4. Kamervragen Van gerven over complicaties in privéklinieken
Kamervragen Van gerven over complicaties in privéklinieken
Kamerstuk, 7 september 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
CZ-K-U-2939972
2 september 2009
Betreft Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u, mede namens de minister van Justitie, de antwoorden
op de vragen van het KamerlidVan Gerven(SP) overcomplicaties in
privéklinieken(23 juni 2009).
Hoogachtend,
de Minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
dr. A. Klink
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Van Gerven over
complicaties in privéklinieken.
(23 juni 2009)
1
Bent u bekend met het grote aantal complicaties (ernstige
wondinfecties na het plaatsen van borstimplantaten door foutieve
plaatsing van de borstprotheses) dat gemeld is aan de Inspectie voor
de Gezondheidszorg (IGZ) betreffende de Citykliniek in Den Haag? 1)
1
Ja.
2
Bent u ervan op de hoogte dat bij patiënten die daar worden behandeld
de borstprotheses op incorrecte wijze worden ingebracht, waarbij de
incisie dwars door de tepel loopt die zorgt voor verminderde
sensibiliteit en schade aan de klierschijf? Hoe beoordeelt u deze
operatietechniek?
2
De IGZ heeft de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie
(NVPC) om nadere informatie gevraagd betreffende de gebruikte
operatietechniek. De NVPC classificeert de operatietechniek die door
de arts van de CityKliniek wordt toegepast als een inferieure
techniek.
3
Is het waar dat de kliniek ook een operatie heeft verricht bij een
mannelijke transseksueel? Is de kliniek hiertoe bevoegd? Is de
behandeling adequaat geweest? Wat is uw oordeel hierover?
3
De IGZ heeft meerdere meldingen ontvangen, waaronder van een
mannelijke transseksueel. De IGZ is bezig deze meldingen te
onderzoeken.
4
Welke stappen heeft de IGZ inmiddels ondernomen na de meldingen? Vindt
u dat de IGZ snel genoeg in actie is gekomen na deze meldingen van
ernstige aard door beroepsgenoten? Zo ja, kunt u dit toelichten? Zo
nee, waarom niet?
4
Op basis van een melding, die vervolgens niet nader onderzocht kon
worden door de IGZ omdat de melder de melding introk, is de IGZ,
voordat zij meldingen van ernstige aard had ontvangen, gestart met
algemeen onderzoek naar de instelling. Na ontvangst van vervolgens
meerdere ernstige meldingen is besloten tot een onverwacht
inspectiebezoek aan de CityKliniek op 25 juni jongstleden. De
resultaten daarvan zijn u inmiddels bekend.
Wij beschouwen dat als een adequaat optreden.
5
Wat is u bekend over de gynaecoloog G. die aldaar opereert? Is hij
Big-geregistreerd? Is hij van onbesproken gedrag? Wat is er waar van
de geruchten dat hij problemen in Engeland heeft gehad, en met reden
daar is vertrokken? Wat is de reden van zijn vertrek uit Engeland?
5
De arts G. is in het BIG-register geregistreerd als gynaecoloog. Uit
het register kan men opmaken dat de arts in 2004 voor zes maanden is
geschorst.
Er is eerder een tuchtrechtelijke maatregel tegen hem opgelegd.
Eventuele signalen omtrent het functioneren van de arts in Engeland
zullen door de IGZ nader onderzocht worden.
6
Is het waar dat hij ook werkzaam is in de Welnesskliniek te Genk? Wat
zijn de ervaringen met deze kliniek? Is betrokkene in België van
onbesproken gedrag?
6
Het is bekend dat hij ook werkzaam is in de Wellnesskliniek in Genk.
Gegevens over zijn professioneel handelen aldaar zijn ons niet bekend.
Wel is inmiddels in de media bekend gemaakt dat de arts door de
Wellnesskliniek, mede in verband met het bevel van de IGZ, op
non-actief is gesteld.
7
Wat vindt u van het feit dat de Citykliniek met lage prijzen vrouwen
tot borstvergrotingsoperaties probeert te verleiden? Vindt u niet dat
privéklinieken met een basisprijs zouden moeten werken, waarbij men
ervan uit kan gaan dat voor die prijs zorg van goede kwaliteit geboden
kan worden? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe gaat u bevorderen dat dit
tot stand komt?
