OPENBARE VERSIE
Contactpersoon Ons kenmerk Uw kenmerk Doorkiesnummer
mr.drs. E.M.K. Sauren OPTA/AM/2009/201785 e-mail 17 juni 2009 (070) 315 35 14
Datum Onderwerp Bijlage(n)
21 juli 2009 09.0138.07 Scholenaanbod KPN
Geachte heer Huigen,
Naar aanleiding van uw e-mailbericht van 17 juni 2009, met daarin als bijlage opgenomen een notitie
met (o.a.) een opzet voor zogenoemd MVO-beleid van KPN in relatie tot gedragsregel 5, bericht het
college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (hierna: het college) u als volgt.
1 Voorstel KPN inzake MVO-beleid
Hoewel het KPN helder is dat een aanbod als het gratis scholenaanbod als gevolg van gedragsregel 5
niet kan worden gedaan, stelt zij zich op het standpunt dat het doen van dit soort aanbiedingen
niettemin mogelijk zou moeten zijn in het kader van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
Het concrete voorstel dat KPN hiertoe doet, luidt als volgt. KPN stelt voor om een MVO-beleid te
voeren tot een maximum van % van de omvang van de relevante retailmarkt.
OPTA dient dit beleid te toetsen op marktverstorende effecten, overige marktpartijen worden hierover
geconsulteerd en OPTA verleent openbaar toestemming voor een bestendig MVO-beleid. De kosten
van het MVO-beleid komen ten laste van KPN's corporate communicatiebudget. De facto betekent een
dergelijk MVO-beleid dat uitgaven die binnen dit beleid vallen, zijn vrijgesteld van gedragsregel 5.
KPN vraagt OPTA zo'n MVO-beleid goed te keuren. Het college zal in het vervolg van deze brief zijn
overwegingen ten aanzien van het verzoek van KPN nader uiteenzetten.
2 Beleidsregels gedragsregel 5
Gedragsregel 5 is opgenomen als onderdeel van de (wholesale) non-discriminatieverplichting in de
verschillende marktanalysebesluiten welke op 19 december 2008 zijn gepubliceerd en op 1 januari
2009 in werking zijn getreden. Op 27 mei 2009 heeft het college de "Beleidsregels inzake gedragsregel
Koninklijke KPN N.V.
Regelgeving en Europese Zaken
De heer dr. J. Huigen
Postbus 30000
2500 GA 'S-GRAVENHAGE
2500GA30000
2
5" (hierna: Beleidsregels) gepubliceerd.1 In deze Beleidsregels geeft het college een nadere
precisering van de kostenberekeningen van een prijstechnisch repliceerbare downstreamdienst en een
verdere uitwerking van correctiemaatregelen ingeval een downstreamdienst niet prijstechnisch
repliceerbaar is.
In beleidsregel 5 van de Beleidsregels heeft het college het volgende bepaald: "KPN dient nieuwe
diensten die niet in overeenstemming zijn met gedragsregel 5 te corrigeren vanaf het moment van de
start van de overtreding van gedragsregel 5. Voor de correctie van bestaande diensten die thans niet
aan gedragsregel 5 voldoen, kan het college KPN, rekeninghoudend met de omstandigheden van het
geval, een redelijke overgangstermijn gunnen."
Nieuwe diensten zijn downstreamdiensten die door KPN vanaf 1 januari 2009 zijn of worden
aangeboden. Bestaande diensten zijn downstreamdiensten die door KPN vóór 1 januari 2009 zijn
overeengekomen.
3 Afwijzing vrijstelling MVO-beleid
Het college wijst het voorstel inzake het MVO-beleid van KPN af. Het college overweegt hiertoe als
volgt. Een MVO-beleid zoals voorgesteld door KPN werkt naar oordeel van het college namelijk per
definitie marktverstorend en is om die reden economisch onwenselijk. KPN krijgt met een dergelijke
vrijstelling immers de mogelijkheid om op bepaalde segmenten van de markt (in casu scholen, maar
denk ook aan ziekenhuizen, charitatieve instellingen, etc.) de concurrentie volledig buitenspel te
zetten. Dit strookt niet met hetgeen het college met zijn marktanalysebesluiten, in het bijzonder met
gedragsregel 5, tracht te bereiken, namelijk het bevorderen van de concurrentie op markten waar KPN
over een AMM-positie beschikt.
