Taalachterstand van peuters te lijf gaan met logopedie loont


WOERDEN, 20090907 -- Nederland telt anderhalf miljoen laaggeletterden die moeite hebben met lezen en schrijven. Zij kunnen onvolledig deelnemen aan de maatschappij. Door kinderen al van jongs af aan in aanraking te brengen met boeken en verhalen, wordt het risico op laaggeletterdheid teruggedrongen. Kinderen die al vroeg met boeken vertrouwd raken, leren makkelijker lezen en schrijven. Voorgelezen worden en zelf lezen stimuleert de taalontwikkeling. Logopedie voor kinderen in de voorschoolse leeftijd voorkomt de latere gevolgen van laaggeletterdheid. Dit zegt de beroepsvereniging van logopedisten NVLF in het kader van de Week van de Alfabetisering, die vandaag begint.

"Jonge kinderen die worden voorgelezen ontwikkelen van jongs af aan het begrip van geschreven taal en raken vertrouwd met boeken. Dit stimuleert niet alleen hun woordenschat, maar ook het begrip van zinnen en verhalen. Ze ontdekken zo de manier waarop verhalen zijn gestructureerd. Verhalen lokken bovendien taalgebruik uit. Later profiteert het kind hiervan", zegt logopedist Gaby van de Venne namens de NVLF. Wanneer ouders laaggeletterd zijn, groeit een kind meestal op in een omgeving met weinig boeken. Een taalarme omgeving kan een taalachterstand in de hand werken. Als ouders hun kinderen niet voorlezen neemt de kans op een achterstand in de taalontwikkeling toe. Een goede leesvaardigheid draagt bij aan verbetering van schoolprestaties, terugdringen van vroegtijdig schoolverlaten en biedt een betere voorbereiding voor studie en arbeidsmarkt.

In peuterspeelzalen en het basisonderwijs staan taalontwikkeling en leesbevordering hoog op de prioriteitenlijst. De aandacht voor het boek binnen peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en school is belangrijk in de aanpak van taalachterstanden en leesproblemen. De ervaring is dat teveel kinderen met taalproblemen pas na hun 4e jaar worden verwezen naar logopedie. Te laat, want juist bij peuters kan veel worden gedaan om de achterstand in te halen of tot een minimum te beperken. Uiteindelijk zal dit bijdragen aan het terugdringen van het aantal laaggeletterden.
De specialistische kennis van de logopedist kan nog beter ingeschakeld worden voor vroegtijdige onderkenning, preventie en een `op maat' behandeling van taalproblemen.
Dyslexie is een veel voorkomende handicap, waardoor het lezen en spellen niet normaal verlopen. Hierdoor kampen veel jongeren met lees- en spellingproblemen. Gespecialiseerde logopedisten kunnen deze jongeren begeleiden waardoor laaggeletterdheid voorkomen wordt.

NVLF





Ingezonden persbericht