Consumentenbond
---
7 september 2009
Geen extra kosten voor acceptgiro
Bedrijven mogen vanaf 7 september geen extra kosten meer in rekening
brengen voor het betalen met een acceptgiro als het enige andere
alternatief een automatische incasso is. De Consumentenbond gaat
bedrijven die dit na vandaag nog doen hierop aanspreken om deze
praktijken te staken. Een recente uitspraak van de rechter in Haarlem
sterkt de Consumentenbond in zijn standpunt dat bedrijven pas kosten
voor een acceptgiro in rekening mogen brengen als er naast de
automatische incasso op grote schaal goede en gratis alternatieve
betaalmethodes zoals de digitale nota worden aangeboden.
De kantonrechter in Haarlem heeft recent uitspraak gedaan in een
individuele zaak van een energieleverancier tegen een consument die
weigerde de extra kosten te betalen voor een acceptgiro. De rechter
noemt het onredelijk bezwarend dat consumenten feitelijk gedwongen
worden te betalen met een automatische incasso door een kostenopslag
bij de acceptgiro. De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheid om de
rechter meer uitspraken te ontlokken over extra kosten voor betalen
met acceptgiro, zodat duidelijk wordt wat wel en wat niet kan.
Efficiënt betalen
De Consumentenbond is voorstander van efficiënt betalen, bedrijven
moeten dit stimuleren door consumenten positieve prikkels te geven in
plaats van afstraffen als zij op andere wijzen -bv met acceptgiro-
willen betalen. Er is op dit moment nog een substantiële groep
consumenten die met een acceptgiro wil betalen (omdat zij controle in
handen willen houden, omdat ze niet internetbankieren of omdat ze
betalen via internet niet vertrouwen) en ook zij moeten in de
gelegenheid blijven om zonder extra kosten hun rekening te blijven
betalen.