Gewone burger rukt op naar Den Haag met Grassroots lobbying
07/09/2009 16:00
Pauw, Sanders, Zeilstra & Van Spaendonck
Van moeders die de sluitingstijd van de horeca willen vervroegen tot dierenwelzijnsactivisten, en van protesten tegen een UMTS-mast tot een pleidooi voor minder vuurwerk: grassroots lobbying is een onstuitbare nieuwe lobbytechniek, die door steeds meer belangengroeperingen wordt toegepast. Het Haagse lobbybureau Pauw Sanders Zeilstra Van Spaendonck schreef er een boekje over, dat tevens als handleiding kan dienen voor het opzetten van je eigen lobby.
Het boekje bestaat uit zes interviews met mensen die hun eigen lobby op touw zetten volgens het grassroots principe: gewone burgers zoeken contact met ambtenaren en politici, in plaats van via professionele belangenbehartigers. Politici worden steeds vaker met gerichte acties bestookt door ontevreden burgers. Mondige burgers voelen zich niet meer verbonden met politieke partijen en verenigen zich rond specifieke issues waarbij misstanden aan de kaak worden gesteld of ongenoegens worden geuit. Dit fenomeen, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, staat bekend als grassroots lobbying. De opkomst van grassroots lobbying is een ontwikkeling waar niet alle politici even blij mee zijn, aangezien er nu onderwerpen aan de orde komen die dwars door partijbelangen heenlopen en waaraan partijen zich niet durven te wagen.
Uit de interviews, en de begeleidende hoofdstukken met do's and don'ts blijkt dat er heel duidelijk aanwijsbare succesfactoren zijn voor een geslaagde grassroots lobby. Daarnaast is er een interview met Johan Remkes van de commissie voor de Verzoekschriften en Burgerinitiatieven. Hij vindt dat deze commissie het wel wat drukker mag krijgen, gezien het geringe aantal initiatief wetsvoorstellen van burgers. Ook laat de Amerikaanse hoogleraar Grassroots and Issues Management Edward Grefe zijn licht schijnen over het fenomeen, dat opkwam in de jaren zestig en tegenwoordig een gelukkig huwelijk heeft met internet: het zogenaamde 'netroots'. Door technologische ontwikkelingen en internettoepassingen zoals digitale fora, social networks en twitter, weten burgers elkaar steeds sneller en makkelijker te vinden waardoor het eenvoudig is mensen rond een thema te mobiliseren.
Voorwaarden voor succes
Bij het organiseren van een geslaagde grassroots lobby komt veel kijken. Uit de ervaringen van de organisatoren van grassroots campagnes komen 15 tips naar voren voor een succesvolle aanpak.
Een kleine selectie:
- Wees authentiek, want gewone burgers met een echt probleem maken de meeste kans op succes;
- Gebruik één op één communicatiemiddelen als e-mail;
- Zorg dat je zicht krijgt op de vaak ingewikkelde regels en procedures voor de Haagse besluitvorming;
- Zorg dat je vinger aan de politieke pols houdt én voldoende tijd hebt, want een grassroots lobby kan plotseling een hoge vlucht nemen.