Ingezonden persbericht


Persbericht Didaktief, 7 september 2009

Meer gymmen tegen obesitas - dat werkt niet

'Gymles is er niet voor de gezondheid of om overgewicht tegen te gaan', vindt hoogleraar Annelies Knoppers. 'Belangrijker is het dat kinderen plezier krijgen in sport en bewegen.' Vandaag overlegt de Tweede Kamer over de aanpak van dikke mensen. De VVD pleit voor meer gymles op scholen. Annelies Knoppers, hoogleraar Pedagogiek en Didactiek van de lichamelijke opvoeding en de sport is het daar niet mee eens. 'In de gymles moeten kinderen vooral vaardigheden aanleren en op hun lichaam gaan vertrouwen. De aanname dat sportief gezonder, dus beter is, kan averechts werken: jongeren die niet het gewenste lichaam hebben, kunnen ontmoedigd raken om te gaan sporten.'

Klasgenootjes van zorgleerlingen presteren niet slechter

Zorgleerlingen beïnvloeden nauwelijks de prestaties van de rest van de klas, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam. Hun klasgenootjes presteren niet beter of slechter dan andere leerlingen. Door het Weer Samen Naar School-beleid en het 'Rugzakje' zitten kinderen met autisme, gedragsproblemen of cognitieve problemen steeds vaker in de reguliere klas. Ouders en leraren zijn vaak bang dat zij de prestaties van de andere leerlingen beïnvloeden. Die zorg is dus niet terecht. Ook de verschillen op het gebied van hun sociaal-emotioneel functioneren zijn te verwaarlozen.

Geluk en Marcouch over schoolbesturen

'De macht van schoolbesturen is bijna absoluut en behoeft grenzen', zegt vertrekkend wethouder van Rotterdam, Leonard Geluk. Achmed Marcouch, wethouder in Amsterdam Slotervaart, herkent het probleem. 'Het is ontzettend moeilijk om schoolbesturen zover te krijgen dat ze openheid van zaken geven en bereid zijn actie te ondernemen. Te vaak wijzen zwakke scholen naar hun leerlingenpopulatie. Niemand kijkt naar zichzelf. Ik zeg wel eens: het zijn net Marokkanen. Erg defensief, snel in de slachtofferrol, weinig zelfreflectie en ze kunnen niet tegen kritiek.'

Lees het septembernummer van Didaktief

Noot voor de redactie /

Ingezonden persbericht