Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
'Tweede Kamer: neem nu échte maatregelen tegen overgewicht!'
Den Haag, 4 september 2009 - De Nederlandse Hartstichting roept de Tweede Kamer op om maandag 7 september échte maatregelen te treffen om de toename van overgewicht in ons land te bestrijden. Op 7 september debatteert de Tweede Kamer met Minister Klink van Volksgezondheid over de Nota Overgewicht. Directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting: 'Er moet een eind komen aan de vrijblijvendheid in de bestrijding van overgewicht. Ik verwacht veel van de Tweede Kamer!'
Stam: "De overheid heeft twee concrete en effectieve middelen ter beschikking om eindelijk de verdere toename van overgewicht in ons land in te dammen. Ten eerste moeten kinderen tot 12 jaar zoveel mogelijk gevrijwaard worden van reclame voor snoep en ongezonde voeding. Laten we ophouden met wachten tot de industrie het zelf regelt. Tot op heden is dat niet gelukt. Juist kinderen onder de 12 jaar zijn uitermate gevoelig voor de verleidingen van reclame, steeds meer kinderen zijn te dik. Vraag van de industrie niet het onmogelijke maar help ze een handje en regel het bij wet." Een motie van de SP roept op tot het wettelijk beperken van reclame voor snoep en ongezonde voeding gericht op kinderen.
"Ten tweede moet er eenduidige en eenvoudige informatie op verpakkingen van voedingsmiddelen komen. Het beste werkt dit in combinatie met het zogenaamde verkeerslichtsysteem", aldus de directeur van de Hartstichting. Het verkeerslichtsysteem voorziet informatie over voedingswaarden van een kleur (bijvoorbeeld rood voor te veel en groen voor een laag vetgehalte), zodat de consument in één oogopslag de gezonde keuze kan maken. Stam: "In het Verenigd Koninkrijk functioneert dit systeem al langere tijd naar tevredenheid." Sinds kort bestaat er ook een stevige wetenschappelijke onderbouwing voor het verkeerslichtsysteem, dankzij het onderzoek van Food Standards Agency.
De Hartstichting strijdt al jaren samen met de Consumentenbond voor een verantwoord marketingbeleid en eenduidige, eenvoudige etikettering.
NOOT VOOR DE REDACTIE (