Partij van de Arbeid
`Neem maatregelen tegen overgewicht'
De PvdA wil dat het kabinet alles op alles zet om de stijgende trend
van overgewicht aan te pakken. Tweede-Kamerlid Khadija Arib acht de
huidige benadering te algemeen en te vrijblijvend. Ze pleit onder meer
voor een verbod op reclame voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op
kinderen jonger dan 12 jaar.
Ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders kampt met overgewicht.
Begin jaren tachtig was dat nog een op de drie. Vooral de toename
onder kinderen baart Arib zorgen: in 1980 had één op vijftien meisjes
van negen jaar overgewicht, in 1997 was dat al één op de zeven en in
2003 één op de vier. Arib: `Je zou toch denken dat de overheid
onderzoek laat doen naar effectieve manieren om in te grijpen.'
De Tweede Kamer besprak maandag de Nota Overgewicht van het ministerie
van Volksgezondheid. De nota vormt een oproep aan maatschappelijke
organisaties en lokale overheden uiteen te zetten hoe zij een bijdrage
kunnen leveren aan het terugdringen van overgewicht.
De tijd van vrijblijvendheid is voor Arib voorbij. Ze wijst erop dat
overgewicht een steeds groter probleem aan het worden is met ernstige
gevolgen voor mensen individueel en ook voor de samenleving als
geheel. Onderzoek wijst uit dat het voorkomen van overgewicht bij
Nederlanders tot 40 jaar kostenbesparend is voor de zorg. Tijdens het
debat maande ze het kabinet daarom tot het nemen van een pakket
maatregelen. Ze mist nu nog een concrete aanpak waarin duidelijke
doelen worden gesteld en verantwoording wordt afgelegd over de
resultaten. Het stoort haar bijvoorbeeld dat voor groepen met een
zwakkere sociaal-economische positie een specifieke aanpak schijnbaar
ontbreekt.
De door het kabinet gewenste zelfregulering heeft volgens Arib geen
enkel resultaat. Ze stelt vast dat de Consumentenbond en de
voedingsindustrie er al jaren niet in slagen om een afspraak te maken
over snoepreclame. `We kunnen nu definitief concluderen dat
zelfregulering is mislukt. Wetgeving is dus de enige manier om reclame
te verbieden.'
Reclameverbod
Arib wijst erop dat uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een
reclameverbod effect heeft. `Hoe kan het dat overheid bij reclame voor
het lenen van geld vindt dat mensen beschermd moeten worden tegen
onverantwoord financieel gedrag, terwijl kinderen kennelijk niet
beschermd hoeven te worden tegen reclame voor voedingsmiddelen die
voor ernstige gezondheidsproblemen zorgen?'
Arib vindt tenslotte dat de overheid scholen actief moet aansporen om
fruit, melkproducten en water aan te bieden. Ook roept ze minister van
VWS Ab Klink (CDA) op onderzoek te laten doen naar de
gezondheidsrisico's van energiedrankjes. In Duitsland wordt het
gebruik ervan sterk ontmoedigd bij jongeren onder de 16 jaar.