NMBS

Duurzame ontwikkeling: eerste verslag 2008

03/09/2009

Iedereen heeft er de mond van vol, maar voor de NMBS-Groep is duurzame ontwikkeling veel meer dan een hype! De NMBS-Groep stelt dan ook met genoegen haar eerste duurzaamheidsverslag voor. Dit document biedt voor het jaar 2008 een overzicht van de gerealiseerde, lopende en geplande initiatieven die het duurzaamheidsprincipe in de verf zetten
- zowel op ecologisch, economisch als sociaal vlak. Zo bouwt de Groep zijn langetermijnvisie uit.

Het duurzaamheidsverslag 2008 is een primeur voor de NMBS-Groep: voor het eerst is er een uiterst helder en sprekend overzicht van de inspanningen die de NMBS-Groep levert om een duurzame dienstverlening aan te bieden. Ecologische, economische en sociale duurzaamheid vormen de rode draad doorheen dit verslag. Die concepten liggen immers aan de basis van een reeks investeringen, beleidskeuzes, initiatieven en projecten die in 2008 werden opgestart of gerealiseerd. Het verslag is trouwens ook een zeer handig hulpmiddel om in alle transparantie een stand van zaken op te maken. Welke successen zijn er geboekt? Wat kan er beter? Welke incentives zijn er nodig opdat de hele Groep eens kritisch naar zichzelf kijkt en nieuwe uitdagingen aangaat?

Ecologische duurzaamheid

De vraag naar mobiliteit blijft stijgen. Aan die vraag voldoen kan echter niet langer zonder ernstige maatschappelijke schade toe te brengen in de vorm van congestie, luchtverontreiniging, geluidsoverlast en ongevallen. Het is een feit dat het spoorvervoer sneller groeit dan de mobiliteit in het algemeen. Anderzijds ligt de CO2 -uitstoot van het spoor per transportprestatie vijf keer lager dan die van het klassieke wegvervoer. Als belangrijkste speler op de Belgische mobiliteitsmarkt wil de NMBS-Groep de ecologische voetafdruk van de transportsector verder verkleinen om zo mee de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Op het terrein worden allerhande inspanningen geleverd die stuk voor stuk door milieubewustzijn zijn ingegeven. Dat leverde onder meer een aanzienlijke daling van de specifieke CO2 -emissies op: in het reizigersvervoer daalde dit met 47% en in het goederenvervoer met 32% tussen 1990 en 2008. Die daling kwam er doordat meer en meer treinen met elektrische tractie rijden. Tussen 1990 en 2008 is het aandeel elektrische reizigerstreinen gestegen van 89% naar 92%. Het aandeel elektrische goederentreinen is gestegen van 59% naar 78%.

De NMBS-Groep richt haar pijlen echter niet alleen op het rollend materieel. Tegenover de federale Staat werd het engagement aangegaan om tegen 2020 de energie-efficiëntie van de gebouwen en de werkplaatsen op te krikken. Zo nam NMBS bijvoorbeeld het concrete initiatief om in een aantal werkplaatsen « luchtgordijnen » te installeren, wat op zich al een besparing van 25% op verwarmingskosten oplevert.

Een greep uit de overige projecten: stillere treinen en spoorlijnen, een proefproject voor gescheiden afvalinzameling in 4 Belgische stations, een groene carwash die minder water verbruikt, het project van de Zeiltrein die op windenergie rijdt enz.

Tot slot werd er de voorbije 10 jaar ook nog eens ca. 32 miljoen euro uitgetrokken voor bodemonderzoek en -sanering. Voor 2008 gaat het om een budget van 1,4 miljoen euro voor 8 sites. Tegelijkertijd is er ook de permanente dialoog met de beheerders van de geklasseerde Natura 2000-zones, zodat de beschermde natuurgebieden beter gevrijwaard blijven als er in of in de nabijheid van die zones werken worden uitgevoerd.

Economische duurzaamheid

Het beheer van de 3 entiteiten van de NMBS-Groep staat in het teken van een maatschappelijke en kwaliteitsvolle dienstverlening. Dat betekent dus ook welbewust omspringen met belastinggeld door het financieel evenwicht te handhaven en de schuldenlast onder controle te houden. De financiële discipline zal trouwens nog verstrakken wanneer de drie bedrijven in 2010 hun ERP-programma zullen lanceren. Deze ERP (Enterpise Resource Planning) zal alle belangrijke operationele processen ondersteunen en een betere financiële reporting opleveren.

Maar een duurzaam ontwikkelingsbeleid vergt ook verdere investeringen. Die zijn essentieel om uiteindelijk het mobiliteitsprobleem op te lossen, om aan de ecologische vereisten tegemoet te komen en om de economische ontwikkeling van het land te ondersteunen. Enkele voorbeelden: de uitbouw van het GEN rond Brussel, aanpassing van het materieelpark, verbetering van het reizigersonthaal (renovatie van stations en parkings), onderhoud en modernisering van bestaande installaties.