Daarnaast bieden de Telecommunicatiewet noch de marktanalysebesluiten een grondslag om
uitsluiting van de concurrentie op bepaalde marktsegmenten toelaatbaar te achten en de op KPN
rustende verplichtingen (in casu gedragsregel 5) selectief en op basis van non-economische factoren
niet van toepassing te verklaren.
Afwijzing van KPN's voorstel betekent uiteraard niet dat KPN geen mogelijkheden zou hebben tot
bijvoorbeeld sponsoring van scholen. Zo staat het KPN bijvoorbeeld vrij om ten laste van haar
corporate communicatiebudget scholen een jaarlijkse schenking te doen. Het is KPN echter niet
toegestaan om downstreamdiensten (w.o. gratis internet) aan te bieden die in strijd zijn met
gedragsregel 5 en daarmee het level playing field verstoren. Zulke aanbiedingen, die bovendien
gedurende langere tijd in de markt staan, gaan ten koste van de concurrentie en de mogelijkheden
voor andere marktpartijen om op een eerlijke manier tot de markt toe te treden.
4 Overgangstermijn scholenaanbod (bestaande diensten)
Ten aanzien van KPN's huidige gratis scholenaanbod overweegt het college voorts het volgende. KPN
dient het scholenaanbod in overeenstemming te brengen met gedragsregel 5. Zoals is bepaald in de
Beleidsregels kan het college KPN bij de correctie van bestaande diensten een redelijke
overgangstermijn gunnen, afhankelijk van de omstandigheden van het geval. Het college geeft KPN de
1 Kenmerk: OPTA/AM/2009/201145.
3
mogelijkheid om het scholenaanbod, voor zover het bestaande diensten van vóór 1 januari 2009
betreft, uiterlijk aan het einde van het schooljaar 2009-2010 in overeenstemming te brengen met
gedragsregel 5. Dit betekent dat KPN's scholenaanbod uiterlijk 1 september 2010 volledig in lijn dient
te zijn met gedragsregel 5.
Bij de afweging van de belangen in de onderhavige casus heeft het college in grote mate rekening
gehouden met het - korte termijn - belang van de scholen. De scholen hebben met een
overgangstermijn tot 1 september 2010 ruim de tijd om zich te oriënteren op mogelijke alternatieven
voor het huidige aanbod van KPN en worden op deze manier niet geconfronteerd met een plotselinge
beëindiging - of financieel nadelige aanpassing - van het aanbod net nu zij hun begroting voor
komend schooljaar gereed hebben.
5 Nieuwe leveringen scholenaanbod (nieuwe diensten)
Ten aanzien van leveringen aan scholen die vóór 1 januari 2009 nog geen gebruik maakten van KPN's
scholenaanbod, merkt het college op dat deze aanbiedingen reeds op dit moment in overeenstemming
met gedragsregel 5 dienen te zijn. Nieuwe diensten dienen immers conform de Beleidsregels vanaf het
moment dat zij in de markt worden gezet, te voldoen aan gedragsregel 5. Dit betekent dat het college
ervan uitgaat dat KPN nieuwe diensten - indien van toepassing - vanaf 1 januari 2009 in
overeenstemming heeft gebracht met gedragsregel 5 ofwel dit per ommegaande alsnog doet.
Het ministerie van Economische Zaken ontvangt een afschrift van deze brief.
Daarnaast zal het college een afschrift van deze brief publiceren op zijn website. Om die reden
verzoek het college KPN om hem uiterlijk drie werkdagen na dagtekening van deze brief (bij voorkeur
per e-mail aan: ND-5@opta.nl) aan te geven of de brief naar de mening van KPN bedrijfsvertrouwelijke
informatie bevat.
Hoogachtend,
HET COLLEGE VAN DE ONAFHANKELIJKE POST EN TELECOMMUNICATIE AUTORITEIT,
namens het college,
Hoofd afdeling Markten
drs. D.I. Bos
Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit