Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
1
> Retouradres Postbus 16375 2500 BJ Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Rijnstraat 50
Den Haag
Postbus 16375
Staten-Generaal 2500 BJ Den Haag
Postbus 20018 www.minocw.nl
2500 EA Den Haag
Onze referentie
BVE/I&I/135142
Uw brief van
19 juni 2009
Bijlagen
Datum 4 september 2009
Betreft Kamervragen van het lid Depla (PvdA) over burgerschapsvorming in
het mbo
Hierbij zend ik u de beantwoording van de Kamervragen van het lid Depla(PvdA)
over burgerschapsvorming in het mbo (ingezonden 19 juni 2009). De uitkomsten
van het overleg met organisaties van docenten heb ik in de beantwoording
betrokken.
de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Marja van Bijsterveldt-Vliegenthart
a
agina 1 van 4
P
2009Z08347
Datum
Antwoord op vragen van het lid Depla (Pvda) aan de staatssecretaris van
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, mw. Van Bijsterveldt-Vliegenthart, over Onze referentie
burgerschapsvorming in het mbo (Ingezonden 19 juni 2009) BVE/I&I/135142
Vraag 1.
Bent u bekend met het herformuleren van het Brondocument LLB (Leren,
Loopbaan en Burgerschap) binnen het mbo en de status daarin van het thema
Vitaal Burgerschap?
Antwoord:
Ja.
Vraag 2.
Kunt u aangeven wat de relatie is tussen de jaarlijks beschikbare 5 miljoen tot
en met 2011, uit het Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs (cf. motie
Hamer)1 voor het stimuleren van vitaal burgerschap en vitaal werknemerschap
binnen het mbo en het huidige brondocument LLB, met name Vitaal Burgerschap?
Antwoord:
Het Rijk verstrekt - mede op basis van de motie Hamer - in totaal 28 miljoen euro
gedurende een periode van drie jaar (2009-2011) aan het SLO (nationaal
expertisecentrum voor leerplanontwikkeling) waaruit additionele bijdragen aan
onder meer mbo-instellingen kunnen worden gedaan om hun beleid op het terrein
van bewegen en sport verder te ontwikkelen en te realiseren. Instellingen kunnen
de middelen onder meer inzetten voor een sportcoördinator. Hiervoor geldt het
Beleidskader Sport, Bewegen en Onderwijs.
In de periode van 2009 2011 neemt de additionele bijdrage jaarlijks af ten
gunste van een grotere eigen investering van de instelling. Deze systematiek
stimuleert de verankering van bewegen en sport in de reguliere opleidingen van
de instelling.
Deze middelen zijn niet specifiek gekoppeld aan het onderdeel vitaal burgerschap
(c.q. de kerntaak `zorgt voor de eigen gezondheid') van het huidige
`Brondocument Leren, loopbaan en burgerschap'. Instellingen kunnen deze
middelen wel naar eigen inzicht inzetten ter ondersteuning van het genoemde
onderdeel.
Vraag 3.
Wat is uw reactie op het loslaten van de verplichte aandacht voor Vitaal
Burgerschap in de aanbevelingen van de MBO Raad aan u in relatie tot de
investering die in het mbo door middel van het Beleidskader Sport, Bewegen en
Onderwijs wordt gedaan?
Vraag 4.
Bent u bereid aan te geven dat het thema Vitaal Burgerschap en/of Vitaal
Werknemerschap een verplicht te behandelen onderwerp moet zijn binnen het
mbo?
1 Cf. motie-Hamer, Kamerstuk 31 700, nr. 15
Pagina 2 van 4
2009Z08347
Datum
Onze referentie
BVE/I&I/135142
Antwoord 3 en 4:
Vitaal burgerschap vind ik een belangrijk onderwerp voor het mbo. Het is van
belang dat deelnemers zich verantwoordelijk voelen voor de eigen gezondheid en
het belang inzien van gezond bewegen en zich hiervoor inspannen. Daar heeft
zowel de deelnemer als de samenleving baat bij. Ik zal de MBO Raad daarom
vragen vitaal burgerschap op te nemen in het door hem voorgestelde vernieuwde
brondocument. Zo blijft dit een expliciete, verplichte inhoudelijke taakopdracht
voor de instellingen bij het verzorgen van elke mbo-opleiding.
Vraag 5.
Bent u op de hoogte van de kritiek van de Nederlandse Vereniging van Leraren
Maatschappijleer met betrekking op de vrijblijvendheid van het onderdeel
Burgerschap in het nieuwe voorstel van de MBO Raad over het Brondocument
LLB?
Antwoord:
Ja.
Vraag 6.
Wat is uw reactie op het nieuwe Brondocument LLB waarvan de Nederlandse
Vereniging van Leraren Maatschappijleer stellen dat er sprake is van een
`teloorgang van de burgerschapsvorming in het mbo'?
Antwoord:
In mijn brief d.d. 9 juli 2009 (kenmerk BVE/Stelsel/136851) heb ik aangegeven
dat ik eerst nog overleg zal voeren met organisaties van docenten. Dat overleg
heeft plaatsgevonden op 18 augustus 2009 met de Nederlandse Vereniging van
Leraren Maatschappijleer (NVLM), de Koninklijke Vereniging van Leraren
Lichamelijke Opvoeding, de Praktijkmeeting LLB (dit betreft met name docenten
burgerschap) en een aantal docenten op persoonlijke titel die belast zijn met LLB-
taken.
Op basis van dat overleg concludeer ik dat er nog een nadere aanvulling gemaakt
moet worden ten aanzien van een nieuw te hanteren brondocument. Ik ben
daarover in overleg met de MBO Raad en de NVLM.
Daarom ben ik voornemens om komend studiejaar de bestaande situatie (met:
het bestaande brondocument LLB, gericht verantwoordingsdocument door elke
instelling, aangepast toezicht) te continueren. In bovengenoemd overleg met
docenten hebben zij daarop aangedrongen. Dit biedt instellingen meer tijd. Zij
hebben het al druk met de nieuwe experimentele competentiegerichte
opleidingen.
Na afronding van het overleg met de MBO Raad en de NVLM over de vernieuwde
aanpak van LLB, zal ik u meteen informeren over mijn beleidsreactie op het
advies over LLB van de MBO Raad.
Pagina 3 van 4
2009Z08347
Datum
Vraag 7.
Is het waar dat er voor de zomer nog richting scholen gecommuniceerd gaat Onze referentie
worden over de nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot het Brondocument BVE/I&I/135142
LLB?
Nee. Zie het antwoord op vraag 6.
Vraag 8.
Kunt u als het antwoord op vraag 8 met ja wordt beantwoord nog vóór het begin
van het zomerreces een antwoord op deze vragen geven?
Zie het antwoord op vraag 7.
Pagina 4 van 4