1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
-
T -
Ons kenmerk
CEND/FMC-2009/1465
Uw kenmerk
Datum 7 september 2009 -
Onderwerp Uitgaven externe inhuur 2008 Bijlage(n)
1
Geachte voorzitter,
Bij de brief van 24 juni 2009, met het kenmerk TK 2008-2009, 31 701, nr. 21,
heeft de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijkrelaties (BZK) de Tweede
Kamer geïnformeerd over de invoering van een rijksbreed sturingsinstrument
externe inhuur.
Conform toezegging bied ik u hierbij een nadere toelichting aan over de
gerealiseerde uitgaven externe inhuur 2008 bij het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat.
Realisatie inhuurpercentage 2008
Het rijksbrede sturingsinstrument externe inhuur voorziet in een algemene norm
van 13% externe inhuur van de totale personele uitgaven. Bij een strikte
toepassing van dit sturingsinstrument bedraagt het percentage externe inhuur
van Verkeer en Waterstaat over 2008 9,9%. Dat ligt daarmee onder de norm van
13%.
Verkeer en Waterstaat heeft in 2008 diverse eenmalige uitgaven externe inhuur
gekend die het percentage hebben beïnvloed. Ten eerste gaat het hierbij om
inhuur ter ondersteuning van het rijksbrede streven naar een efficiënte en
effectieve bedrijfsvoering. Dat betrof onder meer inhuur van externen voor het
digitaliseren van de personeelsdossiers, het realiseren van de `insourcing' van
werkplekondersteuning van de ministeries Sociale Zaken en Werkgelegenheid en
Volksgezondheid, Welzijn en Sport bij de Shared Services Organisatie en het
treffen van voorbereidingen voor de overgang naar 4FM (een samenwerking-
verband tussen vier ministeries ten aanzien van facilitair management).
In de tweede plaats is door de ministerraad bij het vaststellen van het Partieel
Uitvoeringsbesluit voor Anders Betalen voor Mobiliteit besloten tot voorlopige
uitbreiding van de personele capaciteit met 85 fte aan externe inhuur.
a
agina 1 van 4
P
Naast de inhuur volgens de definitie van de sturingsinstrument externe inhuur
Datum
heeft bij VenW in 2008 ook inhuur plaatsgevonden ten behoeve van andere 7 september 2009
functies die zich niet laten onderbrengen in de categorieën van het Ons kenmerk
sturingsinstrument en die ook niet meetellen voor de norm van 13%. Het CEND/FMC-2009/1465
sturingsinstrument externe inhuur richt zich namelijk limitatief op
beleidsgevoelige, beleidsondersteunende inhuur en inhuur ter ondersteuning van
de bedrijfsvoering. Voor Verkeer en Waterstaat is externe inhuur gericht op het
ondersteunen van het primaire uitvoeringsproces een belangrijke categorie. Van
de totale opgave in het departementale jaarverslag 2008 van 144,2 miljoen
betreft dit 58 miljoen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld bij Rijkswaterstaat om
inhuur ten behoeve van sluis- en brugbediening, nautische activiteiten,
handhaving, verkeerskunde, veiligheid & gezondheid alsmede om programma- en
projectmedewerkers (projectmanagement, techniek, omgeving, project-
ondersteuning, risicobeheersing en contractbeheersing).
Ik heb er los van het rijksbrede sturingselement totnogtoe voor gekozen een
zo integraal mogelijk beeld te bieden van de uitgaven externe inhuur zoals blijkt
uit de departementale jaarverslagen. Het gaat daarbij om een aanvullende post
externe inhuur van respectievelijk 95,6 miljoen in 2007 en 58 miljoen in
2008. Wanneer deze externe inhuur ter ondersteuning van het primaire proces
wordt meegerekend in het geheel, dan bedraagt het totale percentage externe
inhuur voor 2008 15,5% (zie bijlage 1).
Sturen op reductie externe inhuur
Mijn inzet is om de uitgaven voor externe inhuur waar mogelijk te beperken.