7
De DBC-systematiek geldt niet alleen voor ziekenhuizen, maar ook voor
zelfstandige behandelcentra, privéklinieken en zelfstandig gevestigde
medisch specialisten. De tarieven voor DBC's in het A-segment gelden
hier echter als maximumtarieven. De DBC borstvergroting valt onder het
A-segment en het bijbehorende tarief is EUR2.633,05. Een privékliniek
kan dus onder deze prijs de behandeling aanbieden. Uitgangspunt is dat
het bieden van een kwalitatief goede behandeling in privéklinieken de
verantwoordelijkheid is van de privéklinieken zelf. Hier houdt de IGZ
toezicht op. De kwaliteit wordt niet gewaarborgd door het vragen van
een hogere prijs.
8
Is het waar dat de kliniek werkt met merkloze protheses, hetgeen zeer
ongebruikelijk is? Is dit niet in strijd met de wet, omdat zo de
herkomst van de protheses niet is te achterhalen? Zo ja, wat gaat u
hiertegen ondernemen?
8
Een implantaat moet altijd voorzien zijn van een merk en een uniek
nummer zodat de herkomst van ingebrachte implantaten is te
achterhalen. Tijdens het bezoek van de IGZ aan de Citykliniek heeft de
IGZ geen merkloze borstprotheses aangetroffen. De borstprotheses die
tot op heden verwijderd zijn bij patiënten met klachten zijn helaas
niet bewaard, hetgeen verder onderzoek bemoeilijkt. Niettemin zal de
IGZ het onderzoek voortzetten naar de melding van de Nederlandse
Vereniging voor Plastische Chirurgie, waarin aangegeven wordt dat er
merkloze protheses zijn gebruikt.
9
Is het niet wenselijk dat deze kliniek per direct wordt gesloten om
verdere schade bij patiënten te voorkomen? Is hier nog een taak
weggelegd voor het OM?
9
Aansluitend aan het IGZ-bezoek aan de kliniek is de kliniek gesloten
door middel van een bevel conform artikel 7, vierde lid, van de
Kwaliteitswet zorginstellingen.
Dit bevel is op 2 juli 2009 door de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport verlengd.
Naar aanleiding van een oproep in de media heeft politie Haaglanden
meer dan honderd meldingen ontvangen van personen die klachten hebben
over de Citykliniek dan wel haar medisch directeur. Deze mensen zullen
binnen enkele weken een vragenlijst ontvangen aan de hand waarvan de
klachten worden geïnventariseerd. Ook wordt dan bezien of aangiftes
van strafbare feiten kunnen worden opgenomen. In de gevallen die
daarvoor in aanmerking komen, zal aan de klagers worden verzocht om
aangifte te doen. Het Openbaar Ministerie zal zich vervolgens beraden
over de vervolging van de aangegeven feiten.
10
Is het waar dat de op last van de IGZ gesloten Silhouetkliniek in
Breda weer begonnen is? Heeft de IGZ daar toestemming voor gegeven? Zo
ja, op welke gronden?
11
Is het waar dat de eerste complicatie van een
borstvergrotingsbehandeling door thoraxchirurg V. al weer is gemeld
bij de IGZ? Zo ja, tot welke vervolgstappen van de IGZ leidt dit om de
kwaliteit van de geboden zorg in de Silhouetkliniek te kunnen
garanderen?
10 en 11
De Silhouetkliniek bestaat uit twee locaties, te weten in Weert en in
Breda. Overigens heeft de Silhouetkliniek, op aandringen van de IGZ,
zelf besloten tot sluiting. In de kliniek te Breda worden momenteel
alleen botoxinjecties en consulten verricht.
De IGZ heeft op 25 maart voor de derde maal een bezoek gebracht aan de
kliniek in Weert. De IGZ heeft toen geconstateerd dat er inmiddels
verbeteringen waren aangebracht in de inrichting van de kliniek. Ook
de bedrijfsvoering was op een aantal punten aangepast. Op grond van
deze nieuwe situatie is de sluiting opgeheven.
Op maandag 22 juni heeft de IGZ een nieuwe melding ontvangen over de
kliniek in Weert. Deze melding heeft betrekking op de periode voor
sluiting van de Silhouetkliniek. Op 10 juli heeft een gesprek
plaatsgevonden tussen de IGZ en de melder. Omdat het onderzoek nog
loopt kunnen hierover geen uitspraken worden gedaan. Wij zullen u
later nader informeren over de afhandeling van deze melding.
12
Vindt u dat wijziging van wetgeving gewenst is om medisch specialisten
die niet opgeleid zijn voor specifieke operaties te verbieden deze uit
te voeren? Zo nee, waarom niet?
