1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
VenW/DGMo-2009/7387
Uw kenmerk
Datum 7 september 2009 -
Onderwerp aanpak passages stoptonend sein (STS) Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Hier bijgevoegd doe ik u toekomen de rapportage "STS-passages 2008, analyse
en resultaten over de periode 2004-2008" van de Inspectie Verkeer en
Waterstaat. Hieronder licht ik de belangrijkste conclusies uit de rapportage toe en
geef ik aan welke maatregelen ik op basis daarvan zal nemen.
Zoals aangegeven in mijn brief aan uw Kamer van 27 april 20091 was het aantal
STS-passages in 2008 13% lager dan in 20072. De hieraan verbonden risico's
waren in 2008 11% lager dan in 2007. Inmiddels is ook bekend dat in de eerste
helft van 2009 119 STS-passages hebben plaatsgevonden3, dat is gemiddeld
ongeveer hetzelfde als in 2008. De spoorbranche heeft aan mij aangegeven dat
deze stabilisatie verklaard wordt door het blijvende effect van de maatregelen die
in 2008 hebben geleid tot een daling van het aantal STS-passages4. Ik ben blij
dat deze maatregelen effect sorteren. De spoorbranche heeft aan mij aangegeven
dat de implementatie van ATB Verbeterde versie (ATB Vv) naar verwachting vanaf
nu zal leiden tot een verdere daling van het aantal STS-passages.
De STS-doelstellingen zoals die door de spoorbranche zijn voorgesteld ambiëren
een reductie van het aantal STS-passages met 50% en een vermindering van het
aan deze STS-passages verbonden risico met 75% in 2009 ten opzichte van
20035. In de rapportage "STS-passages 2008, analyse en resultaten over de
periode 2004-2008" is onder andere geëvalueerd in hoeverre de huidige
ontwikkelingen rondom STS-passages en de verwachte effecten van de in gang
gezette maatregelen zullen leiden tot het behalen van deze STS-doelstellingen.
1 kamerstuk 29893, nr. 81
2 240 STS-passages in 2008, 275 STS-passages in 2007
3 Het definitieve uiteindelijk vastgestelde aantal kan nog iets hiervan afwijken in verband
met nog lopend incidentenonderzoek door de Inspectie Verkeer en Waterstaat.
4 Emplacementanalyse, sneeuw- en zonnekappen, machinistenprogramma en
instelvoorschriften.
5 In 2003 hebben 265 STS-passages plaatsgevonden.
a
Pagina 1 van 2
Uit deze evaluatie blijkt dat volgens de huidige inzichten de reductie van het
Datum
aantal STS-passages na afronding van de nu lopende implementatie van ATB
Verbeterde versie 19-23% ten opzichte van het referentiejaar 2003 zal bedragen Ons kenmerk
en de reductie van het daaraan verbonden risico 51-63%. In de op 30 september VenW/DGMo-2009/7387
2008 naar uw Kamer gestuurde brief over de evaluatie over de periode 2003-
20076 waren deze inzichten respectievelijk 10-15% voor de reductie van het
aantal STS-passages en 22-49% voor de reductie van het daaraan verbonden
risico. Het verschil met de huidige hogere scores wordt veroorzaakt door meer
ervaringsgegevens over de STS-passages tot nu toe en over de maatregelen die
daartegen genomen worden. Omdat de inbouw van ATB Vv in infrastructuur en
treinen grotendeels in de loop van 2009 plaatsvindt7 zullen deze aantal- en
risicoreducties naar verwachting nog niet bereikt worden in 2009, maar wel in
2010.
Ik ben blij met de in 2008 bereikte verbeteringen, met de substantiële reductie
die na de implementatie van ATB Vv bereikt zal zijn en vooral met de verwachting
dat de risicoreductie de doelstelling van 75% gaat benaderen. Ik vind deze
risicoreductie belangrijk omdat deze een goede indicatie geeft van de mate van
veiligheid. Verder mag niet vergeten worden dat bij het formuleren van de
doelstellingen in 2004 nog geen rekening is gehouden met de groei die het
treinverkeer sindsdien heeft doorgemaakt. Een intensiever treinverkeer leidt
immers in beginsel tot een grotere kans op STS-passages.
Zoals in mijn brief aan uw Kamer van 27 april 2009 aangegeven verlang ik echter
wel extra maatregelen om er alles aan te doen dat de gestelde doelstellingen
alsnog worden behaald. Ik heb daarom aan de spoorbranche gevraagd hoe de
STS-doelstellingen alsnog gerealiseerd kunnen worden. De spoorbranche heeft
mij daarop voorgesteld om 100 extra seinen te voorzien van ATB Vv. Zowel
ProRail als de Inspectie Verkeer en Waterstaat verwachten dat hiermee de
doelstelling van 75% risicoreductie gerealiseerd zal worden. Ik zal dan ook aan
ProRail vragen om deze uitbreiding van de implementatie van ATB Vv zo spoedig
mogelijk te realiseren.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
6 brief "aanpak passages stopttonend sein", kenmerk VenW/DGMo-2008/1534
7 De spoorbranche verwacht dat eind 2009 85% van alle treinen en 1154 seinen voorzien
zullen zijn van ATB Vv.
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat