Gemeente De Ronde Venen
Cliënten Wmo-voorzieningen behoorlijk tevreden
De overgrote meerderheid van de cliënten is tevreden over zijn/haar
voorziening uit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Dat geldt
zowel voor de hulp bij het huishouden als voor de voormalige
voorzieningen uit de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg), zoals een
traplift of scootmobiel. De tevredenheid betreft zowel het proces van
aanvraag en afhandeling, als de kwaliteit van de voorziening zelf. Dat
zijn de algemene conclusies uit het klanttevredenheidsonderzoek dat de
gemeente De Ronde Venen heeft uitgevoerd onder de gebruikers van
Wmo-voorzieningen.
De Wmo is vanaf 1 januari 2007 van kracht en verplicht elke gemeente
om jaarlijks tevredenheids-metingen te verrichten onder de gebruikers
van Wmo-voorzieningen. Door middel van het onderzoek weet de gemeente
De Ronde Venen of de huidige dienstverlening aansluit bij de behoeften
van de inwoners en of de kwaliteit van dienstverlening volstaat.
De cliënten is gevraagd naar hun tevredenheid over procesaspecten
tijdens aanvraag en afhandeling van de voorziening. Daarbij gaat het
om aspecten als verloop van procedures, contacten met de gemeente en
de informatievoorziening. Ook is gevraagd naar de tevredenheid over de
voorziening zelf en of de voorziening tot algehele verbetering van het
functioneren van de cliënt leidt.
Â
Hoewel de overgrote meerderheid van de cliënten tevreden is, valt op
dat cliënten dit jaar over een aantal voorzieningen minder tevreden
lijken dan vorig jaar. Hierbij scoort vooral de vervoervoorziening
opvallend laag. Overigens is dit beeld in overeenstemming met het
beeld binnen de gemeenten van het Samenwerkingsverband Utrecht â West
(SUW). Uit onderzoek volgen ook aanbevelingen voor verbetering van de
dienstverlening, zoals het nader bekijken van de wachttijden in de
vervoervoorzienig en de informatieverstrekking over
bezwaarmogelijkheden.
Â
Het onderzoek is in uitgevoerd bij de SUW-gemeenten: Abcoude,
Breukelen, De Ronde Venen, Loenen, Maarssen, Montfoort, Oudewater en
Woerden. Deze gemeenten hebben veel Wmo-onderdelen in SUW-verband
opgepakt en vorm gegeven. In de gemeente De Ronde Venen is het
onderzoek uitgevoerd onder 105 Wmo-cliënten van zowel gebruikers van
hulp bij het huishouden als voormalige Wvg-cliënten. Het onderzoek is
uitgevoerd door een extern adviesbureau dat haar bevindingen heeft
opgenomen in het rapport âKlanttevredenheidsonderzoek Wmo, De Ronde
Venenâ. De bevindingen en aanbevelingen uit het
klanttevredenheidsonderzoek worden meegenomen bij wijziging dan wel
verbetering van bestaand Wmo beleid. Een evaluatie van (onderdelen)
van het Wmo beleid staat gepland voor eind 2009.
Zie ook
Klanttevredenheidsonderzoek WMO