Blauw Research
---
Zes op de tien huishoudens heeft een navigatiesysteem
TomTom is duidelijk markleider, zowel voor portable systemen als op de
mobiele telefoon
Rotterdam , 7 september 2009
Zes op de tien Nederlandse huishoudens bezit één of meerdere
navigatiesystemen. Een draagbaar systeem is populair want vier op de
tien Nederlandse huishoudens beschikt over een draagbaar
navigatiesysteem, terwijl 15 procent van de navigatiesystemen is
ingebouwd in het dashboard van de auto. Daarnaast maakt 18 procent
gebruik van de mobiele telefoon of pda om de weg te vinden, zo blijkt
uit de Navigatie Monitor 2009, het periodieke onderzoek naar de markt
voor navigatiesystemen van Blauw Research.
TomTom duidelijk marktleider
TomTom is duidelijk marktleider binnen de markt voor draagbare
navigatiesystemen: 55 procent van de mobiele navigatie bezitters
beschikt over een systeem van dit merk. Op grote achterstand volgen
nummer twee MioTechnology en nummer drie Garmin met marktaandelen van
respectievelijk 10 procent en 9 procent.
Ook voor navigatiesystemen op de mobiele telefoon heeft TomTom een
sterke positie, 58 procent van de mobiele telefoons en PDAs met
navigatiesoftware is voorzien van TomTom Navigator. Google Maps en
Nokia Maps hebben beiden circa 10 procent marktaandeel en Route66 komt
op de vierde plaats met 8 procent. Een ingebouwd systeem in de auto is
vaak van de autofabrikant zelf (43 procent), of van VDO Dayton (15
procent). Een fors deel van de consumenten (17 procent) heeft geen
idee wie het systeem eigenlijk levert.
Bijgeleverde kaarten en prijs belangrijkste aspecten bij aanschaf
Bij de aanschaf van een navigatiesysteem worden de bijgeleverde
kaarten (68 procent) en de prijs van het apparaat en de software (60
procent) het belangrijkst gevonden. Ook de grootte van het scherm (43
procent ), de prijs van nieuwe kaarten (31 procent) en een TMC functie
(27 procent) zijn belangrijke aspecten. Audio en video
afspeelmogelijkheden worden door slechts een enkeling (circa 2
procent) belangrijk geacht.
Weinig updates van kaartmateriaal
Opvallend is dat, ondanks het belang van de prijs van nieuwe kaarten,
slechts een kleine groep bezitters van een navigatiesysteem al wel
eens een update van het kaartmateriaal heeft aangeschaft. Bij een
ingebouwd systeem in de auto hebben acht op de tien bezitters nog
nooit een update aangeschaft. Bij een draagbaar systeem heeft een
kwart wel eens een update van de kaarten aangeschaft. Bij de mobiele
telefoon bezitters is updaten wel meer gangbaar; 44 procent heeft de
kaarten wel eens vernieuwd.
Vervangingsmarkt staat onder druk
Slechts vier procent van de ondervraagde gezinnen verwachtte in het
afgelopen half jaar een nieuw portable navigatiesysteem aan te
schaffen. Zeven op de tien verwachtten toen dat dit (weer) een TomTom
zou zijn. Dat houdt in dat er bijna 300.000 portable navigatiesystemen
vervangen zouden moeten zijn in Nederland in de afgelopen zes maanden.
Blauw Research zal binnenkort de ondervraagde huishoudens opnieuw
benaderen in een vervolgmeting om de vervangingsmarkt in kaart te
brengen. Geïnteresseerden in dit nieuwe onderzoek kunnen contact
opnemen met Ivo Langbroek via +31 10 4000 924 of
ivo.langbroek@blauw.com
Over het onderzoek:
Aan het begin van dit jaar (februari 2009) onderzocht Blauw Research
het bezit van navigatiesystemen en de aankoopverwachtingen in 2009.
Cijfers kwamen tot stand via een representatief onderzoek onder 1018
Nederlandse huishoudens (Nieuw Nederlands Peil panel).