Ingezonden persbericht


Persbericht

Onderzoek HP: tekst in groen overtuigt het meest
Letterkleur beïnvloedt keuze

Amstelveen, 7 september 2009 - De kleur van een tekst is van invloed op het besluitvormingsproces, zo blijkt uit onderzoek van HP naar kleurgebruik in geprinte materialen. In het onderzoek, uitgevoerd in negen verschillende landen waaronder Nederland, kregen 2000 respondenten een aantal neutrale stellingen in verschillende tekstkleuren te zien (1). 53 procent was het eens met een stelling in groen, terwijl dezelfde stelling in zwart slechts bij 39 procent tot een positieve respons leidde. Ook bleek een rode tekst drie keer meer extreme reacties, zowel positief als negatief, op te roepen dan een tekst in zwarte letters.

Als 's werelds grootste leverancier van printproducten is het voor HP belangrijk inzicht te hebben in de invloed van kleur op besluitvormingsprocessen. Ook voor bedrijven zijn de onderzoeksresultaten en de voordelen van het gebruik van kleur interessant. Printen in kleur wordt steeds toegankelijker en betaalbaarder; inzicht in hoe kleur het best ingezet kan worden en het beoogde resultaat geeft, is daarbij cruciaal.

Kleurgebruik en ROI
Onderzoek door het Institute for Color Research (2) liet eerder al zien dat mensen binnen 90 seconden een mening vormen over een persoon, omgeving of product en dat 62 tot 90 procent van die indruk gebaseerd is op niets anders dan kleur. Het HP-onderzoek toont nu aan dat hetzelfde geldt voor de tekstkleur in een document. Slim kleurgebruik van kan bedrijven zelfs geld opleveren; door de juiste kleuren te gebruiken in bijvoorbeeld marketingmaterialen generen ze meer aandacht en positievere reacties.

Adviezen van experts
Boudewijn Krijer, onafhankelijke expert in kleurenprinten en oprichter van demonstratie- en kenniscentrum voor HP-designjets ColorPlaza

"Kleurgebruik is een belangrijk wapen voor bedrijven om zicht te verzekeren van zichtbaarheid en aandacht. De laatste jaren zien we in het bedrijfsleven al steeds meer kleurgebruik. Zwart is vervangen door geel als bestverkopende kleur; de kleur groen - tien jaar geleden nog nauwelijks gebruikt - zien we steeds vaker. Dit heeft verschillende oorzaken, onder andere doordat de kosten van kleurenprinten steeds lager worden en de kwaliteit steeds hoger, zodat organisaties zelf materialen kunnen maken die bijna net zo goed zijn als die van professionele copy shops."

Patrick McGuire, President Creative Planning & Services bij internationaal communicatieadviesbureau Edelman "Niets heeft zoveel invloed op een product als kleur; het kan een product er stijlvol, duurzaam en vernieuwend uit laten zien. Een merk wordt, naast de naam, sterk geassocieerd met hun kleuren: PTT-groen, IBM-blauw, UPS-bruin. Omdat kleuren zich voor elk medium anders vertalen, is het voor optimale impact belangrijk altijd een mix van primaire, secundaire en tertiaire kleuren te gebruiken. Kies bij multimediale communicatiecampagnes (print, RTV, web en mobiel) voor kleuren die werken in verschillende formats; op een beeldscherm, geprint en als verpakking. Bepaalde kleuren zorgen voor een heldere boodschap in print, maar geven op een beeldscherm niet hetzelfde resultaat."

Luis Casado, Marketing Director voor LaserJet & Enterprise Solutions bij HP Imaging en Printing Group EMEA

"Printen wordt door bedrijven gezien als een kostenpost, maar juist in de huidige moeilijke tijden is het goed om te kijken naar wat het een bedrijf kan opleveren.

Bespaar bijvoorbeeld geld door intern kleurendocumenten en marketingmaterialen te printen in plaats van die uit te besteden aan dure copy shops. Als minder dan 2.000 pagina's geprint moeten worden, kan dit voordeliger intern gedaan worden. Voor grotere aantallen blijft het in veel gevallen voordeliger om dit uit te besteden. Bedrijven kunnen zo 40 procent besparen op hun kleurenprintkosten."

Over HP

HP is 's werelds grootste technologieconcern en maakt het gebruik van technologie eenvoudiger voor al zijn klanten - van de individuele consument tot de grootste multinational. Met een breed portfolio op het gebied van printing, personal computing, software, services en IT infrastructuur. Meer informatie over HP (NYSE: HPQ) is te vinden op www.hp.nl.

© 2009 Hewlett-Packard Development Company, L.P. De informatie hierin vervat is onderhevig aan wijzigingen zonder kennisgeving. De enige garanties voor HP-producten en diensten staan in de uitdrukkelijke garantieverklaringen die deze producten en diensten vergezellen. Niets hierin mag beschouwd worden als bijkomende waarborg. HP is niet verantwoordelijk voor technische of bewerkingsfouten of weglatingen hierin vervat.

(1) Onderzoek onder 2,000 werkende professionals van 16-55 jaar in Groot Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Nederland, Zweden, Zuid-Afrika en Rusland. Uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau ToLuna tussen 6 and 10 april '09. Gebaseerd op een serie neutrale beweringen waarop respondenten gevraagd werd aan te geven in hoeverre ze het met de bewering eens waren. De stellingen luiden: "Mei is mijn favoriete maand van het jaar" en "Ik voel me vandaag geïnspireerd!" Deze stellingen werden elk in verschillende tekstkleuren aan de respondenten voorgelegd.

(2) Onderzoek door Institute for Color Research, onderdeel van Color Communications. Inc.