Vrije Universiteit Amsterdam
Het Schoolgruiten Project: evaluatie van een Nederlands lagere school
fruit-en groenteprogramma
* Startdatum: 08-09-2009
* Tijd: 15.45
* Locatie: Aula
* Titel: Het Schoolgruiten Project: evaluatie van een Nederlands
lagere school fruit-en groenteprogramma
* Plaats: Aula
* Spreker: N.I. Tak
* Promotor: prof.dr.ir. J. Brug
* Onderdeel: VU medisch centrum
* Wetenschapsgebied: Medisch
* Evenementtype: Promotie
Het Schoolgruiten Project om het eten van groenten en fruit op school
te stimuleren is succesvol, zo blijkt uit het promotieonderzoek van
Nannah Tak. Kinderen uit alle onderzochte bevolkingsgroepen eten meer
groente en fruit op school.
men is het erover eens dat het eten van voldoende groenten en fruit
(G&F) goed is voor de gezondheid. De meeste Nederlandse kinderen eten
echter minder dan de aanbevolen 200 gram groenten en twee stuks fruit
per dag. Om de G&F-inname van kinderen te verhogen is het
Schoolgruiten Project gestart met als belangrijkste element het
verstrekken van gratis groente en fruit op school.
Tak beschrijft in haar proefschrift onder meer de effectiviteit van de
voorziening op de korte en lange termijn. Hiervoor maakte zij gebruik
van een quasi-experimenteel ontwerp met een controle- en een
interventiegroep. De kinderen en de ouders vulden voor de interventie,
één en twee jaar later vragenlijsten in.
Na één jaar eten van groenten en fruit op school waren er duidelijk
positieve resultaten te zien: de kinderen met een niet-westerse
achtergrond rapporteerden een hogere groente-inname dan de
niet-westerse kinderen uit de controlegroep; de Nederlandse kinderen
uit de interventiegroep rapporteerden een hogere fruitinname dan de
Nederlandse kinderen uit de controlegroep.
Ook natwee jaar rapporteerde de interventiegroep een hogere
fruitinname dan de controlegroep. Bovendien rapporteerden de kinderen
uit de interventiegroep vaker G&F mee te nemen als tussendoortje voor
op school en minder vaak ongezonde snacks in vergelijking met de
kinderen uit de controlegroep.
In de uitgevoerde economische evaluatie is een afweging gemaakt tussen
de kosten en de gezondheidswinsten op lange termijn en is rekening
gehouden met een bedrag dat men bereid is te betalen. Rekening houdend
met deze aannames bleek dat het Schoolgruiten Project kosteneffectief
was.
© Copyright Vrije Universiteit Amsterdam