De Zeeuwse Delta heeft van nature een aantal kwaliteiten in huis die voor
vitaliteit en wellness belangrijk zijn: de nabijheid van de zee, de ruimte en de
lucht. De positionering van het Zeeuwse aanbod kan echter beter.
Oostenrijk en Zwitserland zijn landen die faam hebben op het gebied van vitaliteit
en wellness. Kenmerkend in deze landen is dat individuele ondernemers zich
verbinden aan overkoepelende regionale 'brands'. Door samenwerking onder één
sterk merk, ontwikkelen ondernemers nieuwe diensten en producten, en bereiken
zij met succes nieuwe markten.
Binnen het project "Vitaliteit en Wellness" ontwikkelen NV Economische Impuls
Zeeland, de Hogeschool Zeeland een brand voor Zeeland en zetten zij Zeeland als
ideale bestemming voor vitaliteit en wellness op de kaart.
"Vitaliteit en Wellness" heeft een rijksbijdrage van bijna 100.000 euro ontvangen
uit het Pieken in de Delta programma.
Ook de Europese structuurfondsenprogramma's bieden mogelijkheden voor
de verdere ontwikkeling van toerisme in de regio's.
Pagina 14 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Duurzame ontwikkeling
Om duurzame gebiedsontwikkeling in de schijnwerpers te zetten, doet Nederland
vanaf dit jaar mee aan de EDEN Awards van de Europese Commissie. Met de
EDEN Awards wil de Europese Commissie de aandacht vestigen op minder
bekende Europese toeristische bestemmingen, die een voorbeeld zijn voor andere
lidstaten op het gebied van duurzaamheid, natuur- of cultuurbehoud. Iedere
lidstaat organiseert zelf de nationale selectie voor de EDEN Awards en presenteert
de winnende bestemming aan de Europese Commissie.
Dit jaar stond de EDEN Award in het teken van toerisme in beschermd
natuurgebied. VVV Nederland heeft namens EZ en in samenwerking met LNV de
Nederlandse EDEN Award voorbereid. Onder 11 deelnemers heeft een vakjury het
Zuid-Limburgse Park Gravenrode als winnaar gekozen. EZ heeft 25.000 euro
beschikbaar gesteld voor Park Gravenrode. Op 6 oktober zal Park Gravenrode zich
presenteren tijdens het European Tourism Forum in Brussel.
In 2010 staat watertoerisme centraal in EDEN. Dit biedt een unieke kans voor
onze kust- en watersportbestemmingen om zich te presenteren.
Park Gravenrode: Van industrieel gebied tot toeristische bestemming
Park Gravenrode, onderdeel van de voormalige mijnstreek in Zuid-Limburg, is de
afgelopen 15 jaar uitgegroeid van een wat grauw industriegebied tot een
drukbezochte toeristische bestemming. Het gebied had na sluiting van de mijnen
te maken met diverse problemen, zoals massawerkloosheid, financiële problemen,
vervuiling en slechte bereikbaarheid. Ondernemers en gemeenten hebben de
handen ineen geslagen om het gebied een nieuwe identiteit te geven.
Park Gravenrode herbergt nu attracties zoals Snowworld, de wereldtuinen Mondo
Verde, Gaiapark Kerkrade Zoo, gerenoveerde kastelen, hoeves en natuur. In Park
Gravenrode is bijzonder veel gedaan aan natuurherstel, aanplant, zuivering en het
toegankelijk maken van de natuur. De wijze waarop partijen hebben gewerkt aan
de ontwikkeling van natuur en economische activiteit verdient navolging, aldus de
jury van de EDEN Awards. Park Gravenrode is een uitstekend voorbeeld van een
duurzame toeristische bestemming.
Met het project Verduurzaming Hotels, dat ik in de Toerismebrief heb
aangekondigd, wil ik het convenant Duurzame Hotels, dat de Gemeente
Amsterdam met Amsterdamse hoteliers heeft afgesloten, uitbreiden naar de
hotelsteden Den Haag, Maastricht, Rotterdam en Utrecht. Binnen het convenant
spannen de Gemeente Amsterdam en hoteliers zich in voor de verduurzaming van
de bedrijfsvoering aan de hand van het milieukeurmerk de Green Key. Dit levert
in de energie- en waterconsumptie een reductie op van tussen de 10 en 20
procent per hotel. Daarnaast stimuleert de Green Key afvalreductie en het gebruik
van milieuvriendelijke materialen en grondstoffen.
Met de vier andere steden heb ik verkennende gesprekken gevoerd. De steden
nemen dit jaar nog een definitief besluit over de invoering van het project.
Pagina 15 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Ook het project Bewust op Reis richt zich op duurzame bedrijfsvoering. Binnen
dit project ontwikkelt de reissector, gesteund door EZ, een overkoepelend
consumentenlabel voor duurzaam toerisme.
De ene reis of accommodatie is duurzamer dan de andere. Aanbieders kunnen dit
vastleggen met duurzaamheidskeurmerken zoals de Green Key of de Europese
bloem. Deze keurmerken zijn veelal niet bekend bij de consument. Hierdoor
ontbreekt het de meeste consumenten aan inzicht om bewust te kiezen voor
duurzaamheid bij het plannen van een vakantie. Een overkoepelend
consumentenlabel voor duurzaam toerisme moet consumenten op weg helpen
naar een duurzamere vakantie.