12
Het uitvoeren van een operatie betreft een handeling, die op grond van
artikel 36 van de Wet Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg(BIG)
is voorbehouden aan de in dat artikel genoemde beroepsbeoefenaren (in
beginsel artsen, tandartsen en verloskundigen). De Wet BIG kent voorts
het uitgangspunt dat uitsluitend diegenen zelfstandig bevoegd zijn om
voorbehouden handelingen verrichten, die daartoe aantoonbaar deskundig
en bekwaam zijn.
Opneming in de Wet BIG van een lijst van specifieke operaties die door
medisch specialisten zonder de vereiste opleiding niet verricht mogen
worden is voorts onwenselijk, omdat daarmee een suggestie van
actualiteit en volledigheid wordt gecreëerd die in de praktijk niet
waargemaakt kan worden. Niet alleen zijn de voortschrijdende
technische ontwikkelingen (ook op chirurgisch vlak) daaraan debet, ook
staan de werkterreinen van de onderscheiden categorieën van de
gespecialiseerde beroepsbeoefenaren niet exact vast, zodat beperking
tot gespecialiseerde beroepsbeoefenaren van een bepaald beroep niet
goed mogelijk is.
Ten slotte spoort het opnemen van een limitatieve lijst niet met het
beleid in het kader van taakherschikking, waarin een bepaalde
handeling qua uitvoering niet wordt voorbehouden aan één specifieke
beroepsgroep, maar waarin het mogelijk moet zijn dat deze handeling
ook door een andere beroepsbeoefenaar kan worden uitgevoerd, mits deze
daartoe aantoonbaar deskundig is en daartoe geverifieerd bekwaam kan
worden geacht.
13
Wat vindt u van het idee om, wanneer medisch niet noodzakelijke
behandelingen in privéklinieken leiden tot complicaties die
behandeling in de reguliere zorg noodzakelijk maken, de privéklinieken
voor deze kosten te laten opdraaien? Als u dit onderschrijft, bent u
dan bereid hiertoe maatregelen te nemen?
13
Wanneer tekortschietende zorg leidt tot vervolgbehandeling is het op
grond van het Burgerlijk Wetboek voor de patiënt of de verzekeraar
reeds mogelijk om degene die in de zorg is tekortgeschoten aan te
spreken op vergoeding van de daaruit voortvloeiende schade, waaronder
de kosten van vervolgbehandeling.
14
Deelt u de mening dat het wenselijk is om een vergunningstelsel voor
privéklinieken in te voeren om zo beter de veiligheid en kwaliteit van
de geboden behandelingen aan patiënten te waarborgen? Zo nee, waarom
niet?
14
Nee, dat vind ik niet wenselijk. Net als in ziekenhuizen en
zelfstandige behandelcentra (zbc's) dienen ook de specialisten
werkzaam in privéklinieken zich onder andere aan de Wet BIG en aan de
Kwaliteitswet zorginstellingen te houden. De verplichting om alle zorg
op orde te hebben volgt dus uit de kwaliteitswet en de Wet BIG.
Ik werk al enige tijd aan versterking van het toezicht op
privéklinieken. Momenteel ligt de Wet uitbreiding bestuurlijke
handhaving (WUBHV) in de Eerste Kamer. In deze wet is opgenomen dat
zorgaanbieders, die zorg leveren die niet valt onder zorg als
omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet, verplicht zijn
zich te registreren. Op basis van deze registratie krijgt elke
privékliniek een vragenlijst op basis waarvan de IGZ kan toetsen of de
kliniek voldoet aan de kwaliteitseisen. Deze eisen zijn niet anders
dan de eisen die bij een vergunning worden gesteld. De IGZ zal bij
iedere nieuwe geregistreerde privékliniek in het eerste jaar langsgaan
om te kijken of die voldoet aan de kwaliteitseisen. Vervolgens valt de
kliniek onder het reguliere toezicht van de IGZ. Bij niet voldoen aan
de kwaliteitseisen zal de IGZ maatregelen nemen, waarvan sluiting de
meest verregaande is. Tot slot zullen ook transparantie-eisen gesteld
worden aan privéklinieken in een vorm die voldoet aan de eisen van het
Jaardocument Maatschappelijke verantwoording. In het conceptvoorstel
van de Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) zal worden geregeld dat alle
zorgaanbieders zich in elk geval jaarlijks dienen te verantwoorden hoe
zij deze wet hebben nageleefd.
Ook wanneer er een vergunningplicht geldt zal risicogestuurd toezicht
door de IGZ het instrument zijn om de kwaliteit in privéklinieken te
bewaken. Bovendien zal een vergunningplicht gepaard gaan met
administratieve lasten.
1) Brief van de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie aan
de IGZ. Utrecht 25 mei 2009.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport