Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap


1

> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Rijnstraat 50 Den Haag Postbus 16375 Staten-Generaal 2500 BJ Den Haag Postbus 20018 www.minocw.nl 2500 EA Den Haag

Onze referentie BVE/I&I/135142

Uw brief van 19 juni 2009

Bijlagen

Datum 4 september 2009
Betreft Kamervragen van het lid Depla (PvdA) over burgerschapsvorming in het mbo

Hierbij zend ik u de beantwoording van de Kamervragen van het lid Depla(PvdA) over burgerschapsvorming in het mbo (ingezonden 19 juni 2009). De uitkomsten van het overleg met organisaties van docenten heb ik in de beantwoording betrokken.

de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart

a
agina 1 van 4 P




2009Z08347

Datum Antwoord op vragen van het lid Depla (Pvda) aan de staatssecretaris van

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, over Onze referentie burgerschapsvorming in het mbo (Ingezonden 19 juni 2009) BVE/I&I/135142

Vraag 1.
Bent u bekend met het herformuleren van het Brondocument LLB (Leren, Loopbaan en Burgerschap) binnen het mbo en de status daarin van het thema Vitaal Burgerschap?

Antwoord:
Ja.

Vraag 2.
Kunt u aangeven wat de relatie is tussen de jaarlijks beschikbare 5 miljoen tot en met 2011, uit het Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs (cf. motie Hamer)1 voor het stimuleren van vitaal burgerschap en vitaal werknemerschap binnen het mbo en het huidige brondocument LLB, met name Vitaal Burgerschap?

Antwoord:
Het Rijk verstrekt - mede op basis van de motie Hamer - in totaal 28 miljoen euro gedurende een periode van drie jaar (2009-2011) aan het SLO (nationaal expertisecentrum voor leerplanontwikkeling) waaruit additionele bijdragen aan onder meer mbo-instellingen kunnen worden gedaan om hun beleid op het terrein van bewegen en sport verder te ontwikkelen en te realiseren. Instellingen kunnen de middelen onder meer inzetten voor een sportcoördinator. Hiervoor geldt het Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs.
In de periode van 2009 ­ 2011 neemt de additionele bijdrage jaarlijks af ten gunste van een grotere eigen investering van de instelling. Deze systematiek stimuleert de verankering van bewegen en sport in de reguliere opleidingen van de instelling.
Deze middelen zijn niet specifiek gekoppeld aan het onderdeel vitaal burgerschap (c.q. de kerntaak `zorgt voor de eigen gezondheid') van het huidige `Brondocument Leren, loopbaan en burgerschap'. Instellingen kunnen deze middelen wel naar eigen inzicht inzetten ter ondersteuning van het genoemde onderdeel.

Vraag 3.
Wat is uw reactie op het loslaten van de verplichte aandacht voor Vitaal Burgerschap in de aanbevelingen van de MBO Raad aan u in relatie tot de investering die in het mbo door middel van het Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs wordt gedaan?

Vraag 4.
Bent u bereid aan te geven dat het thema Vitaal Burgerschap en/of Vitaal Werknemerschap een verplicht te behandelen onderwerp moet zijn binnen het mbo?


1 Cf. motie-Hamer, Kamerstuk 31 700, nr. 15

Pagina 2 van 4




2009Z08347

Datum

Onze referentie BVE/I&I/135142

Antwoord 3 en 4:
Vitaal burgerschap vind ik een belangrijk onderwerp voor het mbo. Het is van belang dat deelnemers zich verantwoordelijk voelen voor de eigen gezondheid en het belang inzien van gezond bewegen en zich hiervoor inspannen. Daar heeft zowel de deelnemer als de samenleving baat bij. Ik zal de MBO Raad daarom vragen vitaal burgerschap op te nemen in het door hem voorgestelde vernieuwde brondocument. Zo blijft dit een expliciete, verplichte inhoudelijke taakopdracht voor de instellingen bij het verzorgen van elke mbo-opleiding.

Vraag 5.
Bent u op de hoogte van de kritiek van de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer met betrekking op de vrijblijvendheid van het onderdeel Burgerschap in het nieuwe voorstel van de MBO Raad over het Brondocument LLB?

Antwoord:
Ja.

Vraag 6.
Wat is uw reactie op het nieuwe Brondocument LLB waarvan de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer stellen dat er sprake is van een `teloorgang van de burgerschapsvorming in het mbo'?

Antwoord:
In mijn brief d.d. 9 juli 2009 (kenmerk BVE/Stelsel/136851) heb ik aangegeven dat ik eerst nog overleg zal voeren met organisaties van docenten. Dat overleg heeft plaatsgevonden op 18 augustus 2009 met de Nederlandse Vereniging van Leraren Maatschappijleer (NVLM), de Koninklijke Vereniging van Leraren Lichamelijke Opvoeding, de Praktijkmeeting LLB (dit betreft met name docenten burgerschap) en een aantal docenten op persoonlijke titel die belast zijn met LLB- taken.
Op basis van dat overleg concludeer ik dat er nog een nadere aanvulling gemaakt moet worden ten aanzien van een nieuw te hanteren brondocument. Ik ben daarover in overleg met de MBO Raad en de NVLM.
Daarom ben ik voornemens om komend studiejaar de bestaande situatie (met: het bestaande brondocument LLB, gericht verantwoordingsdocument door elke instelling, aangepast toezicht) te continueren. In bovengenoemd overleg met docenten hebben zij daarop aangedrongen. Dit biedt instellingen meer tijd. Zij hebben het al druk met de nieuwe experimentele competentiegerichte opleidingen.
Na afronding van het overleg met de MBO Raad en de NVLM over de vernieuwde aanpak van LLB, zal ik u meteen informeren over mijn beleidsreactie op het advies over LLB van de MBO Raad.

Pagina 3 van 4




2009Z08347

Datum Vraag 7.

Is het waar dat er voor de zomer nog richting scholen gecommuniceerd gaat Onze referentie worden over de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot het Brondocument BVE/I&I/135142

LLB?

Nee. Zie het antwoord op vraag 6.

Vraag 8.
Kunt u als het antwoord op vraag 8 met ja wordt beantwoord nog vóór het begin van het zomerreces een antwoord op deze vragen geven?

Zie het antwoord op vraag 7.

Pagina 4 van 4