Er wordt naar gestreefd het label tijdens de Vakantiebeurs, begin 2010, te
presenteren. Het zal op aanvraag toegekend worden aan aanbieders die
beschikken over erkende duurzame keurmerken in de reis- en verblijfbranche. Ik
ga er van uit dat het label toeristisch-recreatieve bedrijven uitdaagt aan te haken
en daarmee bijdraagt aan een duurzame bedrijfsvoering in de toeristische sector.
Kennis, onderwijs en Innovatie
De toerisme en recreatie sector is een grote volwassen economische sector
geworden. Zoals ik hierboven al heb aangegeven horen de betrokken partijen zich
te realiseren dat zo'n sector alleen maar toekomst heeft als er voortdurend
geïnnoveerd wordt Innovatie in product, in dienst en in bedrijfsvoering. De eerder
genoemde innovatie vouchers en IPC's zijn daar goede hulpmiddelen bij. Het
betekent ook dat voor die sector kennis moet worden ontwikkeld en adequaat
onderwijs beschikbaar moet zijn. In het RMNO advies "Duurzame ontwikkeling van
Toerisme"9 wordt een opsomming gegeven van de vele kennisvragen die er leven
bij departementen, decentrale overheden en de sector. Thans zijn er vele MBO en
HBO opleidingen voor toerisme, recreatie en vrije tijd bestedingen. Aan de NHTV
in Breda bestaan nu ook twee master opleidingen op het gebied van toerisme en
een (executieve) master opleiding op het gebied van imagineering. Daarmee kan
deze sector ook beter zijn onderzoeksvragen adresseren. Ook de hotelscholen
staan goed aangeschreven gelet op het feit dat vele afgestudeerden hun weg
vinden in de grote internationale hotelketens en daar vooraanstaande posities
bekleden.
VVV Nederland gaat meer investeren in opleidingen voor medewerkers en werkt
aan het ontwikkelen van onderwijsprogramma's met MBO- en HBO
opleidingsinstituten.
9 RMNO advies "Duurzame Ontwikkeling van Toerisme" 2006 (Roel in 't Veld, Gerard Bartels en Louis
Meuleman)
Pagina 16 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Tot slot
Mijn ministerie is volop bezig met de uitvoering van de Toerismebrief. In deze
voortgangsbrief heb ik u toegelicht hoe de Holland Promotie, de aanpak van
regeldruk, vernieuwing en verduurzaming vorm krijgt.
Ik wil daarbij graag alle partners, die met mij samenwerken, bedanken. De
komende jaren blijf ik mij inspannen voor een succesvolle uitvoering van het
toerismebeleid.
(w.g.) drs. F. Heemskerk
Staatssecretaris van Economische Zaken
Pagina 17 van 17
Directoraat-Generaal
Ondernemen en Innovatie
Directie Ruimtelijk Economisch
Beleid
Ons kenmerk
OI/REB / 9153683
Bijlage 1
ALLE ACCOMMODATIES
jan - mei
Gasten (x 1.000)
Overnachtingen (x 1.000)
2007 2008 2009* +/- 2007 2008 2009* +/-
Totaal Europa 3.428 3.296 3.085 -6% 8.301 7.968 7.327 -8%
Duitsland 1.031 974 938 -4% 3.365 3.111 2.887 -7%
België 416 432 451 4% 1.000 1.040 1.079 4%
GB 790 721 582 -19% 1.510 1.451 1.134 -22%
Frankrijk 260 252 249 -1% 535 514 506 -1%
Zwitserland 68 59 63 6% 136 117 120 2%
Italië 145 141 135 -4% 296 283 266 -6%
Spanje 141 142 118 -17% 292 284 233 -18%
Denemarken 69 62 56 -9% 141 129 117 -9%
Zweden 50 47 42 -10% 95 87 79 -10%
Noorw.** 35 38 33 -13% 66 69 61 -12%
Finland** 20 22 18 -22% 37 39 33 -17%
Rusland** 37 41 38 -8% 72 82 75 -8%
Overig Eur. 366 366 367 1% 757 765 745 -3%
Totaal
Amerika 498 428 373 -13% 878 777 683 -12%
USA** 395 326 284 -13% 671 572 503 -12%
Canada** 43 43 37 -15% 81 85 69 -19%
Brazilië** 21 24 18 -25% 40 48 37 -23%
Totaal Azië 232 220 209 -5% 416 386 367 -5%
Japan** 53 51 40 -21% 91 87 66 -24%
China (incl.
HK)** 38 48 54 14% 68 74 87 17%
India** 16 19 19 -2% 38 39 36 -8%
Totaal
Australië 41 38 33 -13% 82 75 64 -14%
Totaal Afrika 37 34 30 -10% 72 62 57 -8%
Totaal 4.236 4.015 3.730 -7% 9.748 9.268 8.498 -8%
bron: CBS
* voorlopige cijfers
** alleen verblijven in hotels, hetgeen voor deze landen 95% of meer van alle verblijven
omvat