Partij van de Arbeid

`Neem maatregelen tegen overgewicht'

De PvdA wil dat het kabinet alles op alles zet om de stijgende trend van overgewicht aan te pakken. Tweede-Kamerlid Khadija Arib acht de huidige benadering te algemeen en te vrijblijvend. Ze pleit onder meer voor een verbod op reclame voor ongezonde voedingsmiddelen gericht op kinderen jonger dan 12 jaar.

Ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders kampt met overgewicht. Begin jaren tachtig was dat nog een op de drie. Vooral de toename onder kinderen baart Arib zorgen: in 1980 had één op vijftien meisjes van negen jaar overgewicht, in 1997 was dat al één op de zeven en in 2003 één op de vier. Arib: `Je zou toch denken dat de overheid onderzoek laat doen naar effectieve manieren om in te grijpen.'

De Tweede Kamer besprak maandag de Nota Overgewicht van het ministerie van Volksgezondheid. De nota vormt een oproep aan maatschappelijke organisaties en lokale overheden uiteen te zetten hoe zij een bijdrage kunnen leveren aan het terugdringen van overgewicht.

De tijd van vrijblijvendheid is voor Arib voorbij. Ze wijst erop dat overgewicht een steeds groter probleem aan het worden is met ernstige gevolgen voor mensen individueel en ook voor de samenleving als geheel. Onderzoek wijst uit dat het voorkomen van overgewicht bij Nederlanders tot 40 jaar kostenbesparend is voor de zorg. Tijdens het debat maande ze het kabinet daarom tot het nemen van een pakket maatregelen. Ze mist nu nog een concrete aanpak waarin duidelijke doelen worden gesteld en verantwoording wordt afgelegd over de resultaten. Het stoort haar bijvoorbeeld dat voor groepen met een zwakkere sociaal-economische positie een specifieke aanpak schijnbaar ontbreekt.

De door het kabinet gewenste zelfregulering heeft volgens Arib geen enkel resultaat. Ze stelt vast dat de Consumentenbond en de voedingsindustrie er al jaren niet in slagen om een afspraak te maken over snoepreclame. `We kunnen nu definitief concluderen dat zelfregulering is mislukt. Wetgeving is dus de enige manier om reclame te verbieden.'

Reclameverbod
Arib wijst erop dat uit Amerikaans onderzoek blijkt dat een reclameverbod effect heeft. `Hoe kan het dat overheid bij reclame voor het lenen van geld vindt dat mensen beschermd moeten worden tegen onverantwoord financieel gedrag, terwijl kinderen kennelijk niet beschermd hoeven te worden tegen reclame voor voedingsmiddelen die voor ernstige gezondheidsproblemen zorgen?'

Arib vindt tenslotte dat de overheid scholen actief moet aansporen om fruit, melkproducten en water aan te bieden. Ook roept ze minister van VWS Ab Klink (CDA) op onderzoek te laten doen naar de gezondheidsrisico's van energiedrankjes. In Duitsland wordt het gebruik ervan sterk ontmoedigd bij jongeren onder de 16 jaar.