Dat heeft in 2008 een aanzienlijke reductie opgeleverd: de uitgaven bij Verkeer
en Waterstaat voor externe inhuur in 2008 zijn ten opzichte van 2007 gedaald
met 75 miljoen. Dit is het gevolg van een hogere bezetting met eigen personeel
door het vervullen van vacatures, een strakke sturing op de afname van inhuur in
het kader van nadere uitwerking van de kernactiviteiten en de keuze om meer
aan de markt over te laten (de 'markt-tenzij' gedachte). Verdere daling van
externe inhuur in de komende jaren hangt onder andere af van de mogelijkheden
voor verdere productiviteitsstijging en vooral de ontwikkeling van het beleids-,
toezichts- en uitvoeringsprogramma. De wensen van uw Kamer spelen hierbij
voor mij een belangrijke rol.
De komende jaren heb ik een ambitieus uitvoeringprogramma. Complexe en
omvangrijke projecten als Anders Betalen voor Mobiliteit, de Spoedwet
Wegverbreding en de ontwikkeling en de uitvoering van het Deltaprogramma zijn
absolute topprioriteiten van dit kabinet, boven op de bestaande, uitvoering van de
`reguliere' programmering. Zo stijgt de omzet van RWS de komende jaren van
2 miljard in 2008 naar 3 miljard in 2010. Deze ambities zal ik moeten
verwezenlijken binnen het fte-plafond dat Verkeer en Waterstaat in het kader van
de Vernieuwing Rijksdienst is toegekend. Dat zal al moeilijk genoeg zijn. Voor wat
betreft de externe inhuur geldt daarbij dat de 13% norm binnen Verkeer en
Waterstaat de referentie wordt bij sturing en monitoring op de totale uitgaven aan
externe inhuur. Afwijkingen daarvan blijven echter mogelijk, bijvoorbeeld als
gevolg van de noodzaak de uitvoering en de beleidsprioriteiten van het kabinet
zeker te stellen. Mocht van overschrijding van de norm sprake zijn dan zal ik
jaarlijks zorgen voor een deugdelijke uitleg aan de Tweede Kamer hierover.
Pagina 2 van 4
Jaarlijkse rapportage
Datum
Vanaf 2009 zal ik jaarlijks rapporteren in de departementale jaarverslagen 7 september 2009
conform de rijksbrede richtlijn externe inhuur. In lijn met de gemaakte afspraken Ons kenmerk
zal ik daarnaast nader onderzoeken welke aanvullende maatregelen CEND/FMC-2009/1465
ondersteunend kunnen zijn aan het op een realistische wijze verder reduceren
van de uitgaven externe inhuur.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 4
Datum
Bijlage 1 7 september 2009
Ons kenmerk
CEND/FMC-2009/1465
Uitgaven externe inhuur
Uitgaven in 2008 (x 1.000)
Programma- en apparaatskosten
1. Interim-management 4.846
2. Organisatie- en formatieadvies 5.237
3. Beleidsadvies 17.503
4. Communicatieadvisering 3.865
Beleidsgevoelig (som 1 t/m 4) 31.451
5. Juridisch Advies 4.913
6. Advisering opdrachtgevers automatisering 16.299
7. Accountancy, financiën en adminstratieve organisatie 13.517
(Beleids)ondersteunend (som 5 t/m 7) 34.729
8. Uitzendkrachten (formatie & piek)' 78.027
Ondersteuning bedrijfsvoering 78.027
Totaal uitgaven externe inhuur (som 1 t/m 8) 144.207
' Inclusief uitgaven externe inhuur t.b.v. de uitvoeringsorganisatie RWS die niet - of niet gemakkelijk - zijn onder te
brengen onder de door BZK onderscheiden categorieën van externe inhuur (ad 58 miljoen,-).
2007 2008
Uitgaven externe inhuur 216.031 144.207
Personeelsuitgaven 744.399 785.057
Totale personeelsuitgaven (inclusief Inhuur) 960.430 929.264
Inhuur in % uitgedrukt van totale personeelsuitgaven 22,5% 15,5%
Inhuur in % uitgedrukt van totale personeelsuitgaven excl.
inhuur ter ondersteuning primaire uitvoeringsproces RWS. 13,9% 9,9%
Pagina 4 van 4
Ministerie van Verkeer en Waterstaat