Netwerken oude stijl onvoldoende effectief
Nationaal NetwerkCongres 27-11-09
ROTTERDAM, 20090907 -- Deelnemers aan klassieke netwerkbijeenkomsten hebben een beperkte visie op netwerken en verspillen hun tijd met het zoeken naar afnemers; slechts 3% van de deelnemers aan bijeenkomsten doet zaken met elkaar. Tijdens het NetwerkCongres van 27/11 zal er antwoord worden gegeven op vraag wat de toekomst van netwerken gaat worden en hoe men op dit moment het maximale rendement uit netwerken kan halen.
Uit recent onderzoek naar het nut en de effecten van netwerken is gebleken dat 84% van de bezoekers aan netwerkbijeenkomsten dat doet om nieuwe klanten te werven terwijl 75% van de ondervraagden specifiek aangeeft geen leveranciers te zoeken. Fysieke netwerken zijn nog steeds veruit de populairste vorm van netwerken terwijl het succes van virtuele netwerken als LinkedIn, Twitter en Xing aanzienlijk betere resultaten oplevert in de vorm van nieuwe klanten, uitwisseling van ideeën, open source vraagbaak en onderlinge hulpverlening. Bijna 30% van de deelnemers aan virtuele netwerken geeft aan leveranciers en klanten te hebben gevonden, maar zij gebruiken web 2.0 hoofdzakelijk voor de uitwisseling van informatie en het verbreden van het kennisgebied. Met name beslissers en beïnvloeders afkomstig uit het MKB en ZZP'ers lijken het meest baat te hebben bij virtuele contacten. Het is daarom opmerkelijk dat nog maar 6% van zakelijk Nederland zich actief bezighoud met virtueel netwerken. Het alleen maar aanmaken van een profiel en achteroverleunen is zeker niet voldoende
Nationaal NetwerkCongres 27-11-09
De discussie rond de oude en nieuwe manier van netwerken geeft duidelijk aan dat met name zakelijk Nederland op dit moment door de bomen het bos niet meer ziet. Waar de ene onderneming virtueel netwerken aanmoedigt, doet de andere haar best om dit te verhinderen. Om duidelijkheid te brengen in de voor- en nadelen van (virtueel) netwerken wordt op 27 november a.s. in Rotterdam/Ridderkerk het eerste Netwerkcongres gehouden. Dit congres wordt georganiseerd door De Netwerkmakelaar; een van de eerste hybride netwerkorganisaties in Nederland. Tijdens dit unieke en interactieve congres geven 9 experts op het gebied van (virtueel) netwerken, zoals o.a. Drs. Jos van Hezewijk (Je kent wie je bent), Lode Broekman, Martijn Aslander( Mr. Lifehacker), Drs. Patty Harpenau (het Geheim van The Secret) en Frank van Marwijk (Manipuleren kun je leren), hun visie op de toekomst van netwerken. Nog niet eerder werd een zo sterk en deskundig sprekersteam samengesteld om de toekomst van netwerken onder de aandacht van een breed publiek te brengen.
De deelnemers aan het congres kunnen hun visitekaartjes overigens thuis laten want zij ontvangen een digitaal alternatief dat niet alleen drukkosten overbodig maakt, maar ook het relatiebeheer een stuk effectiever en efficiënter maakt.
Interactief
Tijdens het congres worden verschillende demonstraties verzorgd van netwerken `nieuwe stijl', is er gelegenheid om vragen te stellen aan de sprekers, kan er gestemd worden over diverse stellingen en kunnen nieuwe contacten worden gelegd.
De Netwerkmakelaar