Klantvriendelijkheid in Nederland scoort mager
07/09/2009 11:08
MarketResponse Nederland BV
-Alleenstaanden en jongeren geven een onvoldoende-
Leusden, 7 september 2009 - Nederlanders beoordelen de klantvriendelijkheid van het Nederlandse bedrijfsleven met een zesje. Dit blijkt uit een onderzoek onder 502 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door het Research & Consultancy bureau MarketResponse uit Leusden.
Supermarkten en reisorganisaties behalen de hoogste score. Branches waarbij weinig of geen sprake is van persoonlijk contact scoren het laagst. Vooral energiemaatschappijen en telecombedrijven krijgen een onvoldoende voor hun klantvriendelijkheid. Dat persoonlijk contact alleen niet zaligmakend is blijkt uit de relatief hoge score voor thuiswinkels; met een 6.7 ligt dit iets boven het landelijk gemiddelde.
Persoonlijk contact is geen must
Ruim één op de drie Nederlanders geeft aan dat persoonlijk contact op de winkelvloer absoluut noodzakelijk is om klantvriendelijk gevonden te worden. Vooral ouderen en lager opgeleiden zijn deze mening toegedaan. Eén op de vijf Nederlanders denkt dat dit persoonlijk contact geen voorwaarde is, maar geven wel aan dat de meeste bedrijven andere vormen van contact nog niet goed geregeld hebben. 39% van alle Nederlanders denkt dat klantvriendelijkheid zonder persoonlijk contact zonder meer mogelijk is.
Mensen die denken dat klantvriendelijkheid alleen mogelijk is met persoonlijk contact, zijn het minst te spreken over de klantvriendelijkheid van het Nederlandse bedrijfsleven.
Op zoek naar klantvriendelijke ervaringen
Volgens Cris Donze, expert klantmanagement bij MarketResponse zijn de onderzoeksresultaten in lijn met de uitkomsten van eerdere onderzoeken naar klantvriendelijkheid. MarketResponse roept consumenten op hun klantvriendelijkste ervaringen te delen op www.klantvriendelijkstebedrijf.nl. Het bedrijf met de meest klantvriendelijke ervaring dingt mee naar de 'Rode Loper van 2009'. Bedrijven worden opgeroepen op de website hun klantvriendelijkste case te plaatsen. De ervaringen die consumenten en bedrijven achterlaten op de website dingen mee naar de prijs voor 'Rode Loper van 2009'.
Uitreiking meest klantvriendelijke bedrijf en Rode Loper van 2009
Op 22 september wordt in Leusden het meest klantvriendelijke bedrijf van Nederland voor de derde keer bekend gemaakt. Het onderzoek en het evenement zijn een initiatief van MarketResponse en Egbert Jan van Bel, auteur van het boek 'Kloteklanten'. Meer informatie over de uitreiking is te vinden op de website van MarketResponse.
Over het onderzoek
Het onderzoek is in de laatste week van augustus telefonisch uitgevoerd onder een representatieve steekproef van ruim 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder.
Over MarketResponse
MarketResponse is een toonaangevend research consultancy bureau in Nederland. MarketResponse helpt bedrijven maximaal rendement te halen uit hun klanten, medewerkers, productportfolio en communicatiebeleid. Vijfentwintig jaar onderzoeksexpertise staat garant voor heldere inzichten en pragmatische aanbevelingen.