Hetze Consumenten Autoriteit en OPTA 'betuttelend'
Verkeersveiligheid in geding
DELFT, 20090907 -- De Consumenten Autoriteit en OPTA nemen gebruikers van nummerinformatiediensten in bescherming tegen de heersende onduidelijkheid over tarieven.
Per dag bellen 100.000 mensen naar nummerinformatie om een telefoonnummer te zoeken. Dat zijn 35 miljoen bellers per jaar. Ruim driekwart belt vanuit de auto of op de fiets om doorverbonden te worden. Volgens de Consumenten Autoriteit en OPTA realiseert de consument zich echter niet wat de kosten van het gesprek zijn. Zij adviseren het gevonden telefoonnummer op te schrijven en zelf te bellen. De aandacht van de bellende verkeersdeelnemer zal dan evenwel nog meer worden afgeleid. Het aspect van verkeersveiligheid wordt hiermee onderschat. De onzekerheid over de kosten van nummerinformatie en doorverbinden wordt nu weggenomen door tarieven concreet te vergelijken en te communiceren. Met deze informatie maakt de consument een bewuste keuze uit de verschillende aanbieders, zoals OPTA het nastreeft.
1850 ¤ 0,80 per minuut
1888 ¤ 0,70 per minuut
1890 ¤ 0,60 per minuut
1894 ¤ 1,30 per gesprek
Prijsvergelijk nummerinformatie aanbieders
Alle aanbieders sturen mobiele bellers een gratis SMS met gevonden nummer.
In Nederland duurt een gesprek gemiddeld 2,5 minuut. Dit is inclusief het vinden en doorverbinden naar het gezochte telefoonnummer.
De meest prijzige nummerinformatiedienst is bij een gesprek van gemiddeld 2,5 minuut ruim 53% duurder dan de goedkoopste aanbieder.
Gemiddeld genomen is het tarief van ¤ 1,30 per gesprek het meest voordelig.
Bij een gesprek tot 2 minuten en 10 seconden is het tarief van ¤ 0,60 per minuut het meest voordelig. Bij gesprekken die in totaal langer duren dan 2 minuten en 10 seconden is het tarief van ¤ 1,30 per gesprek het meest voordelig.
WiXi
Ingezonden persbericht