Ingezonden persbericht
Published: 11:39 07.09.2009 GMT+2 /HUGIN /Source: Rabobank /AEX: Rabobank /ISIN: -
Rabobank: Advocaten tonen onvoldoende klantgerichtheid en ondernemerschap
Advocaten zijn doorgaans te zeer gericht op de inhoud en te weinig op de wensen van hun klanten. Dat blijkt uit onderzoek dat Rabobank afgelopen juni verrichtte onder advocaten en het MKB. Rabobank pleit daarom in de branchestudie 'Pleidooi voor de klant - verder in advocatuur' voor meer ondernemerschap bij advocaten. Zakelijke klanten zijn verantwoordelijk voor driekwart van de omzet in de advocatuur. Maar in het MKB staat één op de drie bedrijven nog volledig open om een advocatenkantoor te kiezen. Daarmee laat de advocatuur rond 500 miljoen euro aan omzet liggen.
In Nederland zijn circa 15.500 advocaten, verdeeld over zo'n 3.800 kantoren. Financieel gaat het hen gemiddeld goed. Van de advocatenkantoren bij Rabobank in de boeken heeft meer dan de helft een eigen vermogen van 25% of meer. Ook de rendementen zijn bovengemiddeld. Slechts 10% van al deze kantoren heeft een negatief rendement. Meer dan 30% van hen heeft (zeer) goede rendementen.
Juridische markt verandert
Desondanks is de advocatuur is niet klaar voor de toekomst, stelt Richard Jeurissen, sectormanager commerciële dienstverlening van Rabobank. Want de markt voor juridische dienstverlening is volop in beweging: met nieuwe aanbieders en met klanten die vragen om andere juridische diensten. Ook de wetgeving van het beroep verandert met het verschuiven van de competentiegrenzen voor civiele zaken van 5.000 naar 25.000 euro, mogelijk per 1 januari 2011. Dit betekent dat dan veel meer zaken - zonder tussenkomst van een advocaat - aan een rechter kunnen worden voorgelegd.
Inhoud niet onderscheidend
Ondertussen blijven advocaten zich vooral richten op de kwaliteit van de inhoud. Maar dat is geen onderscheidende factor meer, aldus de onderzoekers. Daarbij is het aantal advocaten in de afgelopen tien jaar met 70% gestegen. Dit aantal stijgt de komende jaren verder door toegenomen studiemogelijkheden. Zo is HBO-rechten één van de snelst groeiende richtingen met ruim 8.300 studenten in afgelopen jaar. Dat maakt ondernemerschap en onderscheid nog belangrijker.
500 miljoen omzet ligt braak
Kansen voor de advocatuur liggen in het aanbieden van een transparant pakket met 'standaard' diensten voor nieuwe klanten. Dat werkt drempelverlagend voor ondernemers die weinig ervaring hebben met juridische vraagstukken. Uit het Rabo-onderzoek blijkt dat 1 op de 3 MKB-bedrijven openstaat voor het kiezen van een advocatenkantoor. Dat betekent - met een abonnement voor 12 uur met een uurtarief van 150 euro - een omzetpotentieel van 500 miljoen euro dat nu braak ligt.
Mediation als groeimarkt
Volgens Rabo-onderzoek maakte één op de vijf MKB-bedrijven in afgelopen 12 maanden gebruik van een advocaat, en dan gemiddeld 3,2 keer in deze periode. Deze MKB'ers geven aan dat zij liever een advocaat hebben die bemiddelt dan een die het conflict zoekt. Preventie en mediation zijn dan ook groeimarkten voor advocaten in het MKB. Verder vindt het MKB het essentieel dat de advocaat weet wat er speelt in de branche van de ondernemers. Een meerderheid van de MKB'ers vindt bovendien dat de bediening veel klantgerichter kan.
Mager ondernemerschap
Grote vraag is hoe sterk het ondernemerschap in de sector zich ontwikkelt. In het onderzoek geeft de branche zichzelf een mager zesje (6,2) en scoort het eigen kantoor met 6,9 bijna een ruim voldoende. Bijna de helft van de advocaten geeft echter aan dat visie en ondernemerschap ontbreken. Zo heeft 60% van de kantoren geen eigen marketingplan. Eenzelfde deel weet niet hoe het aantal klanten zich ontwikkelt. Ook is veel te verbeteren aan strategie, communicatie en interne processen. Zorgpunt is het personeelsbeleid dat volgens 3 op de 10 advocaten niet toekomstbestendig is, met als voorbeelden: de (on)mogelijkheid om parttime te werken en het aanstellingsbeleid van partners. Verder gaan advocaten meer samenwerken, zo verwacht Rabobank. Dat doet nu nog geen 2 procent. In 2015 zal 10% van de advocatenkantoren op de een of andere manier samenwerken, waardoor ook de kleinere kantoren door commerciële samenwerking kunnen blijven bestaan.
Toegang tot borgstellingkrediet
Door de overheid worden vrije beroepsbeoefenaren - waaronder een advocaat - niet als ondernemer gezien, want deze mag geen gebruik maken van de regeling Borgstelling MKB-kredieten. Dat is merkwaardig, want met de toenemende marktwerking en het vereiste ondernemerschap dienen ook advocaten in aanmerking te komen voor deze faciliteit. Rabobank heeft deze kwestie daarom op de najaarsagenda van het bankoverleg met het Ministerie van Economische Zaken geplaatst. Met de beschikbaarheid van het borgstellingkrediet worden advocaten uitgedaagd tot innovatieve investeringen, aldus Rabobank.
Ingezonden persbericht